Vijenac 441

Glazba

Pola stoljeća MBZ-a

Pripremite budilice za travanj

Maja Stanetti

Muzički biennale Zagreb ove godine svojim 26. izdanjem od 7. do 17. travnja slavi 50. obljetnicu. Već od početka taj je festival suvremene glazbe najavio obogaćenu i promijenjenu sliku našega muzičkog života, a s godinama se uvrstio u nezaobilazne smotre nove glazbe i upisao Zagreb na europsku glazbenu kartu.

Svečarsko izdanje donosi kapitalni projekt – čak pet novih glazbenoscenskih djela u suradnji s pet hrvatskih narodnih kazališta, u Rijeci, Splitu, Osijeku, Varaždinu i, dakako, Zagrebu. Tako će uz 35 događanja u Zagrebu, baletom i operama, iskoračiti i u nove prostore.

Skladatelj Silvio Foretić za HNK u rodnome Splitu priprema operu Maršal, nadahnutu istoimenim Brešanovim filmom. Brešan je složio scenarij, skladatelj napisao libreto, dirigira Ivo Lipanović, a režira Mario Kovač. Duško Mucalo uvjeren je da je Maršal potencijalni hit u gradu koji voli i poznaje operu.


slika Berislav Šipuš, umjetnički ravnatelj MBZ-a - Snimio Thomas Krstulović


Potencijalni hit je i Šuma Striborova Ivana Josipa Skendera u Rijeci.

Ozren Prohić kao redatelj Monteverdijeva Orfeja dao je Skenderu prije dvije godine ideju da prema tom predlošku napravi operu. Rečeno – učinjeno i opera će biti praizvedena pod ravnanjem Nade Matošević Orešković.

Sanja Drakulić za osječki HNK završava operu Pero, udaj se za mene prema tragikomediji Mire Gavrana, koji je napisao i libreto. Muzičko vodstvo povjereno je mladom Filipu Pavišiću, a redateljski postav Robertu Raponji. Frano Đurović sa svojim iskustvom u elektroničkoj i scenskim glazbama za festivalski plesni ansambl piše glazbu za predstavu Moje ime je Nitko. U varaždinskom HNK taj „baletni vapaj protiv nasilja“ koreografira Massimiliano Volpini prema predlošku i dramaturgiji Irene Čurik. Za kraj Biennala ostaje praizvedba baleta Air, nekog „novog zračnog svijeta“ Krešimira Seletkovića u zagrebačkom HNK u koreografiji Martina Müllera s ansamblom Cantus koji predvodi Berislav Šipuš. Glazba za balet u trinaest apstraktnih slika kombinira žive instrumente i elektroniku.

U tradicionalnoj suradnji s multimedijalnim centrom Mama Petar Milat u Zagrebačkom plesnom centru priprema i tri plesne predstave temeljene na elektroničkom zvukoliku: Venus in Furs – Dim Fairy, Game of War i Manual / IBM1401, te klasični koncert sinkretičkog ansambla Zeitkratzer u Lisinskom.

Biennale donosi i „antologijske“ poglede s djelima Maleca, Kelemena, Stravinskog, izvedbe važnih klavirskih djela 20. stoljeća Ligetija, Bouleza, Stockhausena, Messiaena... Program krase i nastupi pet velikih orkestara – Zagrebačke filhamonije, Simfonijskog orkestra HRT-a, Filhamonije Witold Lutosławski, Orkestra Zaklade Veronske arene i Plovdivske filharmonije, dok će festival otvoriti mladost – Zbor i Orkestar Muzičke akademije pod vodstvom Mladena Tarbuka.

Nakon pretprošloga festivala Biennalu se ponovno pridružuje i program Svjetskih dana glazbe koje je još 1921. u Salzburgu pokrenulo Međunarodno društvo suvremene glazbe (ISCM). Među četiristotinjak prijavljenih skladbi za izvedbu je izabrano njih sedamdesetak, a završni će koncert predstaviti djela članova žirija koji su ta djela izabrali. Na kraju pozivaju se svi da doniraju budilice jer ih je stotinu potrebno jednoj instalaciji. A da se festival dobro čuje u cijelom gradu, osigurat će se zvukovne instalacije na različitim lokacijama.


Vijenac 441

441 - 27. siječnja 2011. | Arhiva

Klikni za povratak