Na svim izborima za najbolje hrvatske filmove protekloga desetljeća ostvarenja Ognjena Sviličića očekivano kotiraju vrlo visoko. Štoviše, ako se osim njegovih kompletnih autorskih projekata (Oprosti za kung fu, Armin) računaju i naslovi za čiji je uspjeh zaslužan kao koscenarist (Što je Iva snimila 21. listopada 2003. godine, Metastaze), na top-ljestvicama kakve su primjerice ona jednog dnevnog lista s kraja 2009. ili nedavna jednoga filmskog internetskog sajta, filmovi sa Sviličićevim (su)potpisom zauzimaju gotovo polovicu mjesta. Posve zasluženo, jer tog za hrvatske prilike mladog, produktivnog i neosporno darovitog autora svježih i slikovitim likovima bogatih TV-filmova u koje pored spomenutog Oprosti... pripadaju i Puna kuća i Da mi je biti morski pas, te među ostalim i koscenarista Puta lubenica Branka Schmidta, većim dijelom opravdano krase epiteti doktora za scenarije i scenarističkog vunderkinda, koji se redovito lijepe uz njegovo ime. Ako navedenom dodamo i popularnu no gotovo posve promašenu, neduhovitu i bezidejnu humorističnu seriju Stipe u gostima, koju Sviličić također potpisuje kao scenarist, a koja se svodi na nemaštovito beskrajno perpetuiranje odavno izraubanih i prilično zamornih općih mjesta o srazu sela i grada, te podatak da se njegovo ime s funkcijom scenarista pojavilo i na špici nekoliko epizoda sitcoma Periferija city, moglo bi se zaključiti da je riječ o vladaru domaćih malih i velikih ekrana. Nažalost, nakon odgledane egzistencijalne romantične drame Dva sunčana dana, zasad posljednjega Sviličićeva filma, netko bi mogao uskliknuti „Car je gol!“.
Leon Lučev u 2 sunčana dana
Moram priznati da mi je povjerenje u redatelja poljuljao već i ponešto precijenjeni Armin, ideologijom, urbanim rasizmom i šovinizmom prožeta priča o nesigurnom tinejdžeru iz naslova i njegovu ocu, prostodušnim i vrlo simpatičnim Bosancima koji se u potrazi za boljim životom pokušavaju snaći u doslovno i metaforički hladnu Zagrebu, do otuđenja usmjerenu ka bezdušnom Zapadu. Odnos urbanog i ruralnog, centra i provincije, suvremenog i primitivnog, Splita i njegova zaleđa te Zagreba i Dalmacije odnosno Zagreba / Hrvatske i Bosne trajne su Sviličićeve tematske preokupacije, baš kao i nepomirljive mentalitetne, kulturološke i karakterne suprotnosti jednostavnih, no grubih, često vulgarnih i arhaičnih ljudi iz Dalmacije, Dalmatinske zagore i BiH u odnosu na egoistične, racionalne, strogo poslovne i pokondirene urbane tipove. Promatrajući te relacije autor je sve dosad stajao na stranu impulzivnih narodskih ljudi prijeke ćudi koji se barem ne pretvaraju i ne glume i koji su predstavnici tradicionalnih i ako ne pravih, a ono ipak boljih i prihvatljivijih vrijednosti, istodobno kloneći se izrazitijega kritiziranja druge strane te zadovoljavajući se bilježenjem ili možda preciznije vlastitom interpretacijom činjeničnoga stanja.
S 2 sunčana dana, međutim, prenaglašavanjem krajnosti suprotstavljenih polova na kojima se ovaj put nalazimo mi Hrvati i oni iz bijelog svijeta, Sviličić prelako otklizava na teren trivijalnosti, banalnosti i šovinizma. Tematiziranje odnosa našeg i stranog, čemu se autor prema vlastitim riječima okrenuo u želji odmaka od svojih stalnih motiva i podizanja priče na višu razinu, pratimo kroz storiju o otuđenim supružnicima Martini (Maya Sansa) i Peteru (Bristol Pomeroy), koji u svrhu spašavanja braka i pretpostavljive obnove strasti tijekom ljeta stižu na odmor na Pag. No umjesto željena zbližavanja njihov odnos i dalje obilježavaju napetosti, svađe i emotivna distanciranost, pa Martina da bi razbila dosadu prihvati poziv Francuskinje Angele (Sylvia Kristel) za zajednički izlet na Velebit, gdje će drama eskalirati kad senzibilnu mladu ženu pokuša zavesti grubi i sirovi lokalni turistički vodič Stipe.
Pojednostavnjeno i tezično bavljenje stereotipnim načinima na koje mi vidimo i doživljavamo njih i obratno dodatno je hiperbolizirano karikaturnim likom Stipe u vrlo slaboj izvedbi Leona Lučeva, čime se apostrofira primitivizam i nekakva primordijalnost tog našeg, dok su stranci predstavljeni kao otuđene osobe labava morala, sklone preljubu, vjerskom fanatizmu itd. Čak i tako površno i traljavo postulirani likovi ne ponašaju se u skladu sa svojim temeljnim osobinama, jer primjerice ostaje nejasan razlog zašto bi se onakva Martina, koja se trudi razbuditi strast u braku koji propada, upustila u odnos s neobjašnjivo grubim i vulgarnim Stipom svedenim na prikaz u kojem neprekidno viče, psuje i nekomu prijeti. Valjda je privlači primitivna egzotika, što li? Ono što također izrazito smeta nevjerojatna je dramaturško-narativna neurednost i površnost, jer gledatelj uopće ne vidi ključne dramske momente poput recimo trenutka kad Martinu ugrize zmija ili kad je Stipe pronađe u planini. U završnici ne znamo ni sudbinu ranjenoga Stipe, jednako kao što posve bivaju zaboravljeni ostali turisti, a svi navedeni detalji ne mogu se objasniti elipsama već jednostavno nemarom. Isto vrijedi i za činjenicu da prvotno posvemašnje nerazumijevanje Stipe i turista, jer on ne zna ni riječi engleskog, u drugom dijelu ustupa mjesto neobjašnjivo skladnu sporazumijevanju njega i Martine, ili pak da navodno obrazovani Peter suprugu koju je ugrizla zmija prisiljava na dugotrajno iscrpljujuće pješačenje kroz neprohodno područje, a da mu prethodno na pamet ne padne da bi joj mogao podvezati ranu ili iz nje isisati krv. Nažalost, i fotografija prerano preminula Vedrana Šamanovića, Sviličićeva stalnog suradnika, u ovom je filmu neuredna i kaotična, s čudnim rakursima i pokretima kamere, sa zamućenim licima osoba koje govore ili čiju reakciju očekujemo, a ne vidimo.
Sve to, kao i neuvjerljiva gluma kompletne postave i tehnički loš zvuk, vjerojatno većim dijelom ide u zaslugu Sviličiću, ali ostaje činjenica da se film vrlo ružno i neprivlačno doima. Ukratko, 2 sunčana dana najslabiji su film dosadašnje Sviličićeve karijere, koji valja što prije zaboraviti, uz nadu da će se autor već sljedećim projektom vratiti u formu.
Klikni za povratak