Vijenac 438

Kazalište

GOSTOVANJE NA 5. DANIMA SRPSKE KULTURE: SVETISLAV BASARA, HIPERTENZIJA, RED. S. BASARA, KULTURNI CENTAR INĐIJA (TEATAR &TD)

Što pritišće Srbiju

Lidija Zozoli

Drama Hipertenzija nije prvi dramski tekst uvaženoga srpskog pisca Svetislava Basare (drame Dolce vita, Oximoron, Hamlet remake, Budi Bogsnama), ali je prvi koji je sam režirao u produkciji Kulturnoga centra u Inđiji. Predstava, trenutno na repertoaru beogradske scene Kult, u Zagrebu je gostovala u sklopu Dana srpske kulture i zainteresiranim gledateljima predstavila neku novu Srbiju u kojoj, u najboljoj maniri srpskoga humora, tajni skandali postaju banalne i apsurdne dosjetke, a nove generacije prisiljene su suočiti se s mračnom prošlošću roditelja.

Satiričan, duhovit, autoironičan dramski tekst za dva glumca zapravo je ispovijed vremena koje se, putem dramskog govora bivšeg policajca Mitra Kurdulije (Predrag Ejdus), rastače i razobličuje unutar klišeja i davno pregaženih ideoloških formi. Da bi, na samu kraju, došla do svoje apsurdne i groteksne suprotnosti. Kao protuteža svijetu prije trebao je poslužiti mladi novinar, nositelj novih ideja, demokracije i tolerancije, Igor Fritula (Branislav Trifunović). Iako bi se tekst žanrovski mogao odrediti kao groteskna tragikomedija, njegov osnovni ton na tragu je britkih replika Kovačevićevih drama poput Profesionalca, kojega Basara i izrijekom spominje. Time, osim ideologije i dnevne politike, u dramu unosi i intertekstualno prožimanje s tradicijom i dramskim klišejima na koje se oslanja, resemantizira ih i uklapa u stvarnost vlastitoga teksta pretvarajući književne likove prethodnika u stvarne likove svoje dramske priče. Primjerice, Kovačevićev umirovljeni policajac Luka Laban iz Profesionalca postaje tragikomična i paranoična figura te primjer policijskoga neuspjeha.


slika Na rubu groteske i provokacije


Malo ideologije, zanimljiva i satirična poanta prema kojoj je policija bivše države bila homoseksualno orijentirana čime se, ujedno, ostvaruje i dnevnopolitička aktualnost (poglavito u svjetlu činjenice da je prije koji mjesec održan Gay Pride u Beogradu završio demonstracijama, odnosno gotovo ratom) ostavlja i dovoljno prostora za kritiku sveopćega duhovnog stanja u suvremenoj Srbiji. Onoj Novoj, koja se od Stare razlikuje samo po količini tolerancije koja je pak, kada se razotkriju sve mračne tajne prošlosti, upitna kao i demokracija. Prepuštajući se zavodljivosti klišeja Svetislav Basara kao da likove drame oblikuje prema klišejiziranim kavanskim pričama i vicevima o Srbima. S jedne je strane tradicionalni nacionalist i pravoslavac kojem se od demokracije i zalaganja za prava manjina bilo kojega tipa uporno diže tlak, a s druge revolucionarni mladac koji još boluje od ideja o mogućnosti promjene poretka svijeta. Život pod stalnim pritiskom (hipertenzija) doslovno je prenesen na scenu i time se, do kraja predstave, u potpunosti gubi moguća simbolika te prilično plitke metafore. No zbog toga što Svetislav Basara kao redatelj glumcima u potpunosti prepušta rješavanje dramskih situacija, ne upuštajući se ni u kakve redateljske egzibicije ili dodatne scenske interpretacije vlastitoga teksta, Predrag Ejdus i Branislav Trufunović na tom dramskom predlošku ostvaruju publici zabavan prostor scenske igre. Prirodno, zbog značaja uloge, Predrag Ejdus ima veću priliku pokazati svoje umijeće kreirajući lik bivšega policajca, a sadašnjeg birtijaša/advokata, na rubu groteske i provokacije, kojom u potpunosti osvaja publiku. Preokret, kada se grub i brutalan policajac razotkriva kao drag queen, Ejdus igra na rubu patetike, što čitav prizor vodi u tragično raspoloženje primjereno činjenici da oba Basarina lika spoznaju veliku laž u kojoj su živjeli ili još žive. S druge strane, Branimir Trufunović, unatoč nezahvalnoj poziciji uvjetovanoj predloškom, izvrsno parira impozantnom Ejdusu pokazujući da, u pravome trenutku, može u u potpunosti preuzeti scenu. I zato je njihovo međusobno glumačko nadmetanje nedvojbena kvaliteta predstave koja je hrvatskoj publici ponudila kritiku vremena u kojima je svaka teorija zavjere (spominjanje unutarnjih i vanjskih neprijatelja, floskule „jednom udbaš, uvijek udbaš“) i kreiranje svakodnevice i poretka svijeta prema direktivama s viših instanci bilo ne samo vjerojatno nego i neupitno te podsjećanje da je i suvremeni svijet isti takav samo su se imena kojima nazivamo te pojave promijenila. No kada se gledatelj tomu može nasmijati, jer je groteskna svakodnevica podvrgnuta adekvatnoj kritici, tada sigurno u kazalištu nije uzalud potrošio vrijeme.


Vijenac 438

438 - 16. prosinca 2010. | Arhiva

Klikni za povratak