Vijenac 437

Popularna kultura

Saltimbanco, Cirque du Soleil, voditelj Guy Laliberté, red. Franco Dragone, Arena, Zagreb, 21. studenoga

Virtouznost pod krinkom

Mira Muhoberac

slika


Kao što naziv kanadske, najveće umjetničke kolonije na svijetu, Cirque du Soleil, asocira na cirkus okrenut Suncu, ali i Sunčev i krug osunčane društvene energije (franc. cirque = cirkus; cercle = krug, društvo; Soleil = Sunce, suncokret), tako i naslov njihove najpoznatije i prve predstave Saltimbanco, što uz kazališne i operne spaja elemente glazbenoga i svjetlosnoga showa, a koja je od 17. do 21. studenoga 2010. gostovala u zagrebačkoj Areni, u sebi krije jezične „usporednice“, upućujući na multikulturnost i na estetiku viđenoga spektakla. Francuska riječ saltimbanque označava akrobata, lakrdijaša, cirkusanta, uličnoga performera, skrivajući značenja skakanja na klupi, dasci, sudbinsko skakanje, akrobatsko-egzistencijalnu kušnju (tal. saltare = skočiti, preskočiti; saltare in aria = poletjeti u zrak; cosa ti salta in mente? = što ti pada na pamet?; banco = klupa; banco di prova = kamen kušnje).

Kao što scenografija sugerira međuigru zemaljske kupole i sunčanoga kretanja, spoj klupa-dasaka pokrivenih kaleidoskopskim laticama koje u prostoru za orkestar i ples te za akrobate i klaune prikazuju svjetoliku ljuljačku pokrivenu ornamentima Zemljina i Sunčeva okreta/pokrivača, tako se i vizualno, u kostimima suncolika spektra stopljenima s tijelom izvođača i u zvukovima, vokalima, instrumentima i tonovima priziva umjetnost, sloboda i mir cijeloga svijeta. Predstava započinje i okončava dolaskom kočije, histrionskih putujućih, ali i sunčanih kola što simboliziraju pomicanje Sunca od izlaska do zalaska: pod predočuje zemlju, baldahin nebo, a stup os svijeta. Dramaturško-redateljsko-producentski krug domišljen je kaleidoskopskom strukturom koja pripušta točke i umjetnike u okular svjetlosti (u Zagrebu neobično slaba intenziteta), oblikujući i dosljedno strukturirano događanje što se zrcalno reflektira u dvama dijelovima 140-minutne spektakularne večeri za 5000 gledatelja.

U prvom dijelu izmjenjuju se zemaljski elementi: uz orkestar i ženski vokal prateća performersko-klaunska povorka, ljudi od gume, vježbači na kineskim štapovima, klaun s dogovorenim bacačima lopte iz „publike“, plesači, žongliranje, borilačke vještine, skakanje na dasku, argentinske udaraljke, step s artistima u bojama sunca, a u drugom nebeski elementi i boje: uz pjevanje i bend performersko-klaunska povorka, ruska ljuljačka, dvije djevojke u plavom na trapezu, ples, maskirane figure, klaunova igra s navodnim odabranikom iz publike, izdržaji do lebdenja dvojice akrobata, atraktivni umjetnici na letećim konopima koji tvore još jedan kaleidoskopski ornament, uz završno njihanje prema nebu, svijetu i slobodi svih sudionika. Uz tu zemaljsko-nebesku cirkusku priču prikazana je i ona koja fingira barokni svijet, od Baruna do ljudi s fenjerima i zabavljača Barokista, i ona koja zaokružuje „cirkus u cirkusu u cirkusu“ koji vode Meštar ringa i Spavač (maskiran u životinju), usmjereni na naslonjač dvorske lude.

Pedesetak vrhunskih cirkuskih umjetnika i performera, svjetskih putnika, od kojih su najatraktivnije nastupe pokazali majstorski žongler Luis Miguel Terry Velásquez iz Perua, blizanke Ruslana i Taisiya Bazaliy iz Ukrajine u senzacionalnom duetu na trapezu, udaraljkaški i step-virtuozi Boleadoras Elisabetta La Commare iz Italije i Luis Lopez iz Argentine, i Bungee-nebeski čarobnjaci Virginie Canovas iz Francuske, Roberta Terra Monari iz Brazila, Jakub Plsek iz Češke i Ryan Stephenson iz Kanade, u jedinstvenu su cirkusku predstavu koja je u Hrvatsku došla osamnaest (!) godina nakon premijere 1992. spojili voditelj i utemeljitelj Guy Laliberté, redatelj Franco Dragone i kreativni ravnatelj Gilles Ste-Croix. Bez rodnih, spolnih, etničkih i drugih stereotipa i razlika Zagrebu su, sa 180 tona opreme i 25 tehničara, pružili zrcalo virtuoznosti pod krinkom metropole.


Vijenac 437

437 - 2. prosinca 2010. | Arhiva

Klikni za povratak