Vijenac 437

Poezija

Zoran Kršul

Odsutnosti

U potpalublju


Poput žiška

u svom kruhu

izjedam rupu


da bih našao mjesto

za ležaj


pažljivo izjedam

da ne oštetim taj artefakt

uspomenu sitnu


(na život voljeni)


riskantno je otvarati

takvu rupu

koja čuva gladovanje


stoljeća


kopam kao da i

ne kopam –


kao svilena buba

hodam u svakoj

sjeni


izdubljujem ali

ne dubim –


tek uranjam u neprimjetnu

zakrivljenost

u polje savršene


korelacije


širim udubljenje

govora

izjedajući bit


(temeljnu hranu

kao arhetip)


i taj iskop neznatan

kao zvrk bez kraja

raspršen u kozmosu


preobražava mrvicu

u shemu…

u točku nepovrata


dok silazim u komprimirano

središte

kao u neutronsku


zvijezdu


(nultu točku svoga

tijela

zgusnutog u travelling)


pojavljujem se

niotkuda…

spuštam se u…


silu-težu


iz etera gradim

tijelo

u toj čestici fotona


Kopam snagom očitosti

iako stvarnog nigdje

nema


(a tako je ubitačno

to stvarno

u svojoj odsutnosti)


Kopam kao da i

ne kopam –


kao svilena buba

hodam u svakoj

sjeni…


poput žiška

u mrvici kruha

izjedam rupu


da nađem mjesto

za ležaj –

slika Poput žiška u mrvici kruha izjedam rupu

Točka Europa

U tamnoj fregati

studen osvjetljava cijelu

površinu


kristalne ruže


laticama šeće tigar

rasponom svoje

sleđenosti


ako dalje ide...(još mig)

potamnjet će u bezoblično

srebrno i plavo


u smrznuto čovještvo –

(jer hladnoća je stvorila

pjesnika)


I nizove sabora

što prazninom

bruje


Na margini točke


Moji su dani beskrajni...

prodali ste svoga

konja


(jašete na unajmljenom)


i ja sada dišem

unajmljeni

zrak


jedino još zebnja

je moja

i uterus je moj


i crna maslina u

dvorištu... nikad ne znam

je li moja... ili svoja – ?


i opal – srebrnasta periska

što izronih ju

prošlo ljeto


bit će da mi

pripada!?


Pokret je najljepša žena


Čitao sam tvoj govor

tijela –

u govoru šutnje


ono što nisi rekla

važno je poput

riječi


poput energije kretnje

što ju pretvaraš

u tvar


ali taj pokret je diverzija

kojom potiskuješ dublju

kretnju


koja briše holograme...

ulice... kuće...

ljude


i ovu preostalu zraku

sunca

ako isključiš


izgorjet ću u

nijemosti

što ustoličuje trajni


oblik


Komocija (razgovor)

Kap po kap između

koštanog zida i tvrde

moždanice


ispunjavaš prostor


komotan kao zlatni

udes

u nerastezljivoj duplji


lubanje


širiš se... kao mrlja

ulja


rasplinjuješ...

po dubini svoda

malformacije


kakva komocija

u opuštenoj koštanoj

moždini


u ovom tamnom

polju

Venerine ogrlice


Induciram komu


Sjene u sjenama...

bojim se... propustit ću

sjenu


u jagodicama

(kad pada kiša ili smrtonosni

orgon)


Propustit ću titraj

toliko neupadljiv da je

očit


(past ću preko ruba

kletve)


Past ću u paranoju –

u povremeni samoubojstveni

lutajući... leming


kad pogleda me...

ne mogu nadmašiti sve ove

Oči


jer od onog Jest...

i budem...

bilo je i prije doručka


Sad znaš ono

što ni rabin

ne zna –


Vesela zgoda o čovjeku koji uzorno čita


A ti sjajno čitaš

to je u stvari totalno

čitanje


(ili totalitarno)

Skrivaš čovječuljka u

srebrnoj kutiji


ako glumi čitanje

nitko ga još nije

opomenuo


kao da čita izvan vremena

i naših zemaljskih

života


u idealnom slučaju

ne sumnja u vlastito

postojanje


kako bilo...

čovjek ustaje...uzima

kažiprstom i palcem


čita –


kao da mu je to

organska funkcija

(kao da trati život)


(tko se nije skrio

magarac je bio)


tako bestidno čita

tako benigno

kao da se rodio


s tim novinama –


u stvari –

ne zanima me njegovo

čitanje


jedino da li je svrhovit

taj gospodin u svom

naumu


da katkada zastane

činilo bi se da razmišlja

o svemu


ovako – čitanje mu se svelo

na kopanje


(svijet nije isti u sumrak

i svitanje)


sahranit će ga u

velikoj kutiji za

naočale


Obrana ploče (Vukovar)


Stisnula se pod obrvama

svjetlost


duboko se stisnula

(preduboko …)


i vjetar stoji

vani…


Ne može da

uđe –


i kiša stoji

vani…


Ne može …da

uđe –


jer kuda da

uđe…!?


kad pod obrvama stisnula se

svjetlost


daleko…

(predaleko –)


i kuća Mjesečeva

vani stoji…

Sama –


i zemlja Mjesečeva

stoji vani...


Sama –


jer kuda da

uđu…


i kako da stanu

pod obrvu

trave!?


kad pod obrvom

S v j e t l o s t


stisnula se toliko

da više nema mjesta


I zato vani stoje :


…jer ne mogu da

uđu… tako duboko

preduboko –


Tako daleko –

ne mogu da uđu…

predaleko –


…pod obrvu

(da ne vide se više)


jer ne mogu da se

stisnu toliko

da više nema

mjesta


i zato vani stoje

Sami –


i zato im je vani

Tijesno –


a unutra…

pod obrvama trave

S v j e t l o s t


tako duboka…

tako daleka…


da i ne vidi se više

11. 9. 1991.

* * * * *

Pjesnik između logosa i visoke osjećajnosti


Zoran Kršul svakako je još jedan od privlačnih poetskih glasova riječko-primorskoga književnog kruga, koji pak odjekuje cjelokupnim korpusom suvremene hrvatske poezije. To donekle potvrđuje i ovjenčanost Maslinovim vijencem na ovogodišnjoj pjesničkoj manifestaciji Croatia rediviva. Njegov intelektualni nemir usklađen je s bogatom životnom toponomastikom. Začudo, on je aluzivan, a ne izravno patetičan ni emotivno ishitren, kada je riječ o posljednjoj ratnoj tragediji u kojoj je bio izravni sudionik (godinama je bio djelatni časnik hrvatske vojske), a to potvrđuje i njegova pjesma Obrana ploče (Vukovar). Osjećamo isprekidanost njegova pjesničkog govora. Zastajkivanje nositelja značenja otkriva uvijek nove implicitne kontekste. No neće biti riječ o rasutosti cjeline i znakovnoj enigmatici subjekta, već o pjesnikovoj navici da uvijek izbjegne izravni izrijek, bivajući na njegovu pragu.

Posvema, Kršul provodi „redukciju vidljivog i očitog… budući da zaboravljivo zemaljsko, ljudsko iskustvo, povremenu opomenu, percipira kao znakovito upozorenje“ (B. Maleš). I stoga ne čudi što su ga povezivali kao suvrsnika i suputnika semantičkih konkretista iz ranih 80-ih prošloga stoljeća. No njega subverzija smisla i posvećenost jezičnoj operativnosti nije posve zaokupila, iako za nj riječi mogu omeđiti svaku krajnost. On je naprosto pjesnik koji istodobno postiže i slikovitost i pojmovnost, ali i osobno svjetonazorno iskustvo s obzirom na svijet. Uposebljenost dijela njegova bića jest i klasična simbolika koju posvaja i privatizira začudnim razmještajem i konstelacijom stiha. Njegov skamenjeni pogled okameni i stvari i pojave te ih na taj način bolje locira u paralelnim omjerima dubinskoga smisla. Naprosto, pjesnik nas pritišće rastućom tenzijom konotacija. Književna kritika smjestila ga je u pretinac između hermetičnosti i estradnosti, dakle između komunikativnog govora i zatamnjena smisla, gdje obično arbitrira lirski subjekt koji želi priopćiti nešto između logosa i visoke osjećajnosti, između onoga koji misli i onoga što se misli. U svakom slučaju Kršul je pjesnik koji otkriva nešto izvorno svoje, neku zakonitost po kojoj će spretno prenositi značenja.

Sead Begović

Vijenac 437

437 - 2. prosinca 2010. | Arhiva

Klikni za povratak