U potpalublju
Poput žiška
u svom kruhu
izjedam rupu
da bih našao mjesto
za ležaj
pažljivo izjedam
da ne oštetim taj artefakt
uspomenu sitnu
(na život voljeni)
riskantno je otvarati
takvu rupu
koja čuva gladovanje
stoljeća
kopam kao da i
ne kopam –
kao svilena buba
hodam u svakoj
sjeni
izdubljujem ali
ne dubim –
tek uranjam u neprimjetnu
zakrivljenost
u polje savršene
korelacije
širim udubljenje
govora
izjedajući bit
(temeljnu hranu
kao arhetip)
i taj iskop neznatan
kao zvrk bez kraja
raspršen u kozmosu
preobražava mrvicu
u shemu…
u točku nepovrata
dok silazim u komprimirano
središte
kao u neutronsku
zvijezdu
(nultu točku svoga
tijela
zgusnutog u travelling)
pojavljujem se
niotkuda…
spuštam se u…
silu-težu
iz etera gradim
tijelo
u toj čestici fotona
Kopam snagom očitosti
iako stvarnog nigdje
nema
(a tako je ubitačno
to stvarno
u svojoj odsutnosti)
Kopam kao da i
ne kopam –
kao svilena buba
hodam u svakoj
sjeni…
poput žiška
u mrvici kruha
izjedam rupu
da nađem mjesto
za ležaj –
Poput žiška u mrvici kruha izjedam rupu
Točka Europa
U tamnoj fregati
studen osvjetljava cijelu
površinu
kristalne ruže
laticama šeće tigar
rasponom svoje
sleđenosti
ako dalje ide...(još mig)
potamnjet će u bezoblično
srebrno i plavo
u smrznuto čovještvo –
(jer hladnoća je stvorila
pjesnika)
I nizove sabora
što prazninom
bruje
Na margini točke
Moji su dani beskrajni...
prodali ste svoga
konja
(jašete na unajmljenom)
i ja sada dišem
unajmljeni
zrak
jedino još zebnja
je moja
i uterus je moj
i crna maslina u
dvorištu... nikad ne znam
je li moja... ili svoja – ?
i opal – srebrnasta periska
što izronih ju
prošlo ljeto
bit će da mi
pripada!?
Pokret je najljepša žena
Čitao sam tvoj govor
tijela –
u govoru šutnje
ono što nisi rekla
važno je poput
riječi
poput energije kretnje
što ju pretvaraš
u tvar
ali taj pokret je diverzija
kojom potiskuješ dublju
kretnju
koja briše holograme...
ulice... kuće...
ljude
i ovu preostalu zraku
sunca
ako isključiš
izgorjet ću u
nijemosti
što ustoličuje trajni
oblik
Komocija (razgovor)
Kap po kap između
koštanog zida i tvrde
moždanice
ispunjavaš prostor
komotan kao zlatni
udes
u nerastezljivoj duplji
lubanje
širiš se... kao mrlja
ulja
rasplinjuješ...
po dubini svoda
malformacije
kakva komocija
u opuštenoj koštanoj
moždini
u ovom tamnom
polju
Venerine ogrlice
Induciram komu
Sjene u sjenama...
bojim se... propustit ću
sjenu
u jagodicama
(kad pada kiša ili smrtonosni
orgon)
Propustit ću titraj
toliko neupadljiv da je
očit
(past ću preko ruba
kletve)
Past ću u paranoju –
u povremeni samoubojstveni
lutajući... leming
kad pogleda me...
ne mogu nadmašiti sve ove
Oči
jer od onog Jest...
i budem...
bilo je i prije doručka
Sad znaš ono
što ni rabin
ne zna –
Vesela zgoda o čovjeku koji uzorno čita
A ti sjajno čitaš
to je u stvari totalno
čitanje
(ili totalitarno)
Skrivaš čovječuljka u
srebrnoj kutiji
ako glumi čitanje
nitko ga još nije
opomenuo
kao da čita izvan vremena
i naših zemaljskih
života
u idealnom slučaju
ne sumnja u vlastito
postojanje
kako bilo...
čovjek ustaje...uzima
kažiprstom i palcem
čita –
kao da mu je to
organska funkcija
(kao da trati život)
(tko se nije skrio
magarac je bio)
tako bestidno čita
tako benigno
kao da se rodio
s tim novinama –
u stvari –
ne zanima me njegovo
čitanje
jedino da li je svrhovit
taj gospodin u svom
naumu
da katkada zastane
činilo bi se da razmišlja
o svemu
ovako – čitanje mu se svelo
na kopanje
(svijet nije isti u sumrak
i svitanje)
sahranit će ga u
velikoj kutiji za
naočale
Obrana ploče (Vukovar)
Stisnula se pod obrvama
svjetlost
duboko se stisnula
(preduboko …)
i vjetar stoji
vani…
Ne može da
uđe –
i kiša stoji
vani…
Ne može …da
uđe –
jer kuda da
uđe…!?
kad pod obrvama stisnula se
svjetlost
daleko…
(predaleko –)
i kuća Mjesečeva
vani stoji…
Sama –
i zemlja Mjesečeva
stoji vani...
Sama –
jer kuda da
uđu…
i kako da stanu
pod obrvu
trave!?
kad pod obrvom
S v j e t l o s t –
stisnula se toliko
da više nema mjesta
I zato vani stoje :
…jer ne mogu da
uđu… tako duboko
preduboko –
Tako daleko –
ne mogu da uđu…
predaleko –
…pod obrvu
(da ne vide se više)
jer ne mogu da se
stisnu toliko
da više nema
mjesta
i zato vani stoje
Sami –
i zato im je vani
Tijesno –
a unutra…
pod obrvama trave
S v j e t l o s t
tako duboka…
tako daleka…
da i ne vidi se više
11. 9. 1991.
* * * * *
Pjesnik između logosa i visoke osjećajnosti
Zoran Kršul svakako je još jedan od privlačnih poetskih glasova riječko-primorskoga književnog kruga, koji pak odjekuje cjelokupnim korpusom suvremene hrvatske poezije. To donekle potvrđuje i ovjenčanost Maslinovim vijencem na ovogodišnjoj pjesničkoj manifestaciji Croatia rediviva. Njegov intelektualni nemir usklađen je s bogatom životnom toponomastikom. Začudo, on je aluzivan, a ne izravno patetičan ni emotivno ishitren, kada je riječ o posljednjoj ratnoj tragediji u kojoj je bio izravni sudionik (godinama je bio djelatni časnik hrvatske vojske), a to potvrđuje i njegova pjesma Obrana ploče (Vukovar). Osjećamo isprekidanost njegova pjesničkog govora. Zastajkivanje nositelja značenja otkriva uvijek nove implicitne kontekste. No neće biti riječ o rasutosti cjeline i znakovnoj enigmatici subjekta, već o pjesnikovoj navici da uvijek izbjegne izravni izrijek, bivajući na njegovu pragu.
Posvema, Kršul provodi „redukciju vidljivog i očitog… budući da zaboravljivo zemaljsko, ljudsko iskustvo, povremenu opomenu, percipira kao znakovito upozorenje“ (B. Maleš). I stoga ne čudi što su ga povezivali kao suvrsnika i suputnika semantičkih konkretista iz ranih 80-ih prošloga stoljeća. No njega subverzija smisla i posvećenost jezičnoj operativnosti nije posve zaokupila, iako za nj riječi mogu omeđiti svaku krajnost. On je naprosto pjesnik koji istodobno postiže i slikovitost i pojmovnost, ali i osobno svjetonazorno iskustvo s obzirom na svijet. Uposebljenost dijela njegova bića jest i klasična simbolika koju posvaja i privatizira začudnim razmještajem i konstelacijom stiha. Njegov skamenjeni pogled okameni i stvari i pojave te ih na taj način bolje locira u paralelnim omjerima dubinskoga smisla. Naprosto, pjesnik nas pritišće rastućom tenzijom konotacija. Književna kritika smjestila ga je u pretinac između hermetičnosti i estradnosti, dakle između komunikativnog govora i zatamnjena smisla, gdje obično arbitrira lirski subjekt koji želi priopćiti nešto između logosa i visoke osjećajnosti, između onoga koji misli i onoga što se misli. U svakom slučaju Kršul je pjesnik koji otkriva nešto izvorno svoje, neku zakonitost po kojoj će spretno prenositi značenja.
Sead Begović
Klikni za povratak