Vijenac 437

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Le CD

Mladen Mazur

U srijedu je 17. studenog u dvorani kina Grič u zagrebačkoj Jurišićevoj ulici diskografski prvenac Love Me Or Leave Me predstavio riječki jazz-kvartet LeKap. Taj CD vrijedi iz više razloga zabilježiti jer riječ je o vrlo važnu prilogu hrvatskoj jazz-diskografiji.

Prisjetio sam se tom prigodom večernje šetnje opatijskom obalom 2007, kad sam iz jednog restorana začuo izrazito jazz-muziciranje pomalo neobična sastava, dua vokal – glasovir. Zamolivši konobara da mi kaže tko to u lokalu jazzom zabavlja mali broj gostiju, dobih odgovor „ma to su vam neki koji su došli iz Amerike, a ja ih, ukoliko ih želite upoznati ili s njima porazgovarati, ne bih ni u kojem slučaju želio smetati“. Ubrzo sam saznao da je riječ o hrvatsko-američkom bračnom paru Leli i Joeu Kaplowitzu, koji su upravo stigli iz New Yorka, nastanivši se najprije u Lovranu da bi se ubrzo preselili u Rijeku. Taj sam par u opatijskom hotelu Miramare ubrzo i upoznao, shvativši odmah da je riječ o vrlo kvalitetnim izvođačima jazza koji posjeduju za taj glazbeni fenomen i onaj nužni američki štih, te da će se vrlo brzo afirmirati na našoj jazz-pozornici. Danijeli Leli Mačešić-Kaplowitz, rođenoj Siščanki, i suprugu, njujorškom jazz-orguljašu, pijanistu i aranžeru Joeu Kaplowitzu, iste će se godine pridružiti riječki jazz-glazbenici, kontrabasist Damjan Grbac, koji upravo dovršava studij instrumenta na uglednoj tršćanskoj glazbenoj akademiji Giuseppe Tartini, i all round bubnjar Tonči Grabušić, koji danas obilježava trideset godina glazbenog djelovanja, u čemu ga nije spriječila ni teža prometna nesreća koju je doživio prije nekoliko godina. Dobivši ime LeKap, taj je kvartet ubrzo počeo opasno konkurirati malim jazz-sastavima najprije na riječkoj, a potom i na hrvatskoj jazz-sceni. To je kraćim nastupom pokazao i tijekom promocije diska.

Vrlo dobro odabran i koncipiran program CD-a Love Me Or Leave Me započinje izvedbom skladbe Dukea Ellingtona Bli Blip, u kojoj Lela Kaplowitz uz izvrsnu intonaciju nagovještava i zapažen smisao za scat-način improvizacije, nedostižan gotovo svim našim jazz-pjevačicama. Slijedi potom jedna od u nas slabije poznatih, ali vrlo zapaženih tema iz razdoblja swinga, Yeh Yeh, koju pamtimo iz izvrsnih interpretacija američkoga vokalnog trija Lambert-Hendricks-Bavan. Tekst je za tu instrumentalnu skladbu napisao Jon Hendricks, a kvartet je LeKap u aranžmanu Joea Kaplowitza donosi na nov i svjež način sa zapaženim solom glasovira. Too Close For Comfort jedna je od najpoznatijih kompozicija iz mape američkih jazz-standarda, koja se također odlikovala swingom. Izvedbu su pojačali gosti kvarteta trubač Branko Sterpin i alt-saksofonist Denis Razumović-Razz, Širinu svoga bogatog repertoara Lela Kaplowitz demonstrira i baladama: najprije na španjolskom jeziku otpjevanom Delirio, s ugođajem Južne Amerike, na koju onda nadovezuje poznatu američku, All Or Nothing At All s još jednim izvrsnim solom Joea Kaplowitza. Poznata skladba Donaldsona i Kahna, Love Me Or Leave Me, nastala još daleke 1928, tipičan je primjer vokalnih jazz-standarda, pa ne čudi da je i disk po njoj dobio ime. Bračni se par Lela i Joe Kaplowitz, u ne baš jednostavnu aranžmanu, odlučio za brži tempo te brojne vokalne scat i instrumentalne improvizirane koruse glasovira, ali i gitare, jer u toj izvedbi kao gost nastupa istaknuti riječki majstor tog instrumenta Darko Jurković Charlie. Sassy’s Blues legendarne pjevačice Sare Vaughan u uvodu i solu predstavlja nadarenoga kontrabasista Damjana Grpca, a vokalna solistica, koristeći i opet scat-kruse dokazuje da i u bluesu, tom važnom segmentu jazza, ima što reći. Tema Take Five alt-saksofonista Paula Desmonda napisana u 5/4 metru, jedan je od najpoznatijih i najprodavanijih jazz-hitova. I tu se Joe Kaplowitz aranžerski pobrinuo da kvartet ostvari posve novu i originalnu verziju tog dosta rabljena bestsellera. Na kraju valja zabilježiti i vrlo dobru izvedbu poznate balade Jonesa i Ramireza Loverman s arco uvodom kontrabasa i solom glasovira, koji je ovaj put bio crveni Nord, model C-1.

U tom se doista ujednačenu programu našao i jedan ustupak. Motiv je za uvrštenje pjesme Kemala Montena Pamtim samo sretne dane valjda želja da se predstavi i nešto domaće, što je u skladu s namjerama zadovoljavanja nekih programskih uzanci, a što bi eventualno moglo pripomoći i boljoj prodaji diska. Autor može izvođacima biti zahvalan na aranžmanu i kvalitetnoj izvedbi, no valja reći, ako se već moralo udovoljiti spomenutom uvjetu, onda je tu bila vrlo dobra izvedba pjesme Lele Kaplowitz Sand Story, a ona je, usprkos duljem boravku u Sjedinjenim Državama, ipak naša, hrvatska autorica.

Po pristupu glazbenom materijalu, swingu, fraziranju i izboru repertoara, sve obogaćeno potrebnim američkim načinom izvođenja, kvartet LeKap sudi u ovom trenutku među naše najvažnije i najbolje male sastave.


Vijenac 437

437 - 2. prosinca 2010. | Arhiva

Klikni za povratak