Vijenac 436

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS - svijet

Jasen Boko

Na dnu kao laboratorij

Vilnius Na dnu Maksima Gorkog nova je premijera litavnskog OKT teatra u režiji Oskarasa Koršunovasa, jednog od najuspješnijih europskih redatelja u posljednjem desetljeću. Rad na ovoj predstavi započeo je još za vrijeme rada na Hamletu, a cijeli je postupak bio laboratorijski. Kako kaže sam Koršunovas, prvi put u njegovoj karijeri cilj mu nije bio predstava, nego sam proces. Kontakt publike i glumaca je izravan, tekst i događaji iz drame kao i vanjski kazališni efekti posve su nevažni, a eksperimenti su izvođeni na – redatelju i glumcima, tvrdi Koršunovas. „Provjeravamo i istražujemo sebe, tako da glumci kreiraju ne samo karakter koje igraju nego i zadržavaju svoju osobnost. Na taj način dobivamo na sceni ljude koji su kombinacija likova iz drame Gorkog i samih glumaca.“

Zanimljivo je da je drama Na dnu jedan od rijetkih Koršunovasovih neuspjeha u karijeri. Produkcija koju je svojedobno režirao u Nacionalnoj drami u Oslu nije osobito dobro prošla. Redatelj drži kako je za to bila kriva velika pozornica i prevelika udaljenost publike. Iz tog je razloga novu produkciju napravio potpuno različitom i kazališno vrlo originalnom.


Panegirici Oluji


slika


Moskva – Robert Sturua, najpoznatiji suvremeni gruzijski redatelj, čest je gost i na moskovskim scenama, a njegova produkcija Shakespeareove Oluje u kazalištu Et cetera izazvala je prave kritičke panegirike. Gruzijac čije je ime obilježilo mnoge europske scene ne temelji redateljsku poetiku na učenju Stanislavskog, što je već samo po sebi na ruskoj sceni nešto što donosi egzotiku, a u ovoj produkciji iznimne vizualnosti i vrlo zanimljiva koncepta osvijetlio je Shakespearovu posljednju napisanu dramu iz nove perspektive. Maštovita, zaigrana, u originalnoj viziji i s mnogo vrhunskih glumačkih dometa, Oluja je vrijedan prinos bogatoj moskovskoj sezoni.


Kako nam politika oblikuje živote


slika


New York – Predstave o disfunkcionalnoj obitelji opće su mjesto američkih i ne samo američkih repertoara, ali nova drama Amy Herzog podigla se iznad tog trenda i zahvaljujući odličnoj produkciji u režiji Carolyn Cantor u poznatom teatru Playwrights Horizons nametnula se kao jedna od najzanimljivijih posljednjih godina. Poslije revolucije (After the Revolution) drama je o tome kako povijesni događaji i društvena okolina oblikuju i situaciju u obitelji. Komad sadrži i jaku političku konotaciju jer su neki članovi obitelji radikalni ljevičari, a iznad svih lebdi sjena velikoga sada pokojnog oca i djeda koji je u pedesetima bio žrtva američke čistke nad potencijalnim komunistima. Obiteljski junak pak, kad se otkriju neke skrivane činjenice, postaje izdajica koji je surađivao sa sovjetskom obavještajnom službom. No, više od politike, to je drama o ljudima kojima ona određuje život, a produkcija je, nošena odličnim dramskim tekstom i iznimnim glumcima, postala pravi off-broadwayski hit.


Katona počela uspjesima


Budimpešta – Nakon što je na nedavnim dodjelama nagrada za najbolje mađarske predstave u prošloj sezoni poznato kazalište Katona za predstavu Dvoglava zvijer u režiji Gábora Mátéa a nagrađeno priznanjem za najbolju nacionalnu produkciju, počeo je uspješan rad na novoj sezoni. Ona je otvorena upravo režijom nagrađenoga Mátéa Cigani, a slijedila je drama Ronalda Schimmelpfenniga Zlatni zmaj u režiji Pétera Gothára. I na drugoj sceni Katone već je realizirana jedna premijera, tekst mlade poljske dramatičarke Dorote Maslowske Par siromašnih Rumunja koji govore poljski u režiji Dániela Kovácsa, a sudeći po reakcijama kritike i publike nova je sezona počela iznimno zanimljivo.


Vijenac 436

436 - 18. studenoga 2010. | Arhiva

Klikni za povratak