Vijenac 434

Kazalište

Ivor Martinić, Drama o Mirjani i ovima oko nje, red. Anja Maksić Japundžić, HNK, Zagreb, 15. listopada

Tko je nama Mirjana?

Mira Muhoberac

Mladi hrvatski dramski autor Ivor Martinić (Split, 1984), student dramaturgije, autor je nagrađivanih drama. Drama o Mirjani i ovima oko nje praizvedena je 2009. u Dramskom programu Hrvatskoga radija, a iste je godine objavljena u časopisu Kazalište. Uprava Hrvatskoga narodnoga kazališta u Zagrebu uvrstila ju je na počasno, prvo mjesto dramskoga repertoara u sezoni 2010/2011, u kojoj središnja nacionalna kazališna kuća slavi 150 godina postojanja. U kazalištu je praizvedena 18. veljače 2010. u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. Mestno gledališče ljubljansko izvelo ju je 4. ožujka 2010.

Kružna struktura drame o tajnici u nekom ministarstvu (Alma Prica) i njezinim odnosima s majkom Violetom (Branka Cvitković), bivšim mužem Simonom (Livio Badurina), uz pojavljivanje sadašnje njegove drage, Fani (Marijana Mikulić), ljubavnicima (Jakov – Siniša Popović i Lucio – Bojan Navojec), prijateljicom Grozdanom (Lana Barić), sa znanicom Ankicom (Vanja Matujec) i kćeri Veronikom (Maja Posavec) isprepleće se sa zrcalnom; početak, gubitak i pokušaj povratka ljubavi u replikama što se ponavljaju prikazuju apsurdnost trivijalne svakodnevice. Dramaturški je ključna tišina u kojoj se osluškuju glasovi oko subjekta, dubinska struktura drame nalik soul-glazbi, soul-struktura, analogna jazz-strukuri Matišićevih drama.

Autori predstave, međutim, predvođeni redateljicom Anjom Maksić Japundžić, predstavu, prostorno i uvođenjem braće Ahmetašević, razvijaju kodovima soul-kulture kao načina života, a ne kao dubinske strukture osamljenoga subjekta, predočujući prostore nastale iz medijske percepcije, kako bi se „destabiliziralo naše poimanje prostora, a time i naše poimanje subjekta“. U realiziranoj predstavi konkretizacija subjekta u nekoliko bachelardovskih katova, od bazena do posljednjega kata naslaganih kutija, dosta zbunjuje (a i jedan dio gledatelja ne može vidjeti neke prostore). Glumci, predvođeni Almom Prica, premda maksimalno angažirani, zato se ponekad i sami doimaju zbunjenima kodovima predstave. U znaku „premještenoga subjekta“ ponajbolje se snašla Vanja Matujec. Premijera 15. listopada 2010. povezana je sa slavnim otvaranjem tzv. Velikoga kazališta.


Vijenac 434

434 - 21. listopada 2010. | Arhiva

Klikni za povratak