Vijenac 434

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS - svijet

Jasen Boko

Večer s Dostojevskim

Moskva – Prošlo je petnaest godina otkad je Valerij Fokin realizirao predstavu po romanu Franza Kafke Preobražaj s glumcem Konstantinom Rajkinom, jednu od najboljih produkcija devedesetih, koja je cijelo desetljeće putovala svjetskim festivalima. Sad je u moskovskom kazalištu Satirikon Fokin okupio istu malu ekipu (uz Rajkina tu su skladatelj glazbe Aleksandar Bakši i scenograf Aleksandar Borovski) kako bi realizirao projekt naslovljen Večer s Dostojevskim. Sudeći po prvim reakcijama kritike riječ je o iznimno kvalitetnoj predstavi koja bi mogla ponoviti uspjeh Preobražaja. Temeljena na Zapisima iz podzemlja ta monodrama s minimalističkim scenskim sredstvima u postmodernističkom duhu komunicira s Preobražajem, a Rajkin još jednom potvrđuje svoju poziciju najzanimljivijega suvremenog ruskog glumca. Večer s Dostojevskim pravi je doživljaj pun kazališnog luksuza, ocijenili su kritičari.


Kad su roditelji uspješniji od djece


Plymouth – Međugeneracijski sukob tema je nove drame Mikea Bartletta Ljubav, ljubav, ljubav. Mladi autor komada Moje dijete postavljena prošle godine na Splitskom ljetu u svojoj novoj drami ispituje odnose pripadnika baby-boom-generacije i njihove znatno manje uspješne djece. Tri čina događaju se u različitim vremenima: 1967, 1990. i 2011, i dok su prva dva napisana gotovo kao sit-com, s duhovitim replikama, treći je znatno mračniji i govori o posljedicama odnosa koji se razvijao četiri desetljeća. Produkcija u režiji Jamesa Grievea umjetničkoga ravnatelja skupine Paines Plough, koproducenta predstave, izazvala je oduševljene reakcije publike i kritike. Bartlett govori o sukobu generacija s razornom preciznošću, a odlična režija i glumačka podjela podigle su produkciju na razinu najuspješnijih predstava početka sezone u Engleskoj.


Micika kao turbofolk-telenovela


Celje – Kako tretirati baštinske dramske tekstove, pogotovo one čije je vrijeme prošlo, problem je kojim se često bavi suvremeno kazalište. Županova Micika Antona Tomaža Linharta, prva slovenska komedija napisana 1790, ima počasno mjesto u slovenskoj dramatici i tamošnji kazalištarci joj se često vraćaju, bez obzira što su njezine kvalitete prije povijesne nego dramske. No u radikalnoj interpertaciji redatelja Luke Martina Škofa u Slovenskom ljudskom gledališču u Celju Linhartova komedija pretvorena je u suvremenu turbofolk-telenovelu, koja je zadržala jako malo od izvornoga teksta, ali je dobro zabavila publiku. Sukob ruralnog i urbanog u komediji postavljen je u suvremeno okruženje, karakteri su dodatno karikirani, a rezultat je urnebesna i neočekivana komedija, koja pokazuje kako se klasiku može reinterpretirati i s prašnih polica postaviti na živu scenu.


Izrugivanje burzovnim mešetarima


New York – Svijet je još zavijen u crno nakon bankarskih igara koje su izmaknule nadzoru i izazvale recesiju od koje se još oporavljamo. Kako su bankari i brokeri sorta koju obično ne srećemo u životu pa im ni na koji način ne možemo reći što o njima mislimo, Ellen Maddow napisala je komad Panic! Euphoria! Blackout! i sasula im u lice što misli o njima. Niz skečeva spojenih u cjelovečernju predstavu u režiji Katie Pearl i produkciji Here Arts Centera govori o svijetu Wall Streeta, parodira ga i izruguje mu se, prikazujući ljude koji ne trguju samo dionicama nego i sudbinom modernoga svijeta. Oni su kao djeca, igraju svoje apstraktne igrice koje u konačnici mogu dovesti do loma burze i bankarskog sustava, nakon čega nisu oni ti koji stradaju i plaćaju račune, nego takva sudbina sustigne obične ljude širom svijeta. Jedino što je onda običnim smrtnicima preostalo jest da im se smiju kroz kazališnu predstavu koja im se ruga. Nažalost, kazalište ni ovaj put neće promijeniti svijet, ti će ljudi i dalje nastaviti raditi svoj posao i odlučivati o našim sudbinama, a jedino što možemo jest – nasmijati se na njihov račun.


Vijenac 434

434 - 21. listopada 2010. | Arhiva

Klikni za povratak