Vijenac 434

Film

FILMSKI GLOBUS

Josip Grozdanić

Suvremeni izraelski film na Tuškancu

Kao što je bilo razvidno iz tri dosadašnja izdanja Festivala židovskog filma, te iz pokojeg atraktivnog naslova koji se pojavio u redovitoj hrvatskoj kino- i DVD-distribuciji (Valcer s Bashirom, Orkestar u gostima), posljednjih godina raste zanimanje za izraelsku kinematografiju. Podjednako je to slučaj na međunarodnoj sceni, čemu pridonose zapažene festivalske i ine nagrade, na matičnom izraelskom tržištu gdje je tijekom posljednjega desetljeća interes za domaći film porastao 14 puta, kao i među ovdašnjim gledateljima.

U svojim najuspjelijim djelima izraelski se filmaši bave uvijek aktualnim i trajno intrigantnim temama kakve su sukob tradicije i suvremenosti, ortodoksnosti i tolerantnosti, fanatizma i pragmatizma, odnosno slijepog pridržavanja vjerskih načela i njihova prilagođavanja suvremenim društvenim trendovima, kao i tematiziranjem oporih gastarbajterskih priča, neopisivih trauma holokausta i njegovih posljedica te aktualnih zbivanja poput izraelsko-palestinskog sukoba na Zapadnoj obali i u Gazi.


slika


Izraelski se redatelji bave i specifičnim temama židovske povijesti, identiteta, kulture i načina života, promoviranjem kultur(al)ne raznolikosti, tolerancije i razumijevanja, rušenjem stereotipa i predrasuda o judaizmu te iniciranjem kvalitetna dijaloga o svim aspektima suvremenog židovstva. K tome, posljednjih godina izraelski se film osobito usredotočuje na pojedinačne ljudske sudbine, u kojima se na angažiran, humoran, melodramatičan i tragičan način u većini slučajeva prelamaju sve navedene teme. U prilog tomu govore i filmovi uvršteni u reprezentativan ciklus suvremenog izraelskog filma koji se od 25. listopada do 2. studenog održava na Tuškancu.

Vrijedi izdvojiti izvrsnu egzistencijalnu dramu Slomljena krila Nira Bergmana, 2003. u Berlinu nagrađenu tjeskobnu priču o članovima obitelji koji se na različite načine nose sa smrću supruga i oca. Tu je i vrlo uspjela triler-drama Hod po vodi Eytana Foxa, storija o plaćenom Mossadovu ubojici koji se nakon ženina samoubojstva zbližava s djecom staroga nacističkog zločinca. Preporuku zavređuje i drama Noodle autorice Aylet Menahemi, emotivna priča o obudovjeloj stjuardesi koja silom prilika počinje skrbiti o napuštenom kineskom dječaku.


Društvena mreža u mreži multipleksa


Daroviti redatelj David Fincher rasni je i punokrvni autor koji još od podcijenjenoga prvenca Alien 3 njeguje jasno prepoznatljiv i osebujan artistički svjetonazor i autorski senzibilitet. Bavljenje osobitim pojedincima, marginalcima i/li antijunacima većima od života, često naglašena društvena kritičnost iz koje se mogu iščitati redateljeva lijeva politička uvjerenja, sklonost adaptacijama intrigantnih i provokativnih književnih predložaka, iznimna vizualna kultiviranost i promišljenost u komponiranju minuciozno režiranih i zrelo artikuliranih cjelina, zaokupljenost egzistencijalnim tjeskobama apartnih pojedinaca, slojevito psihološko nijansiranje jasnim etičkim predznacima obilježenih protagonista suočenih s nepobjedivim zlom bilo u sebi bilo u društvu oko sebe, te afinitet prema ironiji, crnom humoru i satiri samo su neka od obilježja Fincherova autorskog rukopisa. Ta su obilježja razvidna i u njegovu recentnom ostvarenju, sjajnoj biografskoj sudskoj drami Društvena mreža.


slika

U maestralno režiranoj i iznimno sugestivnoj priči o egoističnom, asocijalnom i rubno autističnom mladiću Marku Zuckerbergu, (paradoksalno) osnivaču najpopularnije društvene mreže Facebook, Fincher itekako aktualne istinite događaje ekranizira uspješno izbjegavajući dociranje i postuliranje protagonista kao isključivoga negativca te nudeći neveselu sliku suvremenog društva.


Vijenac 434

434 - 21. listopada 2010. | Arhiva

Klikni za povratak