Vijenac 434

Glazba

Jazz-podij

50 godina BP-a

Ivica Župan

U prigodi 75. rođendana Boška Petrovića – jednog od naših najistaknutijih jazz-glazbenika, vibrafonista, skladatelja, vođe sastava, producenta, promotora i promicatelja jazza, diskografa, jazz-edukatora, vlasnika i voditelja jazz-kluba, skladatelja, aranžera, producenta, bandleadera, vlasnika diskografske kuće Jazzette Records, urednika i voditelja radijskih i televizijskih emisija – i 50 godina njegova umjetničkog rada, Croatia Records objavljuje luksuzni reprezentativni četverodijelni CD box set B. P. Collection (4CD 5884248) na koji je Petrović uvrstio 46 snimki iz raznih faza plodonosne karijere, a kojemu je pridodan i CD From Moscow to L. A. 8 (CD 5886600). Osim glazbe, tu je i knjižica koja donosi detalje o Petrovićevu životu i karijeri iz pera glazbenih kritičara Aleksandra Dragaša, Dražena Vrdoljaka i Davora Hrvoja.


slika


U ra-znim for-ma-ci-ja-ma Petrović djeluje već pedesetak go-di--na i naš je jazz-glazbenik s najvećom reputacijom u svijetu – primjerice, petnaestak je puta svirao na jazz-festivalu u Montereyu, više puta i u festivalskom all stars bandu! Može se pohvaliti da je među svim našim džezistima snimio najviše nosača zvuka, velik broj i za inozemne kompanije. Kao promotor desetljećima or-ga-ni-zi-ra klup-ske fe-sti-va-le Spring-ti-me Jazz Fe-ver, Century Of Blu-es, Mu-sic Car-ro-u-sel i Hr-vat-ski Jazz Sa-bor te fe-sti-val u Gro-žnja-nu, ko-ji je 2007. Eu-ro-pe-an Jazz Awards Com-mit-tee pro-gla-sio naj-bo-ljim boutique-fe-sti-va-lom. U ta-mošnjoj lje-tnoj ško-li men-torom je ne-ko-li-ci-ni mla-dih vi-bra-fo-ni-sta, koji su zahvaljujući njegovu trudu postali izvrsni instrumentalisti. Tijekom njegove slavne povijesti, duge 22 godine, u njegovu zagrebačkom BP Clubu nastupila je cijela plejada najeminentnijih svjetskih umjetnika jazza.

CD Feel So Fine sabire teme u kojima Petrović surađuje s prijateljima, svjetski poznatim glazbenicima. To su Big Joe Turner, Art Farmer, Clark Terry, Buddy de Franco, Jean Toots Thielemans, James Newton, Kenny Drew, N.H.Ř. Pedersen, Jerome Richards… Tim snimkama Petrović je potvrđen kao glazbenik međunarodne slave. CD BP Club After Dark u dvanaest skladbi očituje Petrovićevu suradnju sa slavnim gitaristom Joeom Passom, u formama od dueta do kvinteta i uz pratnju gudačkoga kvarteta. Poglavlje With Pain I Was Born donosi snimku nastupa Trija Boška Petrovića (gitarist Primož Grašić i bas-gitarist Mario Mavrin) održana 2002. u novosadskom Studiju M 2002. CD Round Midnight potpisuju Petrović i Big Band RTV Slovenije, snimljen je uživo u Ljubljani 2002, pri čemu su i solist i sastav u vrhunskoj formi. Petrović je u toj njemu očito izazovnoj prigodi odlučio snimiti standarde, mahom balade svjetskih autora, kojima je priključio svoje sjajne Zagreb By Night i I Love You Z. J. Na CD-u From Moscow To L. A. dosad su neobjavljene snimke što ih je ostvario u duu s pijanistom Nevenom Frangešom 1986. na Berlinskom jazz-festivalu. Kao dodaci uvrštene su izvedbe ostvarene u duu s pijanistom Davorom Kajfešom te u suradnji s glasovitim američkim džezistima: klaviristom Louom Lewyjem, kontrabasistom Montyjem Budwigom i bubnjarom Laranceom Marableom. Važan dio toga peterostrukog CD-izdanja čine ficleki koji su kao dodaci objavljeni uz pojedine tematske CD-ove – snimke trija s gitaristom Damirom Dičićem i kontrabasistom Zdravkom Šatrakom te Zagrebačkim jazz kvartetom.

Premda je tijekom karijere djelovao u raznim žanrovima jazza, od suradnje sa sviračima narodne ili ozbiljne glazbe, preko fusiona do avangardnog jazza što ga je izvodio na zagrebačkom Muzičkom biennalu, izvedbe uvrštene na ovih pet CD-a otkrivaju da je Petrovićevu senzibilitetu najbliži mainstream-jazz.

Projekt pokazuje da je Petrović i najplodniji jazz-skladatelj svih vremena. Napisao je nekoliko stotina skladbi – okušavajući se u svim idiomima – od tradicionalne blues-dvanaestice do etnoskladbi – koje su trajne vrijednosti pa zavređuju temeljitiju katalogizaciju i dokumentiranje na audiozapisima. Zapravo bi u CD-formatu valjalo objaviti sve što je Petrović dosad snimio jer to pripada u vrhunce domaće glazbene umjetnosti.

Razvidno je i to da Petrović od početka želi biti (i biva!) i dijelom modernih pojava i kretanja u jazzu (primjerice, jazza tzv. treće struje, gdje se ukrštavaju jazz i tzv. ozbiljna glazba). Nadahnuće je crpao iz bezgranične ljubavi za američki jazz, ali i iz lokalne glazbene baštine, svjestan da upravo u njoj može naći ideje za izgradnju vlastita skladateljskog i svekolikoga glazbenog identiteta, koji je s uspjehom ponudio američkim jazzom zasićenu svijetu i ostvario europski uspjeh.

Mnoga njegova ostvarenja, primjerice Green Lobster Dream ili With Pain I Was Born, Un Chien Andalou, Keka Kolo, Sarabanda, Valse For Jazz Mama, Sigurd’s Garden, Oberkrainer Lullaby…, ostat će trajnim vrijednostima glazbenog stvaralaštva. Te skladbe nipošto nisu armatura koja počiva na duhovitu riffu, dostatnu za egzibicije i produciranje solista, nego su to odreda vrlo složeni i slojeviti brojevi, u kojima najprije uočavamo prekrasne baladne i blues-dimenzije i pripadnu im dojmljivu, specifičnu atmosferu, obično turobnu, molsku, međimursku, kako smo je laički nazivali.

Petrović je izvanserijski vibrafonist zavidne instrumentalističke spreme i tehnike, profilirani stilist jedinstvena zvuka i atmosfere te velikog osjećaja za ritam i smisla za frazu. Desetljećima brusi stil i artikulira profinjen zvuk, stvorivši atraktivan komorni jazz, prepun ukusa, štimunga, duha, swinga, profinjenosti i kontrolirane strasti. U svakoj izvedbi njegove skladbe poprime nove, dotad neuočljive dimenzije i vrijednosti. Kao solist nikad nije odveć eksponiran, njegova instrumentalistička suzdržanost, reduciranost na esencijalno, zapravo je lucidna i autentična estetska komponenta i velika je vrijednost svakoga njegova projekta. Njegova su sola puna originalnih i profinjenih rješenja, duhovitih i nekonvencionalnih intervencija te glazbenih citata iz njemu drage kajdanke, a njegov odnjegovani, nadaleko prepoznatljiv topao zvuk sveudilj je zarazan, tugaljiv i zlosretno sjetan.


Vijenac 434

434 - 21. listopada 2010. | Arhiva

Klikni za povratak