Vijenac 433

Druga stranica, Film

25 FPS, 6. međunarodni festival eksperimentalnog filma i videa, Zagreb, Kino SC, 21–26. rujna

Najbolje iz filmskog laboratorija

Nika Štriga

Festival 25 FPS, koji u imenu skriva dvadeset i pet slika (u sekundi) i ne naplaćuje ulaz, već šestu godinu zaredom organizira istoimena Udruga za audiovizualna istraživanja, uz potporu Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba, Hrvatskog audiovizualnog centra, Ministarstva kulture RH i Studentskog centra. Cilj festivala, ističu organizatori, bilo je smjestiti eksperimentalni film i video u širi kontekst, ali i informirati i obrazovati publiku o svjetskoj produkciji toga žanra. Zato su u kinu SC prikazivana i najnovija ostvarenja suvremenog eksperimentalnog filma, ali i kultni avangardni filmovi, jasno izvan konkurencije. U natjecateljskom programu našla su se i djela već potvrđenih, Wernera Herzoga, Camerona Jamieja i Johna Smitha, ali i mlađih autora, kao što su Michael Robinson i Paulina Julier. Hrvatska je prezentirana radovima Dalibora Barića, Davora Sanvincentija i Marka Meštrovića.


slika Kadar iz filma Dijete zakapa mrtve kukce Reija Hayama


Filmovi ovogodišnje festivalske selekcije primjeri su i klasičnih eksperimenata, ali i radikalnih žanrovskih i stilskih hibrida, preklapanja eksperimentalnih i dokumentarnih svojstava ili pak antropoloških eseja, a redateljska eksperimentalnost očituje se bilo u bavljenju materijalnom stranom filmskoga medija, bilo u primjeni suvremene tehnologije i računalnih efekata u stvaranju novih svjetova. Uz filmove u konkurenciji, prikazivana su i antologijska ostvarenja eksperimentalnoga videa, retrospektive domaćih i svjetskih autora, izbor iz Lab Competitiona s francuskog Clermont-Ferranda, organizirana razna predavanja i, kao ovogodišnja novost, omogućeni su i kratki razgovori publike i autora natjecateljskih filmova nakon večernjih projekcija.

Filmovi iz natjecateljskog dijela programa, njih 48, bili su podijeljeni u osam tematskih blokova (Granica, oprez; Više svjetla!; Sami elementi; Slike iz nepoznatog; Iz krupnog plana; Jedite gladne oči; Duhovi i ljubavi; Autoportret budućnosti), svaki u trajanju od otprilike 60 minuta, zamišljenih tako da pruže uvid u načine na koje se redatelji koriste filmom kako bi nešto rekli ili pokazali.

I filmovi u nenatjecateljskom dijelu programa pomno su birani. Tako su u programu žirija prikazani, u izboru Lejle Topić, radovi o novoj generaciji audiovizualnih umjetnika koji su i filmaši i performeri, u izboru Joosta Rekvelda, filmovi s temom optike, mehanike, softvera, a u izboru Floriana Wüsta filmovi kao odgovori na krizu klasika i suvremenika, videoumjetnika i dokumentarista, svojevrsna „dijagnoza kapitalizma na tržištu avangarde“.

Iako je 25 FPS festival kratkometražnoga filma, izvan konkurencije prikazani su i filmovi srednjeg i dugog metra, Uđi u prazninu kontroverznoga francuskog redatelja Gaspara Noea, rijetko prikazivan film Svinja Jean-Pierrea Barjola i Jeana Eustachea, Gramatika za slušanje Lukea Fowlera i Neka svatko ode kamo može Bena Russella.

Najvažniji gost festivala bio je Peter Kubelka, austrijski umjetnik, filmaš, književnik i filozof, koji je predstavio svoj cjelokupni filmski opus, a posjetitelji su imali prilike nakon projekcija čuti i njegova „neponovljiva“ predavanja. Također, u izboru Marka Webbera, predstavljeni su filmovi nadahnuti Kubelkinim posjetom Zagrebu, a koji se bave filmom i kulinarstvom kao umjetnošću.

Program Hrvatski fokus podnaslovljen Kriza i znakovi preobrazbe ponudio je filmofilima djela Ivana Ramljaka i Marka Škoblja, Borisa Poljaka i Damira Čučića, Ane Bilankov, Nine Kurtela, Renate Poljak, Vladimira Kneževića te kompilaciju grupe autora Klubvizije SC-a, kao godišnji presjek domaćih eksperimentalnih ostvarenja.

Popratni program, nazvan Expanded cinema, organiziran u koprodukciji s Kulturom promjene SC-a, pod programatskim geslom-pitanjem „Prošireni film ili evolucija gledanja?“, ponudio je niz audiovizualnih koncerata i performansa – radove na granici filma, izvedbenih umjetnosti i glazbe, među ostalim performanse Philla Niblocka i Brucea McClurea.


Nagrade


Svaki od članova žirija dodjeljuje po jedan Grand prix i posebno priznanje, a tu su i nagrade žirija kritike, nagrada publike i posebno priznanje organizatora festivala, Udruge za audiovizualna istraživanja 25 FPS.

• Posebno priznanje / Joost Rekveld

Igra detalja, Robert Todd, SAD

Grand prix / Joost Rekveld

Sinkronizacija, Rimas Sakalauskas, Litva

• Posebno priznanje / Leila Topić

Samo u kulturne svrhe, Sarah Wood, Velika Britanija

Grand prix / Leila Topić

Mamori, Karl Lemieux, Kanada.

• Specijalno priznanje / Florian Wüst

U oku svinje, Atsushi Wada, Japan

• Posebno priznanje / Florian Wüst

Plaćenik u komadima, Zachary Epcar, SAD

Grand prix / Florian Wüst

Pustinja 79°: 3 putovanja u nepoznato, Anna Abrahams, Nizozemska

• Posebno priznanje / Žiri kritike (Branka Benčić, Marijan Krivak, Igor Prassel)

Sinkronizacija, Rimas Sakalauskas, Litva

Grand prix / Žiri kritike

Monolog, Laure Prouvost, Velika Britanija/Francuska

• Nagrada Fuji (Udruga za audiovizualna istraživanja 25 FPS)

Dijete zakapa mrtve kukce, Rei Hayama, Japan

• Nagrada publike

Gojazni đačić s biciklom drži hmelj i finu vatu u džepu nošnje, Johann Lurf, Austrija

Vijenac 433

433 - 7. listopada 2010. | Arhiva

Klikni za povratak