Vijenac 433

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS - svijet

Roman o ratu na sceni

London – Sebastian Faulks (1953), poznati britanski romanopisac, nije se nikad iskušao kao dramatičar, a nerado pristaje i na adaptacije vlastitih romana za scenu. Prebacivati roman u drugi (kazališni) medij otprilike je isto kao da sliku pokušate pretvoriti u skulpturu, rekao je jednom. Ta izjava nije spriječila slavnoga Trevora Nunna da njegov vrlo uspješni roman iz 1993. Birdsong pretvori u kazališnu predstavu koja je dobila iznimno dobre ocjene nakon premijere u londonskom kazalištu Comedy.


slika


Roman koji započinje u predvečerje Prvoga svjetskog rata da bi se zatim nastavio duboko u rat postao je odlična predstava, puna atmosfere i odličnih glumačkih kreacija. Nakon ovakva scenskog uspjeha Faulks će vjerojatno preispitati svoju izjavu o nemogućnosti kvalitetna prebacivanja romana u kazališnu predstavu.


Pijuni politike


Moskva – Jurij Klavdijev u svom monologu Ja, čovjek sa strojnicom prati dvije priče, onu ratnoga veterana koji je čudom preživio Drugi svjetski rat i njegova unuka koji pokušava preživjeti ratove bandi u suvremenoj Rusiji. U monološkoj formi, bez jasne podjele tko što govori, Klavdijev piše jednu od najboljih suvremenih ruskih drama, koja je u četiri godine otkad je nastala postala još aktualnija s obzirom na sva događanja na suvremenoj političkoj sceni. Produkcija u režiji Vladimira Pankova u studiju SounDrama radikalno interpretira tu dramu.


slika


S desetak glumaca i ubacivanjem niza suvremenih političara pod maskama Putina, Obame, Julije Timošenko i Hillary Clinton, Pankov djeda i unuka prikazuje kao pijune velike politike koja se igra malim ljudima, žrtvujući ih za svoje potrebe. Hrabra redateljska reinterpretacija suvremenoga klasika učinila je tu produkciju iznimno zanimljivim osvježenjem na moskovskoj sceni.


Kad je Frayn bio mlad


New York – Samo oni fanatični poznavatelji kazališnoga života znaju da je Michael Frayn, britanski autor izvrsnih hitova poput Noises off, Copenhagen i Democracy, na početku karijere bio – novinar. Ti će onda možda znati i da je Frayn, prije nego što je postao autor velikih hitova, još 1975. napisao komad Alphabetical Order, tada nagrađen nagradom Evening Standarda za najbolju komediju, koja je ovih dana doživjela američku premijeru na Broadwayu. Komedija iz novinarskog života smještena u arhiv dnevnoga lista dobila je jako dobre kritike i, premda nitko ne tvrdi kako je riječ o velikoj drami koja bi nagovijestila kasniju Fraynovu slavu, svi se slažu da je riječ o vrsnoj dramskoj produkciji u odličnoj režiji Carla Forsmana i s nizom dojmljivih uloga. Naravno, mlađoj publici teško je razumjeti da su prije interneta postojali prašnjavi novinski arhivi u koje Frayn smješta komediju, ali riječ je o komadu dovoljno zabavnu da i danas poluči zavidan uspjeh.


Nitra izvan normale


Nitra – Međunarodni slovački kazališni festival Nitra održan je od 24–27. rujna u tom slovačkom gradu, skromniji i po trajanju i po broju programa nego prošlih godina. Sukladno situaciji festival je održan pod geslom Izvan normale. Ruski teatar predstavljao je Dmitrij Krimov s predstavom OPUS No. 7, duologijom koja kombinira priču o holokaustu i Šostakoviču, dok je Mađare zastupao Bela Pinter sa seljačkom sapunicom Muck. U službenom programu bile su i Platelova plesna predstava Izvan konteksta – za Pinu koju je protekloga tjedna vidjela i zagrebačka publika te vroclavska Samsara Disco u konceptu i režiji Agnieske Olsten. U poljskoj predstavi mlada je redateljica spojila Čehovljeva Ivanova i kratku priču Viktora Pelevina Život kukaca, a međunarodni program zaključila je francuska lutkarska predstava Denino – veliki mehanički teatar. Ostatak programa popunjen je ponajboljim slovačkim predstavama, a vrlo je živ bio popratni program, odnosno festival uličnog kazališta.

Jasen Boko

Vijenac 433

433 - 7. listopada 2010. | Arhiva

Klikni za povratak