Vijenac 432

Kazalište

Povijest gledanja, Studio za suvremeni ples, red. Oliver Frljić, 15. rujna

Pogled o(ne)mogućen mogućnošću

Igor Ružić

Neodvojiv je dio konceptualne plesne predstave, što je ionako drugo ime za dobri stari – ili dobri? stari? – performans, Povijest gledanja, kojom Studio za suvremeni ples najavljuje pedesetu obljetnicu, nimalo slučajno, i bedž za svakoga posjetitelja, koji stavivši ga potvrđuje da je već „pola stoljeća nevidljiv“. I predstava, koja navodnom objektifikacijom svoje subjektnosti, ali još više subjektivnosti, kao i sagledavanjem nemogućnosti svojeg pogleda i gledateljeva praćenja predstave, daje do znanja svakomu tko se prepustio njezinim utopijskim nedovršenostima da je samo guska u magli, zaista jest uglavnom nevidljiva. Političnost njezina iskaza djeluje na nekoliko razina, ali ne na svima.


slika Scenska politička provokacija: ustrajavanje na nevidljivosti


Povijest gledanja nastala je u produkciji Studija za suvremeni ples, takozvanoga drugog zagrebačkog ansambla, i dio je novih strujanja u toj plesnoj kompaniji koji teže osuvremenjivanju izraza, iskoraku iz dosadašnjih poetika te prevladavanju krize plesa i krize plesa u krizi. Stoga i funkcionira na nekoliko razina – kao nastavak akcije cijele zagrebačke plesne scene u gradskom Uredu za obrazovanje, kulturu i šport iz veljače ove godine, kao samostalni, iako samozatajni istup sama Studija u borbi protiv kulturnih politika koje pod izgovorom recesije zatiru jednu umjetničku vrstu i njezinu istodobno programsku kao i neizbježnu nezavisnost te na koncu i kao manifest spomenutih novih strujanja unutar sama Studija. S druge strane, ona je i nastavak praktičnog i neskrivenog rada na istraživanju kazališnih postulata s kakvima je redatelj Oliver Frljić i započeo tada još neslužbenu karijeru, a koje je u novijim radovima pokušavao uklopiti, ili podmetnuti, u sklopu svojega, zaista uvjetno rečeno, repertoarnog rada ili rada u repertoaru/repertoarima.

Svaka od mogućih potki ovoga rada koji počinje s tragičnim pogledom i iznenađenjima u obliku praskanja žabica, preko neugode intenzivnoga rada stroja za maglu i do uvjetnog uživanja u parodiji rituala kazališne izvedbe što onemogućuje svoju vidljivost, zanimljiva je na svoj način, ali njezin se učinak ipak svodi na osvjedočenje publike kao sudionika, u rasponu od nimalo zanemarive kulise do uvijek neizbježno živa organa tijela izvedbe. Ispisani pamflet, koji zajedno s bedžom čini paket za preživljavanje negledanja predstave, istup je kao i svaki postavljen/stvoren/izveden unutar zatvorenih vrata institucije ili institucije – hrabar i neučinkovit. U smislu političke provokacije, ova je predstava tek pokušaj koji je lako diskreditirati, ukoliko je netko od onih koji o kulturnoj politici vezanoj uz ples uopće vidi ili čuje. S druge strane, kao umjetnička provokacija ona ne staje u trenutku kad je pred publikom podignut zastor, nego ono bitno donosi u trenucima kad u magli ustrajava na uobičajenom hodu izvedbe, sve do poklona izvođača koji publika ne može vidjeti.

Oliveru Frljiću otvorena je prilika Studija za suvremeni ples osigurala još jednu platformu za eksperimentiranje i to, dakako, nije samo kompanija nego najprije njezini, na drukčiji pristup plesu i izvedbenosti spremni, članovi: Bosiljka Vujović Mažuran, Ana Mrak, Petra Hrašćanec Herceg, Branko Banković, Aleksandar Čavlek i Danko Stjepanović. Iako su u vidljivoj izvedbenoj poziciji samo tri plesačice, svi su oni izvođači čak i kad glume tek produkcijski tim ili scenske radnike. Ukratko, pored lakih iznenađenja koje nudi, Povijest gledanja pogled će privući Studiju za suvremeni ples tek mogućnošću koje najavljuje, a nju je lako razabrati čak i u magli polukružne dvorane Teatra &TD.


Vijenac 432

432 - 23. rujna 2010. | Arhiva

Klikni za povratak