Vijenac 432

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS - svijet

Jasen Boko

Iz Čehovljeve bilježnice

Moskva – U Moskvi, s njezinim bogatim scenskim životom, Sergej Ženovač i njegov Studio kazališne umjetnosti uvijek zauzimaju posebno mjesto. Okrenut kazališnom istraživanju Ženovač nikad ne ide na sigurno, pa se svaka nova premijera očekuje s posebnim nestrpljenjem. Tako je bilo i ovaj put, u premijerno izvedenim Bilježnicama, dramaturškoj kompilaciji Čehovljevih misli i rečenica iz njegovih različitih djela. Piščeva jednostavna mudrost i uvijek dojmljivi glumci tog kazališta pretvorili su večer u čaroliju, premda, tri i pol sata misli i maštarija, bez čvrste dramaturške okosnice, onima s manje ruskom dušom može u trenucima postati naporno i ilustrativno. Ženovač je postavio dramaturški okvir: veliki stol na sceni oko kojega dvadesetak glumaca jede, pije i govori rečenice od kojih su mnoge postale klasične misli, dok su druge sasvim nepoznate, iz nekih manje poznatih dijela. Scenom defiliraju Čehovljevi antijunaci, nesretni svojim sudbinama i životom u provinciji, a Moskva je dobila još jednu predstavu koja je podijelila publiku: mnoge je oduševila, dok su drugi ostali hladni.


slika


Krv i darovi u Londonu


London – Vjerovali ili ne, postoje nacionalne kazališne kuće koje ozbiljno promišljaju svoj repertoar i izvode drame koje istražuju suvremenost u svim njezinim aspektima. Mislim na londonski National Theatre, na čijoj je sceni Lyttleton premijerno izveden novi komad suvremenog američkog dramatičara J. T. Rogersa Blood and Gifts u režiji Howarda Daviesa, poznata kao pisca koji se bavi globalnim temama. Njegova prethodna drama o genocidu u Ruandi The Overwhelming postigla je velik uspjeh, a ovaj put Rogers piše o Afganistanu. Ali, za razliku od velike većine drama koji se posljednjih godina bave tom temom, Blood and Gifts ne govori o sadašnjoj situaciji u ratom rastrganoj zemlji.


slika


Ona se bavi razdobljem 1981–1991, vremenom kad je Amerika podupirala borbu talibana protiv sovjetske invazije, a u središtu je drame službenik CIA-e koji iz Pakistana pomaže tu borbu. Slojevita drama govori o uzrocima današnjega stanja u Afganistanu i prvorazredan je doprinos londonskom kazališnom životu.


Baltik s dodirom Mediterana


Vilnius – Sedmo izdanje kazališnog festivala Sirenos održat će se u litavskoj prijestolnici 7–17. listopada. Kao i uvijek, iako s međunarodnim predznakom, festival zapravo prezentira najkvalitetnije predstave nacionalnoga glumišta iz prošle sezone, pa znatan njegov dio čini showcase za strane selektore i organizatore festivala. Ove godine kao posebne atrakcije najavljene su nove produkcije litavskih međunarodnih redateljskih zvijezda, prezentacija work-in-progressa Oskarasa Koršunovasa Na dnu Maksima Gorkoga te premijera Rimasa Tuminasa, nastala po drami Mistras najpoznatijega litavskog pisca Mariusa Ivaškevičiusa. Ostatak domaćega programa sastoji se od novih radova poznatih mlađih redatelja Arturasa Areime, Agniusa Jankeviciusa, kazališnog laboratorija The Open Circle i brojnih drugih. Međunarodni program čine uglavnom predstave baltičkih zemalja te – Italije.


Na dnu svijeta – potonula


New York Bottom of the World nova je drama Lucy Thurber praizvedena u Atlantic Theater Company, a govori o prijateljstvu, obitelji i gubitku voljene osobe. Protagonistica je u nesreći izgubila sestru spisateljicu, pa drama paralelno prati njezin gubitak, ali i priču iz romana mrtve žene. Produkcija u režiji Caitrione McLaughlin skupa je i ambiciozno zamišljena, ali rezultat nije oduševio kritiku, bez obzira ne složenost priče, živu glazbu na sceni i efektnu scenografiju. Za neuspjeh kritika krivi uglavnom dramu, koja odveć patetično i preuzetno poetski prilazi pitanju smrti bliske osobe.


Vijenac 432

432 - 23. rujna 2010. | Arhiva

Klikni za povratak