Vijenac 430

Likovna umjetnost

Izložba Pola stoljeća Trnskog – priča jedne generacije, Muzej grada Zagreba, svibanj–RUJAN 2010.

Osjećaj kvartovske pripadnosti

Antonio Orsini

U Muzeju grada Zagreba potkraj svibnja otvorena je prva izložba posvećena isključivo jednom gradskom kvartu, novozagrebačkom naselju Trnskom. Time je Muzej započeo realizaciju ambicioznog i dugoročnog projekta Zagrebački kvartovi. Povod da baš Trnsko bude prvi predstavljeni kvart u okviru toga projekta jest obljetnica što je naselje obilježava. Naime, odluku o početku gradnje tadašnjih „mikrorajona Novi Zagreb I i II“, koji će tek poslije dobiti ime Trnsko, donio je Narodni odbor grada Zagreba u okviru Društvenog plana za 1960. pa naselje ove godine obilježava pedesetu obljetnicu postojanja. Budući da su dva naselja starija od Trnskog, Savski Gaj i Remetinec, građena kao svojevrsne depandanse postojećih prigradskih sela, Trnsko je prvo i najstarije urbanistički cjelovito osmišljeno i planski izgrađeno zagrebačko naselje na ledinama južno od Save. Zahvaljući toj činjenici Trnsko je reprezentativan primjer nastanka cijeloga Novog (prvotno Južnog!) Zagreba na desnoj obali Save.


slika


slika Sastav Ljetno kino na otvaranju izložbe


Izložba je obuhvatila 270 kataloških jedinica, uglavnom fotografija, ali i zračnih snimaka, planova i nacrta te video- i audiozapisa iz arhive HRT-a. Materijal je raspoređen u četrnaest tematskih cjelina koje prikazuju planerski koncept i gradnju naselja, karakteristične tipove stambenih objekata, opskrbne i uslužne te druge društvene sadržaje, prometne veze, ali i neformalne društvene mreže zahvaljujući kojima je Trnsko, osim kao urbanistički projekt, predstavljeno i kao humana zajednica koju čine ljudi povezani mjestom stanovanja. Upravo je posljednje najživotniji dio izložbe jer prikazuje naselje kao mjesto u kojem se tijekom pola stoljeća razvijao osjećaj kvartovske pripadnosti, važan za osobnu identifikaciju njegovih stanovnika i osjećaj pripadnosti gradu u cjelini. O kvartovskom identitetu izložba govori ponajprije iz perspektive prve generacije autohtonih Trnskaša, dakle onih koji su početkom 1960-ih u naselje doselili kao djeca i potom odrastali zajedno s naseljem.

Autor izložbe je Kristijan Strukić, kustos Muzeja grada i voditelj spomenutog projekta Zagrebački kvartovi. Likovno, pak, oblikovanje izložbe, postavljene u potkrovlju Muzeja, potpisuje Bilić-Müller Design Studio. Uz izložbu Muzej je objavio i opsežan te bogato opremljen katalog, pravu naseljsku monografiju. Za likovno oblikovanje kataloga, kao i za atraktivni plakat izložbe, zaslužan je muzejski oblikovatelj Miljenko Gregl.

Izložba se temelji na građi Zbirke fotografija sama Muzeja, ali i na fotografijama iz šezdesetak privatnih albuma i drugoj građi prikupljenoj u fundusu naseljskog Virtualnog zavičajnog muzeja, u nas originalne i jedinstvene kvartovske inicijative. Virtualni zavičajni muzej pokrenut je spontano u krugu sadašnjih i bivših, generacijski povezanih, stanovnika Trnskog. Zamišljen je kao kombinacija stalno izložena materijala na internetu, na adresi www.trnsko.net, i povremenih tematskih akcija na terenu, najčešće u kvartovskom kafiću Mrav. Dosadašnje akcije obuhvatile su raznorodne sadržaje usmjerene na rekonstrukciju povijesti naselja. Tako su tijekom proteklih nekoliko godina u kafiću Mrav organizirane izložbe starih fotografija i nastupi naseljskih glazbenika. Zavičajni muzej sudjelovao je i u snimanju televizijske emisije o naselju u ciklusu Slikovnica (autor Tonko Jović), dok su zapisi s uspomenama na odrastanje u naselju objavljeni 2006. u okviru tematskog bloka Matičina časopisa Kolo.

Za vrijeme trajanja izložbe održan je i okrugli stol Trnsko nekad i danas na kojemu su pojedini Trnskaši uz pomoć stručnjaka za urbanizam i socijalnu antropologiju dodatno kontekstualizirali temu izložbe i problematizirali za naselje bitna aktualna pitanja. Dio snimljena materijala s okruglog stola postao je sastavnim dijelom izložbe.

U posebnom kvartovskom ozračju proteklo je i iznimno dobro posjećeno otvaranje izložbe u svibnju u okviru kojega je nastupio sastav Ljetno kino predvođen Maxom Juričićem, jednim od aktera tzv. novoga vala na prijelazu iz 1970-e u 1980-e godine. Budući da je i sam odrastao u Trnskom, Juričić je sa svojim sadašnjim sastavom, ali i prijateljima iz naselja s kojima je svirao na početku karijere, razdraganu publiku podsjetio na glazbene vibracije iz razdoblja kada je naselje i u tome prednjačilo u gradu.

Izložba traje do 12. rujna, ali važno je naglasiti da je ona za njezine aktere samo jedna etapa svojevrsna work in progress. Od Muzeja grada s nestrpljenjem očekujemo vidjeti na koji će način nastaviti pokrenuti projekt o zagrebačkim kvartovima. Naseljski virtualni zavičajni muzej pak, spremajući nove akcije i sadržaje na svojoj web-stranici, nastavlja djelovati u lokalnome okviru na dosadašnji, originalno zamišljen i djelotvoran način.

Vijenac 430

430 - 8. rujna 2010. | Arhiva

Klikni za povratak