Vijenac 430

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS - svijet

piše Jasen Boko

Ljetna dominacija provincije

Stockbridge – I u Americi, slično kao i u Europi, ljeto je vrijeme lokalnih festivala, kad se centar produkcije iz metropola seli u festivalsku provinciju, gdje postoje brojni festivali. Jedan je od poznatih na istočnoj američkoj obali Berkshire Theater Festival u Massachusettsu, a na njemu je ove godine najzapaženija bila produkcija koja je spojila dva poznata američka dramatičara, jednog kao pisca, drugog kao redatelja. Kad je 1966. praizvedena, Delikatna ravnoteža Edwarda Albeeja nije dobila osobite kritike, ali joj Pulitzerova nagrada ipak te godine nije izmaknula. Danas se taj komad o obiteljskim problemima smatra klasikom i doživljava mnoge nove produkcije, a ova koju je režirao David Auburn (autor Dokaza, kod nas igrana u Maloj sceni) ocijenjena je laskavim kritikama.


Što je novo u Gruziji?


slika


Tbilisi – Potaknuti lanjskim uspjehom prvoga gruzijskog showcasea – s kojega je na riječki Međunarodni festival malih scena, a onda dalje u Europu, stigao Doiashvilijev Macbeth – organizatori ove godine od 29. rujna do 2. listopada najavljuju još bogatiji program predstavljanja gruzijskoga kazališta inozemnim selektorima i producentima. Glavni mamac showcasea nova je produkcija Davida Doiashvilija Cyrano de Bergerac. Showcase će predstaviti još nekoliko premijera, a gostima će biti prikazano ukupno više od trideset izabranih predstava. Kako je riječ tek o drugom predstavljanju gruzijskoga kazališta međunarodnoj publici sastavljenoj od kazališnih profesionalaca, organizatori su odlučili u program uvrstiti i jednu od najvećih gruzijskih lutkarskih uspješnica (koju je na Festivalu svjetskoga kazališta svojevremeno gledala i zagrebačka publika) Bitku za Staljingrad Reze Gabriadzea. Pripremljen je pravi presjek suvremene gruzijske scene u dramskom, plesnom i lutkarskom izrazu, od kojega kazalište zemlje pod Kavkazom očekuje i nove međunarodne uspjehe.


Tabui i detabuizacija


Ljubljana – Ex Ponto, 17. festival izvedbenih umjetnosti, održava se u Ljubljani 15–22. rujna, a udarna produkcija dogodit će se već na otvaranju. Rumunjski legendarni redatelj Silviu Purcarete predstavit će premijerno svoju novu produkciju Kralj umire po Ionescovoj drami. Koprodukcija više festivala očekuje se s nestrpljenjem, s obzirom da je Purcarete posljednjih godina napravio niz uspješnih međunarodnih projekata. Nakon toga slijedi niz intrigantnih produkcija, Buljanovi Lovački prizori iz Donje Bavarske Martina Sperra, nova predstava Viktora Bodóa, Kockar,


slika

pa još jedna premijera kontroverzne Via Negativa, Buđenje proljeća iz ZKM-a Olivera Frljića, a iz naše je perspektive posebno zanimljiv okrugli stol Detabuizacija hrvatske (po)ratne drame na kojem sudjeluju Slobodan Šnajder, Sibila Petlevski, Ivana Sajko i Tomislav Zajec. I zatvaranje festivala nudi izvoran projekt, mladi makedonski redatelj Martin Kočovski (radio je Udarac u splitskoj Playdrami) predstavit će se adaptacijom poznatoga Pamukova romana Zovem se Crvena u koprodukciji festivala okupljenih u Novu europsku teatarsku akciju. O ostalim zanimljivim predstavama koje će činiti ovogodišnji festival okupljen oko teme tabua (predviđen je i okrugli stol i nekoliko hrvatskh produkcija) više na http://exponto.net.


Loša predstava po odličnom filmu


Melbourne Sve o mojoj majci jedan je od kultnih Almodovarovih filmova koji su Australci odlučili postaviti na scenu u režiji Simona Philipsa i produkciji Melbourne Theatre Company. Možda najteatralniji od Almodovarovih filmova na sceni ipak nije polučio velik uspjeh, kritika ne vidi osobite kazališne razloge zašto je uopće i pokušavano prebacivanje u drugi medij. Predstava je znatno dulja od filma i uglavnom se bavi objašnjavanjem priče pa je odličan film postao loša predstava. Umjesto da se služi kazališnim sredstvima produkcija pokušava, neuspješno, oponašati filmska, zaključuje kritika.


Vijenac 430

430 - 8. rujna 2010. | Arhiva

Klikni za povratak