Za 34 godine katolici će dobiti papisu umjesto pape, imenom Ivana Druga. Bit će to druga žena na Petrovu tronu poslije Ivana, odnosno Ivane Prve, koja se, kako legenda govori, 855. preodjevena u muškarca domogla trona. Ali nakratko, jer je navodno morala abdicirati nakon što se kroz otvor stolca otkrilo da je riječ o ženi, a ne muškarcu. Novu nevjerojatnu mogućnost nudi argentinska književnica Esther Vilar u dramskom tekstu Američka papisa, koja je premijerno izvedena 31. srpnja na Zadarskom ljetu u interpretaciji prvakinje zadarskoga kazališta Jasne Ančić i režiji Ozrena Prohića.
Jasna Ančić
Naime, Vilarova je napisala, a Andrija Seifrid preveo, monodramu o ženi koja postaje papisa nakon što se smanjio broj katolika s oko milijarde na svega pet milijuna, a njihovo mjesto zauzeli su muslimani i razne sekte. U 2044. godini, iako se po Vilarovoj sve događa deset godina ranije, 2034, ne samo da je izabrana papisa umjesto pape, nego saznajemo i da je rasprodano sve blago Katoličke crkve. Rasprodao ga je jedan od prethodnih papa, a novac razdijelio siromasima misleći da će ih tako privoljeti katoličkoj vjeri. Novi vlasnici postale su velike korporacije, koje su papama ostavile tek neznatan dio vatikanske palače, a originalnu papinsku tijaru iznajmljuju samo za okrunjenje novoga pape.
U takvoj situaciji, u nesnalaženju i mlakosti muških papa, na Petrov tron zasjela je napokon žena koja je rođena kao nekatolkinja i nekrštena, ali je stjecajem okolnosti, nakon što ju je od sigurne smrti spasio katolički svećenik, postala vjernica, zatim svećenica i na kraju papisa. Inauguaracija papise organizirana je u duhu suvremene tehnologije, odvija se putem televizije.
Sve teče po protokolu dok papisa ne stavi tijaru, a onda počinje obrat, papisa prvo kao gorljiva feministkinja obračunava s časnim sestrama, spočitava im i ne oprašta što se nisu borile za ženska prava i ranije nisu glas dale ženi nego su za papu dotad birale muškarca, zatim osuđuje modernizam, koji je po njezinu sudu i doveo da opadanja interesa za katoličanstvo te najavljuje vraćanje nekadašnjih, drevnih običaja; papa se više ne bira na četiri godine nego doživotno, postaje bezgrešan, uzima svu vlast.
Tekst nema velike literarne vrijednosti, ali je aktualan jer se bavi „futurističkim upadom u kršćanske predrasude“ i stupanjem žene u muški posjed, a ponajviše jer na vidjelo iznosi probleme današnjega svijeta, koji se često ne želi suočiti s očitim istinama. Ne pridržavajući se diplomatskih manira otvoreno progovara o mnogočemu o čemu se šapće ili govori tek u izabranim krugovima, a to je pitanje ekspanzije muslimanstva, sve ustrajnijeg ustoličenja čovjeka na mjesto Boga i svođenja vjere u formalne okvire.
Slabosti teksta, budući da je riječ o monodrami, redatelj Prohić spašava unterpretacijom Jasne Ančić, koja je suverenom glumom na više-manje praznoj pozornici ponudila izvrsnu kreaciju.
Superiorno je izbjegla svim zamkama monodramske forme, izazova, ali i stupice za glumce koji ne uspiju naći pravu mjeru odnosa prema tekstu i interpretaciji. Takvi ne uspijevaju nadvladati tekst pa izostane lik.
No to se nije dogodilo Jasni Ančić. U njezinoj interpretaciji papise bilo je krhkosti i kaprica žene, drskosti muškarca, ali i neke djetinje naivnosti prožete strahom od neizvjesnosti u koju se dovela odlučnošću vođe. Najviše je bilo zabrinutosti za stanje u kojem se papisa našla, u što ju je dovelo vrijeme u kojem prošlost nije riješila probleme ljudske savjesti koja stalno proizvodi nove mitove i nove žrtve.
Klikni za povratak