Vijenac 430

Glazba

10. FESTIVAL KOMORNE GLAZBE JULIAN RACHLIN I PRIJATELJI

piše Sanja Dražić

slika


Prvi koncert 10. festivala komorne glazbe Julian Rachlin i prijatelji priređen je točno sedam dana nakon posljednjega na 61. dubrovačkim ljetnim igrama. A ove će se godine na festivalu održati jedanaest koncerata na četiri lokacije, po jedan u dubrovačkoj katedrali, Jezuitskoj crkvi i na Revelinu, a ostali u Kneževu dvoru. I ovom su prigodom glazbena i kulturna događanja vezana uz Rachlinov festival izazvala veliko zanimanje publike, pa se mnoga lica sa svih strana svijeta upravo u Dubrovniku susreću iz sezone u sezonu. Festival uporište ima isključivo u vrhunskim glazbenim ostvarenjima, tako da je glamur vezan za dolazak zvijezda poput Rogera Moorea i Johna Malkovicha tek u drugom planu.

Koncerti o kojima će biti govora donekle pripadaju u uobičajeni raspored festivala, premda su unesene i neke novine. Tako bismo onaj posljednji – nazvan Tango Nuevo – mogli svrstati u off-program, ne samo zato što je započeo u 23 sata nego je i sadržajem odudarao od ostalih. Izveo ga je 5. rujna belgijski ansambl Soledad, koji su 1995. osnovala petorica zaljubljenika u glazbu Astora Piazzolle. Bandoneon, violina, gitara, kontrabas i klavir u ritmu tanga odzvanjali su Kneževim dvorom punim očito zadovoljne publike željne tog žanra. Istoga jutra u prepunoj je Jezuitskoj crkvi održan besplatni koncert za Dubrovčane. Na njemu je sudjelovala većina dotadašnjih imena na festivalu, a izveli su glazbu J. S. Bacha i Antonija Vivaldija. Napomenimo da akustika prostora dobro odgovara komornim sastavima, posebno baroknoj glazbi.

Festival je (1. rujna) započeo koncertom na kojem je izvedeno samo jedno djelo. Pod imenom Oporuka sadržavalo je glazbu i pisma Ludwiga van Beethovena. Glazbu, njegov Gudački kvartet br. 13 u B-duru, op. 130, izvorno s Velikom fugom kao posljednjim stavkom (fugu je poslije učinio samostalnim djelom) odlično su tumačili violinisti Julian Rachlin i Julia Maria-Kretz, violist Lawrence Power i violončelist Boris Andrianov. A Heiligenstadtsku oporuku upućenu braći, u kojoj Beethoven sav očajan govori o svojim problemima sa sluhom koji ga udaljuju od ljudi stvarajući u njih dojam skladateljeve mizantropije, nadahnuto je između stavaka čitao Roger Moore.

Uoči festivala započeo je Majstorski tečaj (28. kolovoza – 5. rujna), koji je okupio šesnaest mladih glazbenika iz cijeloga svijeta, među kojima i dvoje Dubrovčana, Đanu Kahriman i Marina Marasa. Tečaj su vodila dva ugledna violinistička pedagoga, Boris Kuschnir i Pavel Vernikov, a svi sudionici nastupili su na popodnevnom koncertu u Umjetničkoj školi 3. rujna. A za drugi koncert (2. rujna) među njima su odabrana dva polaznika koji su se pridružili iskusnim glazbenicima: Nicola Benedetti i Fumiaki Miura. Koncert je trajao dva i pol sata, a kako i ne bi kad su na programu bile četiri opsežne skladbe. Mendelssohnov Klavirski trio br.1 u d-molu, op.4 u lijepom su komornom prožimanju izveli klavirist Stefan Vladar, violinist J. Rachlin i violončelist B. Andrianov. Schumannov Klavirski kvartet u Es-duru, op. 47 sugestivno su predočili klavirist Itamar Golan, violinistica N. Benedetti, violist Lawrence Power i violončelist Torleif Thedéen. Emotivno izveden Mahlerov Klavirski kvartet u a-molu okupio je klaviristicu Sophie Rachlin, violinista P. Vernikova, violista J. Rachlina i violončelista B. Andrianova. U maniri uigranih komornih glazbenika odsviran je Schumannov Klavirski kvintet u Es-duru, op. 44 (S. Vladar, F. Miura, B. Kuschnir, J. Rachlin, T. Thedéen).

A najveći interes festivalske publike pobudio je Koncert u bijelom (4. rujna), na kojem su već tradicionalno i publika i izvođači odjeveni u bijelo. Prva skladba na programu bila je Žalobni pjev Ive Josipovića, predsjednika Republike Hrvatske, koji je i bio na koncertu. Izveli su je violinist Julian Rachlin i klaviristica Sophie Rachlin, majka i sin. Sudeći po reakciji i skladatelja i publike, izvođači su u djelu bogatu osjećajima, a posvećenu ratnom stradanju (napisano je 1994) pronašli vlastiti izraz. A možda je najbolje izvedena skladba od svih dosad nabrojenih Šostakovičev Klavirski kvintet u g-molu, op.57. Jer klavirist I. Golan, violinisti J. Rachlin i Boris Brovtsyn, novo ime festivala, violist L. Power i B. Andrianov postigli su vrhunac komornog suzvučja! Za drugi dio večeri odabran je Schubertov Gudački kvintet u C-duru. Violinisti B. Brovtsyn i J. Rachlin, violist L. Power te violončelisti B. Andrianov i T. Thedéen zahtjevnu su skladbu izveli bez pada u umjetničkom dojmu i time snažno zaključili koncert na kojemu je publika bila toliko brojna da je zamalo preplavila koncertni podij.


Vijenac 430

430 - 8. rujna 2010. | Arhiva

Klikni za povratak