Vijenac 427

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Nezaslužena anonimnost scene

Mladen Mazur

Prateći godinama sustavno događanja na hrvatskoj jazz-sceni mogli bismo zaključiti da je proteklo razdoblje od otprilike godinu dana usprkos recesi-ji bilo relativno uspješno, no više u kvantitativnom nego kvalitativnom smis-lu, ali ipak!

Nemoguće je razumljivo u jednoj rubrici nabrojiti i po nekim kriterijima valorizirati sve ono najvažnije u jednom kratku razdoblju, sva je ta događanja valjalo prema njihovu značenju podijeliti u nekoliko zaseb-nih kategorija.

Festivali jazza i manifestacije koje se tim terminom kite, po svemu su sudeći najrelevantniji segment u predstavljanju domaćeg i stranog jazza u Hrvatskoj. Ima ih velik broj, najviše u metropoli. Međunarodni dani jazza i Proljetna revija jazza hrvatskog društva skladatelja. U sklopu ovog prvog obilježena je i pedeseta obljetnica legendarnog Zagrebačkog jazz kvarteta kojom je prilikom pijanist sastava i njegov nekadašnji glazbeni direktor Davor Kajfeš proslavio 75. obljetnicu života. Potom Zagrebački jazz festival, zatim N.O. Jazz festival u zagrebačkom Studentskom centru. Tomu vrijedi pridodati i New Zagreb Jazz Meeting. Istovremeno broj jazz-festivala u pokrajini raste. Uz već tradicionalni Jazz Time u Rijeci, Liburnia Jazz Festival u Opatiji, Jazz Fair u Čakovcu, Međunarodni festival tradicionalnog jazza u Varaždinu, Seaside Jazz Festival u Vodicama, međunarodni jazz-festivali u Osijeku i u Lepoglavi, u Hrvatskoj se pojavljuju i neki novijeg datuma, primjerice festivali jazza u Labinu i Petrinji te Valamar Jazz Festival na otoku Sv. Nikole kraj Rovinja. Tim većim i manjim manifestacijama u raznim krajevima s ponekad upitnom tra-dicijom valja pribrojiti i one nazvane blues-, koji se održavaju u Osijeku Međunarodni gala blues festival te u Varaždinu Fontana Blues Festival. Te su manifestacije programski nerijetko više u sferi rock-izričaja negoli bluesa.


slika Diana Krall


U Zagrebu već nekoliko godina bilježimo kon-cert-ne sezone s tematikom jazza. Big band Hrvatske Radiotelevizije s dirigentima Silvijem Glojnarićem i Sašom Nestorovićem u sklopu svojih mogućnosti predstavlja raznoliku tematiku koja nerijetko ovisi o karakteru pozvanih gostiju, instrumentalnih i vokalnih solista, skladatelja i dirigenata. U protekloj smo sezoni imali tako prilike uz taj orkestar slušati naše vokalistice Radojku Šverko, Zdenku Kovačiček, Jasnu Bilušić i Helenu Bastić te instrumentaliste-dirigente iz Slovenije, saksofonista Juru Pukla te gitarista Igora Ludera, program posvećen pokojnom gitaristu i skladatelju te dugogodišnjem članu orkestra, Damiru Dičiću s trojicom naših istaknutih predstavnika tog instrumenta: Elvisom Penave, Joeom Pandurom i Darkom Jurkovićem. Koncerti se uz izravne prijenose održavaju u studiju Bajsić HRT-a. A iz tog studija izašla je sezona Big banda Hrvatske glazbene mla-deži s dirigentom Sigijem Feiglom, koja se već nekoliko godina održava pod nazivom Sunday Nights. I ona se odlikuje tematskim pristupima uz nazočnost raznih stranih solista uz dakako obilnu pomoć sponzora, među kojima je i Austrijski kulturni forum iz Zagreba. Ti redoviti mjesečni koncerti pred-stavili su u zadnjoj sezoni imena poput trombonista Josepha Bowieja, vokalistice Renee Manning, kontrabasistice i skladateljice Sherisse Rogers, glasovite japanske pijanistice i aranžerke Toshiko Aikyoshi te austrijske saksofonistice Karoline Strassmayer. Valja spomenuti i redovite nastupe Društvenoga jazz-orkestra Hrvatskoga glazbenog zavoda. U tu kategoriju može se svrstati i suradnja Hrvatskoga društva skladatelja i Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog nazvana Jazz klub Lisinski. U tom nizu koncerata održanih u maloj dvorani vrijedi među zadnjima spomenuti one kvarteta američkoga trombonista Raya Andersona i njegova sastava Pocket-Brass Band te trija glasovitog američkoga gitarista Jima Halla.

U nas svakako najpoznatiji i najrazvikaniji B. P. klub predstavlja nekoliko višednevnih događanja, proljetni Springtime Jazz Fever te jesenski Jazz sabor a početkom godine i održani zimski međunarodni Century of Blues te na kraju i povremena gostovanja solista i sas-tava jazza.

Skromniji je, ali ne za podcjenjivanje, Jazz klub u zagrebačkoj Gundulićevoj ulici, koji uz svoje programe, u posljednje vrijeme nudi i suradnje s pjevačicom Majom Savić i njezinom udrugom JazzArt, a tu je napokon i treći zagrebački prostor klub Sax u kojem uglavnom nastupa Matija Dedić sa svojim sastavima. Hrvatski jazz klub, koji je početkom svibnja ove godine obilježio desetu obljetnicu, već nekoliko godina uspješno suradjuje s MCUK-om iz Novog Zagreba koji nudi mali, gotovo klupski, ali ipak koncertni prostor za odvijanje koncerata manjih jazz-sastava i edukativnih jazz-slušaonica sa živim nastupima.

Tu vrijedi spomenuti prezentaciju našega jazza u nju-jorškom Lincoln Centru predvođenog s Boškom Petrovićem, predstavljanje našeg jazza u bečkom klubu Porgy & Bess, međunarodne uspjehe naše jazz-pjevačice Lele Kaplowitz u Finskoj i Turskoj, snimanje Matije Dedića u njujorškom studiju, europske turneje riječkoga gitarista Darka Jurkovića Charlieja s njegovim međunarodnim triom te suradnje i međunarodne festivalske nastupe našega najboljeg usnog harmonikaša Kreše Oremuša s američkim blues umjetnicima, Wesom McKayom, Lightingom Redom i vokalisticom Elzy Love. All Stars Hrvatskoga jazz kluba nastupio je u njemačkom Bitiegheimu.

Prošle sezone održano je nekoliko zapaženih koncerata. U zagrebačkoj Ciboni nastupila je poznata kanadska pijanistica i pjevačica Diana Krall, u Lisinskom je bio najavljen nastup fuzijskoga bubnjara Billyja Cobhama, a zabilježen je i klupski nastup gruzijskoga pijanista Davida Gazarova, inače zagrebačkoga zeta.

Iako na prvi pogled skromna, diskografija domaćega jazza nije za podcjenjivanje, premda ni približno ne posjeduje promidžbu kakvu zaslužuje. Spomenimo samo neka vrijedna izdanja: gitarist Ratko Zjača i njegov najnoviji album Continental Talk, Zagrebački jazz kvartet Live, Ladislav Fidri Balade, Tamara Obrovac Neću više jazz kantat, Tihomir Hojsak Jazz Room s raznim suradnicima, Željko Kovačević Saxin’ For Sailing, Joe Pandur & Maja Grgić Crno, bijelo, Hot Club Zagreb Melodie au Crepescule, Renato Hožić Jazz, Dixieland band Čakovec, Matija Ledić Meet Me At The Studio te Big band HGM Moonlight Serenade i Suita Croatica.

Na kraju ovog teksta koji dakako nije obuhvatio sve, ali jest ono najvažnije, valja se prisjetiti i dvojice zaslužnih glazbenika koji su nas nedavno zauvijek napustili; naš najstariji trubač Pero Brajša i gitarist-edukator te utemelji-telj sastava Hot Club Zagreb Aleksandar Bubanović i prvi bubnjar Zagrebačkoga jazz kvarteta Ivica Gereg.

Hrvatska jazz-scena i zbivanja na njoj ostaju nerijetko u bezrazložnoj anonimnosti, koju svojom vrsnošću ne zaslužuju.


Vijenac 427

427 - 15. srpnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak