Vijenac 426

Književnost

Nikola Đuretić, GDJE POČINJU CESTE, Udruga Jutro poezije, Zagreb, 2009.

Ustoličenje pjesme

piše Ljerka Car Matutinović

slika

Knjiga pjesama simboličkog naslova Gdje počinju ceste autonomnom stvaralačkom subjektivnošću koincidira s pjesnikovim promišljanjem svijeta, reflektirajući se na duhovnost čitateljevu kao bliskost i ravnovjesje, kao dobrodošla hrana duši, željne lijeposti pjesme. Naime, nema u toj pjesmi modernističke ambivalentnosti, nema istrošenih banalnosti, nema otpora prema definitivnom značenju riječi, nema neprekidnoga i apsurdnog konflikta što preplavljuje najvećim dijelom današnju hrvatsku poetsku produkciju.

Mogla bih reći da je pjesnik Nikola Đuretić imaginativno spojio tradicionalnost s tzv. modernošću. Odbacujući nerazumljivost kao karakterističnu paradigmu hermetičkog pjesnikovanja, ne prihvaćajući artificijelnu transcendentnost, Nikola Đuretić ustoličio je jednostavno – pjesmu. Istina njegove poezije proizlazi iz vlastitih mjerila poznavanja svijeta i sebe: „… što da radim s tim riječima i slikama / koje poput svijetlih zvonkih zlatnika / otkrivaju naše neprepoznato bogatstvo/ što izranjaju iz samih korijena / tvoje jadranske modrine i česmine / i moje slavonske memle / iz zajedničke zagrebačke mudrosti / što da radim s njima sada…“ (Nešto je ugaslo – Marinu Cariću).

Pjesnikova imaginativnost proizašla iz bitne supstancijalne percepcije „činjenja i bivstvovanja“ kontemplira jezik kao etimološku funkciju poezije, jezik kao najviši domet unutrašnje poetske arhitekture, usprkos sveopćoj istrošenosti i vulgarnom konzumizmu. To umijeće stihovnog iskaza, umijeće skladnog komponiranja i izbora riječi, svojevrstan je vitalizam i pročćenje: „Ne traži ugarke poetike, prijatelju / ni suho lišće forme i metra. / Ne išći ljušture kanona, stari, / gdje poj se ptica ori / biserje to je što ljeska se / u svakoj misli pjesnikovoj / kao zvjezdana prašina / posve neuhvatna / svim hrapavim prstima“ (Zvjezdana prašina).

Identificiranje zvijezda kao izvanvremensko projiciranje poetskih paradigmi otkriva pjesnikovo autentično ja, njegovo uzdržano primicanje čitatelju s kojim će dosegnuti imaginativnu usklađenost i život pjesme: „…Buđenja su katkada bolna / i uvijek ti treba mnogo vremena / da odagnaš sjene iz zjenica i veliš, / ovo je drugo, ovo je sada.“

Knjiga Gdje počinju ceste skladna je i znakovita sa svojih šest ciklusa: Sedam postaja sjećanja, Kratki niz o prošlom, Pet lakih komada, S one strane vode, Krhotina, Neka druga kuća. Ti su ciklusi i vedre reminiscencije na pjesnikov slavonski zavičaj, ali i oduhovljena i tjeskobna sjećanja na boravak u tuđini (Vječiti stranac): „Prijetvornosti i licemjerja onih što ti nisu / dopuštali zaboraviti da si vječiti stranac / danas su samo sjećanja na koja odmahuješ rukom / i nastavljaš dalje svojim tvrdim putem.“

Zbirka pjesama Gdje počinju ceste Nikole Đuretića uspostavlja dobrodošao dijalog s čitateljem. Ona poštuje čitateljevu duhovnost, ne odvraća ga od sebe. Ona ga treba da bi mogla funkcionirati. Lijepost Đuretićeve pjesme prirodna je i stvarna, „uz malo tuge“ pa i neke „guste i meke melankolije“.

I tako je pjesma ustoličena, ne popuštajući modnim trendovima i ne bojeći se da će je proglasiti staromodnom. Poetska sintagma u kojoj „vrijeme poput meda kaplje sa žličice“ evocira na nenadmašnoga Cesarića, koji je tankoćutnošću lirika znao izmamiti sličicu poput ove:

Sitnice! A kako raduju srce.

Ko srebrna zrnca u pijesku.

Doista, u mnoštvu objavljenih knjiga pjesama ova je zbirka srebrno zrnce.

Na kraju ne treba zaobići poticajan i nadahnut pogovor urednika Kemala Mujičića Artmana.


Vijenac 426

426 - 1. srpnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak