Vijenac 426

Glazba

Izravni prijenos opere Carmen iz Valencije na BundekU

Demokratizacija visoke umjetnosti

piše Jana Haluza

Iako su ciklusi izravnih prijenosa opernih predstava iz njujorškog Metropolitana bitno obogatili kulturnu ponudu gradova u svijetu, za svaku večer pred filmskim platnom u Hrvatskoj treba platiti ulaznica od 90 kuna. Iako je to bitno manje od cijene za ulaz u Met, što je i u skladu s relativno ograničenim doživljajem događaja u HD-tehnici zvuka sa zvučnika i slike na platnu, to je i dalje previše za mnoge. Činjenica da čak 17 posto građana u europskim zemljama živi bez osnovnih životnih uvjeta potaknula je Vijeće Europe da godinu 2010. proglasi Europskom godinom borbe protiv siromaštva i socijalne isključivosti. Kako je prošlu Europsku godinu posvećenu kreativnosti i inovaciji pratio projekt španjolske regije Valencija pod naslovom Viva Europa uz izravni prijenos Wagnerove Walküre u manje gradove zemalja Europske Unije, ove se godine istoimena akcija proširila i na zemlje europskog kontinenta izvan političkih granica.


slika Georges Bizet


Za to je odabrana vjerojatno najpopularnija i najizvođenija opera cjelokupnoga klasično glazbenoga repertoara, Bizetova Carmen, i sama simbol socijalne, rodne i etničke nezavisnosti, koju je satelitski prenosilo 39 gradova iz 17 zemalja. U Hrvatskoj se događaj, koji je inače bio dio programa Festivala del Mediterrani, koji kao direktor vodi dirigent Zubin Mehta, 18. lipnja prenosio na Ljetnoj pozornici uz jezero Bundek u Zagrebu i ispred Gradske vijećnice u Varaždinu te privukao mnoštvo glazbenih ljubitelja. Iako je u 20 sati ispred videozida na Bundeku još sijalo sunce, u amfiteatralnom polukružnom gledalištu okupilo se oko 2000 posjetitelja i sa znatiželjom promatralo troipolsatni program u vrlo visokoj razini prijenosa zvuka i slike. Bila je to jedinstvena prilika da se vidi novo čudo arhitekture, Palača umjetnosti kraljice Sofije u Valenciji (Palau de les Arts Reina Sofia) arhitekta Santiaga Calatrave, koja kao novija europska protuteža slavne sydneyske opere oduševljava inovativnim i veličanstvenim rješenjem. Zgrada iz 2005. oblika goleme svemirske kapsule opremljena najnovijom modernom tehnologijom obećavala je neko dojmljivije i idejno bogatije redateljsko oblikovanje planetarno poznata opernog djela. No odabrana je prilično klasična, rutinirana predstava španjolskoga filmskog redatelja Carlosa Saure, koja je na repertoaru od prije tri sezone.

Stilizirane flamenko-kostime i relativno nejasnu scenografiju sastavljenu mahom od papirnatih zidova sa sjenama (primjerenijih Puccinijevoj Madame Butterfly) zanimljivom je činila tek raskošna rasvjeta španjolskoga majstora fotografije i sineasta Paca Belde. U odnosu na vrhunski razrađenu predstavu Carmen iz njujorškog Metropolitana (u režiji britanskoga redatelja Richarda Eyrea), koju smo imali prilike početkom godine gledati u Lisinskom s nezaboravnom Carmen plavušom, Letonkom Elinom Garanča, to uprizorenje djelovalo je pomalo blijedo i konvencionalno. No u glazbenom smislu izvedba je otkrila najveće adute projekta: genijalnog maestra Mehtu, koji je iz izvrsnog Orkestra grada Valencije (koji trenutačno ima ugled najboljeg orkestra u zemlji) i odlične pjevače na sceni ispravnim izborom tempa i dinamike izvlačio dojmljive nijanse i fraze. Elina Garanča, nakon Metropolitana najtraženija Carmen u svjetskim produkcijama opere, osim da joj lošije stoji crna perika, u predstavi u Valenciji otkrila je i da je dodatno otvorila ionako već neobično svijetlu boju nosivoga mezzosoprana, još više poradila na gipkosti, zaobljenosti i zavodljivosti svojega pjeva.

Partner joj je bio argentinski tenor Marcelo Álvarez, stasiti junak lirskog opernog repertoara, koji je dionicu Don Joséa bojao pretjeranom težinom i dramatikom, što je više odgovaralo drugom dijelu opere i razvoju tragičnog lika. No upoznali smo i neka nova imena međunarodne glazbene scene, redom impresivne pjevače koji su tkali ujednačeni splet karakternih glasova (mlada letonska sopranistica Marina Rebeka kao Micaela, ruski bas-bariton Alexander Vinogradov kao Escamillo, francuski tenor Nicolas Testé kao Zuniga, američka mezzosopranistica Andriana Zabala kao Mercedes i jedina lokalna pjevačica među istaknutijim ulogama, Španjolka iz Valencije, sopranistica Silvia Vázquez kao Frasquita).

Posebna je vrijednost događaja činjenica da su popularne Bizetove teme te večeri čule i stotine mladih koji početak ljetnih vikenda proslavljaju na Bundeku.


Vijenac 426

426 - 1. srpnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak