Vijenac 426

Glazba

NOVI CD S BLUESOM – ROBERT JOHNSON’S BACKBONE

Amerikanac u Zagrebu objavljuje blues

Mladen Mazur

slika

O diskografiji domaćega jazza te manjim dijelom bluesa rijetko ćemo pročitati u našim medijima. Za razliku od nekadašnjih vremena i uvjeta danas više i nije problem tehnički proizvesti vlastiti disk, pa se tim pogodnostima nerijetko služi određen broj naših džezista i njihovih sastava. No takve produkcije zahtijevaju ipak investicije koje si neki glazbenici ne mogu priuštiti, pa se za svoja izdanja koriste raznim prilikama kako bi se domogli snimaka koje pak najčešće nalaze u kopijama živih nastupa ili nekih drugih financijski povoljnijih izvora. Spomenuti su razlozi uzrok relativno maloga broja profesionalno proizvedenih diskografskih izdanja jazza i bluesa u Hrvatskoj, ukoliko iza njih dakako ne stoji neka od naših profesionalnih kuća. Uz te nedaće, naši su se glazbenici (s nekim iznimkama) prisiljeni boriti i s uvjetima gotovo posvemašnje nekomercijalnosti i nebrige za promidžbu, što je pak uzrok njihovih malih naklada. A za razliku od promicanja komercijalnih izdanja, trebalo bi biti baš obrnuto!

Usprkos svim tim uvjetima u kojima, zanimljivo, neki prolaze bolje, a neki lošije, naša diskografija jazza i nije tako siromašna kako bi to na prvi pogled moglo izgledati. Ona je siromašna samo po nekomercijalnim parametrima, a ne i po kakvoći, ali i po stilskoj raznolikosti, pri čemu se tu nameće i pitanje distribucije, velikog i važnog segmenta, za koji ni naše profesionalne diskografske kuće, kad su u pitanju jazz i blues, nisu ni sposobne i spremne.

U takvim se uvjetima u nas nedavno pojavio i zanimljiv blues-disk nezavisnih producenata Marija Žuvele i Roberta L. Johnsona, nazvan Robert Johnson’s Backbone, posvećen legendi primordijalnog američkog bluesa, gitaristu i vokalistu Robertu L. Johnsonu. Zanimljiv ponajprije kao rijedak primjerak repertoarne i izvedbene orijentacije za blues i programskoga profila, te pokušaja približavanja toj autentičnoj pojavi crnačkoga glazbenog izričaja, koji ga drastično razlikuje od rokerskog elektrificiranog shvaćanja, interpretacije bluesa. Taj je disk s podnaslovom Yonder Come The Blues pokazao također da i mi imamo nekoliko vrlo nadarenih i bluesu odanih glazbenika, kojima je ovaj put na čelu američki blues-pjevač Robert L. Johnson, višegodišnji zagrebački rezident, stjecajem okolnosti gotovo istog imena i prezimena, svog uzora, uz to i educirani kiropraktičar, pa možda i ne čudi što pjeva na tragu delta-blues-tradicije. Takav blues-program bilo bi nemoguće ostvariti bez Johnsonova smisla za blues-interpretaciju, teksta kao važna integralnog segmenta, ali ni bez sudjelovanja nekolicine naših za blues nadarenih interpreta, među kojima na prvom mjestu valja istaknuti nezamjenjivog usnog harmonikaša iz Oroslavlja, već i međunarodno priznatog, Krešu Oremuša, gitarista slide i fingerpicking, za blues važna načina sviranja, Vedrana Zanka, autora dizajna diska i Tomija Novaka, potom po stilu sviranja danas rijetka specijalista za tradicionalni jazz i blues; kontrabasista Marija Žuvelu, snare-bubnjara i trubača Antu Prgina Surku te gosta, vrlo dobra i svestrana pijanista Josipa Tocilja.

Program diska sastavljen od petnaest izvedbi uključuje ponajprije šest originalnih bluesova iz opusa Roberta Johnsona (1912–1938): Last Fair Deal, Kind Hearted Woman, Come In My Kitchen, When You’ Have A Good Friend, Stop Breaking Down i 32–20 Blues. Tu su potom skladbe I Just Wanna Make Love To You Willieja Dixona, Tell You A Secret Billa Wymana i Terryja Taylora i Death Has No Mercy Reverenda Garyja Davisa, a vrijedi spomenuti i tri traditionala: Yonder Come The Blues, Hesitation Blues i Crow Jane. Tom je zbroju dr. Robert Johnson pridodao i vlastite blues-teme Lonnie’s Blues i Morning Blues, napisavši za njih i primjerene tekstove te aranžman, skladbe Ride On Lamira Halilovića Hala.

Ovo u nas rijetko i dosad jedino profilirano blues-izdanje potpisuje etiketa Spona u suradnji s Aquarius Recordsom iz Zagreba. Blues je crnački glazbeni fenomen koji potječe s kraja devetnaestog stoljeća, svira se i izvodi na razne načina diljem svijeta pa tako eto i u Hrvatskoj. Nezaobilazan je segment jazza, a ovaj bi disk mogao poslužiti kao vrlo dobar udžbenik kako ga valja shvaćati i izvoditi.


Vijenac 426

426 - 1. srpnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak