Vijenac 424

Kazalište

Frank Wedekind, BUĐENJE PROLJEĆA, red. Oliver Frljić, ZKM

Politički pamflet Olivera Frljića na rubu kazališta

Lidija Zozoli

Predstavu Zagrebačkoga kazališta mladih Buđenje proljeća, premijerno izvedenu 22. svibnja, prema Wedekindovoj drami postavio je Oliver Frljić i otvorio je prizorima silovanja i seksualnog zlostavljanja praćenim tekstom sporazuma koji je sa Svetom Stolicom Republika Hrvatska potpisala 18. prosinca 1996. Dok Sreten Mokrović u svećeničkoj odori siluje Krešimira Mikića (Melchior Gabor), Jadranka Đokić (Wendla Bergmann) rukom zadovoljava svećenika Zorana Čubrila, a Ksenija Marinković kao časna sestra u istom stilu dohvaća Franu Maškovića (Moritz Stiefel), gledatelj se s pravom može pitati što se više u nastavku predstave na tu temu i može reći. Sreten Mokrović kao pripovjedač nekoliko puta naglašava kako se ta drama ne zbiva u Njemačkoj početkom prošloga stoljeća nego u Hrvatskoj danas i ovdje te kako je ovo „kazalište s tezom, a kazalište s tezom zna svojeg neprijatelja, a to je crkva“.


slika Bez oprosta: Frano Mašković (Moritz) i Krešimir Mikić (Melchior) okruženi klerom.


U vrijeme nastanka Wedekindove drame (1891) javno progovaranje o negativnom utjecaju crkve, kao institucije dominantno zadužene za odgoj i obrazovanje mladih, uz isticanje društveno zabranjenih tema kao što su seksualnost, autoerotizam i homoerotizam, masturbacija, samoubojstvo i pobačaj bile su skandalozne do danas neshvatljivih razmjera. Wedekind je tom dramom nastojao porušiti sve granice i ograde, a aktualnost je teksta nedvojbena. Ne samo zbog navedenih tematskih okvira nego i zbog društvenog konzervativizma u porastu te povećana utjecaja Katoličke crkve i drugih vjerskih zajednica na odgoj i formiranje identiteta mladih ljudi. A taj utjecaj najčešće nosi i poimanje seksualnosti u okvirima neprimjerenima suvremenim znanstvenim spoznajama o ljudskome tijelu kao i slobodi svakoga pojedinca na osobni izbor. Jer, pravi je izbor moguć samo ukoliko osoba raspolaže točnom informacijom o tome između čega može izabrati.

Takva rasprava, potaknuta predstavom, prilično izlazi iz okvira provokacije kazališnom predstavom i kazališta s tezom kako ga je zamislio Oliver Frljić. Naime, u ostatku predstave publika vidi tek nekoliko prizora Wedekindove drame i jedan kojega u drami nema (scena Wendlina abortusa), a oni su praćeni pismom isprike Josepha Aloisa Ratzingera vjernicima u Irskoj „čije je povjerenje izdano, a dostojanstvo pogaženo“ te spominjanjem natječaja na kojemu je 2006. pravo na provođenje programa seksualnog odgoja dobila katolička udruga Grozd. Odluka neprimjerena demokratkskom društvu.

Uistinu, teze koje iznosi Frljić u predstavi problemske su i treba se njima baviti. Wedekindov je tekst dobro izabran predložak. No to je jedino što on jest – predložak. Redateljski postupak i način uprizorenja potpuno je u skladu s dosadašnjim Frljićevim scenskim rukopisom. Izravan, brutalan, bezosjećajno otvoren, u namjeri šokantan. A sama predstava funkcionira kao redateljev obračun s Katoličkom crkvom temeljen na jednoj tezi, a ta je da je crkva (a ne ljudi) zlostavljač i jedini krivac za sve nedaće ovoga svijeta, a ne samo za nesretnu sudbinu troje mladih ljudi na pragu života. Izbjegavajući sve druge slojeve izabranoga predloška, Frljić osobnu odgovornost (svećenika, učitelja, roditelja) potpuno zanemaruje i plakatski površno, pamfletski jednolično, izjednačuje na kraju simbol križa sa svastikom, crkvu s nacizmom, odnosno fašizmom. Fašizmom koji u smrt šalje (doslovno zatvara u lijes) troje mladih ljudi koji nisu imali ni „dovoljno vremena da bi sagriješili“ (što pak ne misli ni sam Wedekind prije stotinu godina). Čineći to, Frljić postaje i sam na sličan način licemjeran prokazujući posljedicu, a ne uzrok, što ga od bogatstva i mogućnosti kazališne umjetnosti udaljuje prema eksplicitnosti drugih medija. U nekim trenucima čini se kao da netko jednostavno čita politički proglas, ispunjen furioznim zanosom futurista usmjerenim protiv crkve i klera.

Ipak, tom je konceptualnom pamfletu najveći doprinos dao ansambl predstave (osim već spomenutih čine ga i Milivoj Beader i Pjer Meničanin), koji ga slijedi u potpunosti, uspijevajući i u ovakvim okrnjenim fragmentima drame i prizorima ogoljene fizičke brutalnosti pronaći mjesta za dramske osobe. Zanesenu naivnost mlade djevojke preplavljene osjećajima i nagonima koje ne razumije u jednom prizoru Jadranka Đokić kao Wendla u drugom zamjenjuje lukavošću i proračunatošću žene koja želi kušati zabranjeno. Ogorčenost ograničenjima školskog sustava Melchior Krešimira Mikića nadopunjuje okrutnom bezosjećajnošću spram svijeta koji ga zatvara (na kraju zbog zločina) u metaforički grob, dok Frano Mašković plahu stidljivost dobro poantira očajem u sceni s ocem (Zoran Čubrilo). Ksenija Marinković i Nina Violić uloge majki temeljile su krajnostima između uzdrhtalih emocija neiskazane ljubavi te okrutnosti u provođenju mjera koje od njih očekuje društvo.

Ironizacija molitve i poruke o „bezgraničnoj ljubavi crkve za sve nas“ kojom, pod križem i svastikom, predstava završava vraća gledatelja na kazalište s tezom kako ga doživljava Frljić. Kao provokaciju i obračun iskazan okrutnim i pojednostavnjenim slikama, namijenjen podizanju napetosti i izazivanju sukoba, obračunavanju s općim postavkama koje, u srazu sa svakodnevicom, s jedne strane postaju same sebi svrhom, a s druge dokidaju suptilnost i raznolikost kazališta (ako hoćete, onog – samo uvjetno – bez teze) koje je često kadro reći mnogo više nego što mu je to redatelj ove predstave ikada dao priliku.


Vijenac 424

424 - 3. lipnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak