Vijenac 423

Likovna umjetnost

MATKO TREBOTIĆ, Summa Mediterranea ili tlocrti na vodi, KLOVIĆEVI DVORI, ZAGREB, TRAVANJ–SVIBANJ

Sažimanje Trebotićeva opusa

Milan Bešlić

Već je iz naslova izložbe Summa Mediterranea ili tlocrti na vodi razvidno da se Trebotićev plodan i raznovrstan opus rasprostrt minulim desetljećima na suvremenoj hrvatskoj likovnoj sceni nastoji sagledati i u cjelovitosti.


slika Memorija Mediterana XV, 2009.

slika Znak sa žutom dijagonalom, 1988.

slika Čarobnjakov stol, 1975.


Kad kažemo rasprostrt opus, time apostrofiramo činjenicu da je riječ o heterogenu djelu multimedijalnog izričaja i da govorimo u umjetniku radoznala duha koji se izražavao u brojnim i različitim klasičnim likovnim tehnikama kao i u suvremenim medijima. Ostvario je iznimno bogato djelo u mediju slike, akvarela, crteža, grafike, kao i vrlo zapažene objekte i instalacije, dok su njegove scenografije učvršćivale scenski jezik mnogih kazališnih i opernih predstava, a svakako treba reći da su posebnu pozornost na izložbi potaknule nove skulptorske forme koje slikara, i svestrana autora koji se jednako izražava i u spomenutim medijima, sada prvi put predstavlja i kao kipara s intrigantnim skulpturama manjih dimenzija izlivenih u bronci. Izložba, kao što smo već rekli, nije koncipirana u pukom sagledavanju cjelovitosti samo zato da se još jednom prijeđe isti put u obrnutom smjeru, odnosno u kronologijskom listanju, i tako stavi naglasak na retrospektivno sabiranje, nego da se u introspektivnom skeniranju preciziraju ishodišna mjesta golemoga djela kao njegove stvaralačke okosnice.

Odnosno da se u najnovijem izboru razluče temeljne sastavnice koje su ga i odredile tom čvrstom poveznicom u koherentnom izrazu. Upravo na te osobine u prigodi otvaranja izložbe ukazali su i Petar Selem i Igor Zidić, a oba su, i na to valja podsjetiti, bili i prvi promotori Trebotićeva slikarstva u našoj sredini još u ranim sedamdesetim godinama prošloga stoljeća. Drugi je od spomenute dvojice i prvi pisac prve monografije o slikaru, kao što je i u kasnije pisanim esejima i studijama znatno pridonio njegovoj afirmaciji, dok je prvi, ne samo svojim perom nego i drukčije, primjerice suradnjom u kazališnim predstavama, također dao dragocjen prilog njegovu visoku pozicioniranju na suvremenoj hrvatskoj likovnoj sceni.

Stoga su u ovom sažimanju Trebotićeva opusa njihove opservacije vrijedne pozornosti ne samo zato što su i nakon brojnih slikarevih promjena u dugom razdoblju još jednom potvrdile utemeljenost davno postavljenih teza nego i zato što ništa nisu izgubile na aktualnosti i ostaju poticajnima svakom novom analitičaru u kritičkoj i teorijskoj interpretaciji slikareva djela. Štoviše i zato što je njihovo kontekstualiziranje u povijesnom pregledu nezaobilazno, pa se i danas, kao i onda, iščitavaju iste gradbene komponente na kojima se i temelji slikarev izraz, a koji se već tada jasno nazirao u svojim prepoznatljivim crtama. Neke se od njih u tom dugom razdoblju od pola stoljeća i markiraju ključnim djelima na izložbi kao međašima na kojima je i građeno Trebotićevo stvaralaštvo, a među njima izdvajamo: Tamni krajolik VI datiran 1960/68, Požutjeli zapis iz 1975. i Znak sa žutom dijagonalom 1988. Zatim izbor radova iz ciklusa indikativna naslova IskopineOtisci Mediterana, Poklonstvo gradu, Krhotine vremena, nastalih u zadnjih deset godina, te napose djela iz 2009. i 2010, naslovljena Memorija Mediterana. Jasno da se u ovom introspektivnom čitanju mijenja motrište i nanovo otvaraju poznate vrijednosti, a u novom kontekstu i u drukčijim konotacijama šireći spoznajni obzor u otkrivanju nepoznatog u poznatom. Nimalo slučajno i Lilijana Domić u iscrpnoj studiji koja prati katalog izložbe gradi interpretaciju Trebotićeva opusa pojašnjavajući distinkciju između introspektivnog i retrospektivnog te, napose, na onim premisama koje iz introspektivnog prizivaju višeslojno značenje pojmova pamćenja i sjećanja. S tim u vezi ona se oslanja i na kultni roman Siegfrieda Lenza Zavičajni muzej, kojim podvlači tezu ukorijenjenosti Trebotićeva djela u zavičajni krajolik. Unatoč činjenici da je ta tvrdnja već spominjana te dala nekoliko vrlo zapaženih elaboracija, njezin je prilog važan ne samo zato što potvrđuje kontinuitet ulančavajući se u logičnom slijedu među vrsne tumače opusa nego i zato što nanovo potvrđuje tu temeljnu povezanost slikara s krajolikom rodnoga mu Brača. Ona se pak ne iscrpljuje samo u njegovim topološkim obilježjima nego ponajprije u višeslojnosti pamćenja, dakle onog općeg i povijesnog, kao i jednako tako intimnog i osobnog kroz njihovu zagonetnu isprepletenost u specifičnom duhovnom ozračju krajolika. Nije stoga samo jednom rečeno da se specifičnost krajolika u slikarevu djelu rastvarala jednako u povijesnoj i kulturnoj višeslojnosti u poetski zapis nedvojbene likovne sugestivnosti. Duboku sam povezanost slikara i krajolika u jednom svojem ranijem tekstu nastojao približiti komponentom antejskog, oslikavajući je mitskim junakom, odnosno njegovim usudom i vezom s Gejom, koja ga je činila nepobjedivim, odnosno smrtnim u trenutku gubljenja dodira s njom. Stoga se ta, rekli bismo, iskonska ukorijenjenost u zavičajni krajolik potvrđuje u različitim ciklusima i likovnim medijima kao trajna preokupacija, a time i dobro znana tema, ipak uvijek drukčija. U višeslojnosti pamćenja Otisaka ili Memorije Mediterana slikar otkopava slojeve nataložena vremena u kojima otkriva, iz ciklusa u ciklus, uvijek nove prostore, ne ispražnjenih, nego naprotiv ispunjenih sadržaja. U ranijim slikama i tematskim cjelinama, onima iz šezdesetih i sedamdesetih godina, ti će se ulomci povijesti i krhotine vremena iščitavati u jasnijim obrisima i čitkijim otiscima, ostavljajući tragove u likovnom izrazu čije plodne preobrazbe i slijedimo kroz ovu introspektivnu izložbu. Nekoć, dakle u ranijim djelima, nađeni citat antičkog hrama u mraku tople zemlje, tloris južnohrvatske crkvice, ulomak predromaničkog oltara, kamena okomica zvonika, križ, samotni čempres na groblju, ostaci suhozida, porušene gomile, požutjele listine i drugi motivi te sve učestalija pojava slova i brojeva kao karakterističnih likovnih elemenata intenziviraju unos različitih znakova, crtica, strelica, nepravilnih krugova i kvadrata, krivulja. Prevagu će zatim odnijeti slobodnija gesta i ekspresivniji potez, česti i gusti nanosi boje, brojnost mrlja i kapljica, prolijevanja i prskanja po površini platna ili papira… S vremenom taj se proces rastakanja predloška intenzivira posve potiskujući narativnu komponentu kako bi u posljednjim radovima još radikalnije reducirao njezinu deskriptivnu funkciju naglašavajući je u likovnoj ekspresiji snažnim kolorističkim akcentima.

Slikar, dakle, sve manje opisuje predložak, odnosno ne referira se izravno na ishodište kroz njegove materijalne pojavnosti i ne citira iz bogata motivskog rječnika jer sve znatnije i dublje zadire ispod njegove površine, u tamne slojeve podsvjesnog i iracionalnog, u prostore melankoličnog i metafizičkog. Procesom rastakanja predloška slikar ga ne potire iz konteksta istoga krajolika i ne briše iz istoga duhovnog ishodišta, dakle iz njegova mediteranskog ozračja, nego mijenja njegove značenjske vrijednosti stavljajući znak jednakosti između zemaljskog i nebeskog, racionalnog i iracionalnog, stvarajući u novom ciklusu i novo likovno polje koje introspektivno sažima djelo u sumi dosadašnjeg iskustva obasjana pamćenjem kao svjetlom Mediterana.


Vijenac 423

423 - 20. svibnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak