Vijenac 423

Glazba, Razgovor

Razgovor: Viktor SchOner, umjetnički ravnatelj Bavarske državne opere u Münchenu

"Europsko smeće" više nije tema

Razgovarala Jana Haluza

slika

Viktor Schoner mladi je umjetnički ravnatelj Bavarske državne opere u Münchenu koji je na sastanak Glazbene skupine Europske radijske unije 7. svibnja u Veneciji došao ponuditi program svoje kuće u ciklusu izravnih prijenosa opernih izvedbi subotom, što već tradicionalno satelitski prima i Treći program Hrvatskoga radija. Posredovanjem urednika klasičnoga programa Bavarskog radija (BR-Klassik) Oswalda Beaujeana, Schoner je potpisao ugovor s Pierre-Yvesom Triboletom, EBU-ovim tajnikom za glazbu i euroradijske projekte te svoju kuću prvi put uvrstio među njujorški Met, milansku Scalu, Bečku državnu operu, londonski Covent Garden i barcelonski Gran Teatre del Liceu.

Po čemu se Bavarska državna opera razlikuje od ostalih velikih opernih kuća već zastupljenih u euroradijskom eteru?

Bavarskoj državnoj operi teško je privući istaknute međunarodne dirigente da dođu dirigirati opernim produkcijama jer ima repertoarni, a ne sezonski sustav poslovanja, kakav je uobičajen u Italiji, Francuskoj, Engleskoj, a pogotovo u Sjedinjenim Državama. To znači da svake večeri imamo drugu predstavu, orkestar je stalan, ali se unutar njega stalno mijenjaju neki glazbenici, slično Bečkoj državnoj operi. Nekim dirigentima to smeta, ali ako se ipak natjeraju jednom doći, uviđaju da to dobro funkcionira i vole se opet vratiti, no veliki je izazov nagovoriti ih da dođu prvi put.

Kako je organizirano vodstvo kuće između vas kao umjetničkog ravnatelja, maestra Kenta Nagana kao glazbenoga ravnatelja i Nicholasa Bachlera kao generalnog menadžera?

Kent Nagano odličan je kao glazbeni ravnatelj kuće jer je on maestro svjetskoga kalibra te istodobno iznimno bistra i intelektualna osoba da se s njime može razgovarati o svim problemima i pitanjima, vrlo je ugodan partner u cijelom kontekstu opere. Jasno da on bira što će dirigirati, s njime dogovaramo nove produkcije koje želi postaviti. Generalni menadžer Nicholas Bachler čovjek je koji dolazi iz svijeta kazališta, posljednjih je deset godina vodio Wiener Burgtheater, tako da zna sve o kazalištu. Kombinacija između Kenta Nagana kao intelektualnog dirigenta i Nicholasa Bachlera kao kazališnoga čovjeka idealna je mješavina koja Bavarsku državnu operu čini istaknutom modernom opernom kućom visoka glazbenog i kazališnog standarda.

Po kojem se kriteriju slaže repertoar?

München je grad snažno vezan uz tradiciju, osobito Wagnera. U toj su opernoj kući praizvedene njegove glazbene drame Rajnino zlato i Majstori pjevači, a svoje dvije opere ovdje je praizveo i Richard Strauss. Za münchensku je operu Mozart pisao i svojega Idomenea. To su tri boga kuće, kako ih nazivamo: Mozart, Strauss i Wagner. Osim njihovih djela redovito izvodimo opere 20. stoljeća, tako da iduće sezone ne postavljamo samo Beethovenova Fidelija, nego i Ravelovo Dijete i čarolije te Messianova Franju Asiškog – mislim da je to u međunarodnom kontekstu jedinstveno, da imamo istodobno snažnu tradiciju i repertoar 20. stoljeća.

Koliko ste otvoreni prema modernim redateljima opere tipičnim za njemačka kazališta?

Naša se generacija već promijenila, nismo više u osamdesetima, sedamdesetima, ali ni u devedesetima, što znači da slavno europsko smeće, kako to Amerikanci podrugljivo zovu, više nije tema. Naša generacija redatelja više ne razmišlja u dekonstrukcijskim pojmovima, nego nalazi nove putove gradnje i stvaranja lijepih inscenacija i scenografija.

Vaša je kuća poznata po velikim pjevačkim imenima današnjice. Čime ih privlačite?

U prilog nam ide izvrsna akustika kuće s aspekta pjevača i publike, zato pjevači stvarno vole doći pjevati kod nas, a mi na svu sreću imamo i dovoljan budžet da ih možemo platiti. No i naša je publika jako zahvalna, tako da pjevači nemaju problem s kojim se susreću u Beču, Parizu, Londonu, njujorškom Metu, a pogotovo u milanskoj Scali, da ne smiju pogriješiti. U Münchenu oni stvarno mogu probati sve što žele, zbog čega se pjevačice kao što su Anna Netrebko i Edita Gruberova uvijek vole vratiti jer se osjećaju dobrodošle i u kući ne vlada stresna atmosfera.

Što nudite u svojoj prvoj EBU-sezoni?

Nudimo izravne prijenose gotovo svih premijernih izvedbi novih produkcija. Novu sezonu počinjemo Dvořákovom Rusalkom pod ravnanjem sjajnoga češkog dirigenta Tomasa Hanuša, koji je u 37. godini života već istaknuti predstavnik slavenskoga repertoara, svojevrsni nasljednik Jiřija Belohlaveka. Nakon toga ide Fidelio s izvrsnim tenorom Jonasom Kaufmannom i dirigentom Danieleom Gattijem. Slijedi Ravelovo Dijete i čarolije pod ravnanjem Kenta Nagana. Potom je na redu belkanto, Capuletti i Montechi Vincenza Bellinija, a sezonu završavamo Messianovim Franjom Asiškim, koji se neće prenositi zbog visoka iznosa autorskih prava. I to jasno dirigira Kent Nagano, prvi put nakon svjetske praizvedbe djela 1983. Bit će tu i rani Mozart, njegova opera Mitridate, Re di Ponte pod ravnanjem Ivora Boltona s blistavom pjevačkom podjelom.

Osim premijernih naslova, što još nudi iduća sezona Bavarske državne opere?

Na repertoaru imamo 35 opernih predstava, što je gotovo kao Bečka državna opera, a tu su i pjevači kao Jonas Kaufmann i Anja Harteros u Lohengrinu. U Ljubavnom napitku pjeva Anna Netrebko, bit će tu i Carmen s Jonasom Kaufmannom i Elinom Garančom. Imamo mnogo repertoarnih izvedbi, tako da tko god dođe u bilo koje doba godine u München, može biti siguran da svake večeri može otići na opernu predstavu u naše kazalište.


Vijenac 423

423 - 20. svibnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak