BALKON
Na balkonu, u zraci sunca,
starost u starom naslonjaču.
Na autoputu
beskrajna autokolona:
tumaraju kola
za izgubljenom
i još neostvarenom srećom.
Zraka sunca se gasi.
Starost se
s balkona povlači,
a negdje blizu
zvoni angelus –
kasne večeri zvon.
I ničega više
na balkonu –
samo noć.
ZBUNJENOST
Pitali nas:
U što vjerujete?
Rekli smo:
Ni u što.
Čovjek u nešto
mora vjerovati!
Dobro.
A što je onda to?
PRIJEKOR
Imala si moju noć
kraj svoga uzglavlja.
S malo dobre volje
mogli smo produžiti dan.
Međutim, od svega
ostala je samo
razbacana postelja.
FILOZOFIJA
Pitali nas:
Postoji li sloboda volje?
Ne znamo,
rekli smo,
bilo nas je šestoro
i nikad s tim
nismo tratili vrijeme.
Otac je odlučivao
za sve nas.
SLAVONIJA
Da bolesna je
rekao je još
A. G. M.
Al’ kako čini se
(za divno čudo)
prevario se
i taj sjajni dijagnostičar.
Ona je samo manje vesela.
FINIS
I tako
godine su prošle,
još je ostalo malo.
U što babo
poharčio blago?!
A obećao sam sebi
neke dare
dara darovita –
neko stvaranje.
Iz ciklusa
Boje i obluci.
Lirske minijature
(1980)
JA CIJENU SVOJU ZNAM
Ja cijenu svoju znam,
zdrava je moja valuta,
moja moneta na burzi dana
ne pada. Podloga joj zlatna.
Bankar sam koji znade
vrijednost svoje devize.
Vlastita sam moneta
na trajno valjan ček,
isplativ u punom iznosu,
bez ostatka. Nema strahovanja,
ne brinite dušobrižnici,
ja cijenu svoju znam.
(3. III. 1986)
STRUČAK VISIBABA
Donijela je s Dolca
stručak visibaba,
bijelih, svježih
ko osmijeh.
Dala je za njih
(ma kako bile skupe)
svoj posljednji groš.
Sad u vazi imamo
djelić proljeća –
baš koliko nam pripada.
Sve ostalo pripada
svijetu oko nas.
(2. III. 1986)
NOĆNI TRENUTAK
Ulična svjetiljka
diskretno
postelju obasjava.
Na jastuku od muslina
noć usnula mirno spava.
Ne budim je.
Neka spava,
jutrom je čeka naporan dan –
a san,
ko i svakom biću
umornom,
i njoj je potreban.
(25. III. 1986)
SAM
Pročitah neki stih
pa knjigu polako
spustih na sag.
Stih katkad potrese jače
no neka druga žestoka kap.
Kobne sate sat otkucava,
u zamci sam zabrinute noći.
Ni ona ne spava.
Kako li će potresena glava,
kad ni njoj se ne spava,
izdržati
hod prljava jutra?
(21. IV. 1986, u bolesti)
TRENUTAK OČAJA
Gledam kroz okna u mrak.
Nasuprot na soliterima
posljednja svjetla se gase.
Kasna noć čuči u
kućnoj prljavoj veži –
sniježi.
Sat
(kukavica)
odbija dva sata.
Kako bi bilo
kad bi čovjek sada
skočio s trećega kata?
Ni s ove strane na zemlji nije raj,
ni s one strane nije cvjetni vrt.
(25. IV. 1985)
AMFORA POEZIJE
Izvadih je iz dubina.
Izložih.
Raspao se lončarski sud
i neki čudesni sjaj
zasjao u krhotinama,
neko svjetlo iznutra,
sjaj dragog kamena.
(20. III. 1985)
CRTEŽ
Karanfil.
Boju mu dalo
sunce na smiraju.
Samo miris,
kako da miris mu dam,
miris karanfila,
iz vrta moje majke?
VRT MOGA OCA
Vrt moga oca
sad je šikara,
korov,
drač i kopriva.
Ipak,
iz te pustoši
širi se miris
ruža,
kalamljenih rukom
moga oca.
(19. IV. 1987)
ZAPIS O STAROM SANDUKU MOJE BAKE
U starom sanduku
moja baka
držala je rubeninu.
Moja majka
u tom starom sanduku
držala je posteljinu.
Ja u njemu držim
svoju prazninu.
(15. XII. 1987)
U SMIRAJU
Noć je zanoćila
na balkonima.
Po stanovima
s nesanicom
rve se san.
A dan
čuči negdje
za gradom
i čeka da svane
da svjetlom osvijetli
stakla mojih prozora,
moju neprospavanu noć.
(22. III. 1991)
PONOĆNI ČAS
Odbilo je dvanaest.
Pa se upitah
je li započeo,
ili je završio dan.
Čovjek nikad ne zna
gdje je početak,
a gdje završetak
njegova beskraja.
(1985.)
SAMOZATAJA
Mnogo me toga boli.
Šutim,
da ne bi
boljelo druge.
(1987.)
NA LIVADI
Prošetah livadom.
Odjednom
različak plav.
Dosad sam sve vidio
samo crveno i bijelo.
Kako se obradovah
što ponovno otkrih
da pored crvenog i bijelog
postoji i plavo.
(lipanj 1990.)
SAMOĆA
Ona je kao droga.
Osjetio sam je
kao tešku
slast droge
zbog koje duše nesretne
posežu za njom.
Razlika je u izboru sna.
(24. II. 1986)
MALI LEPTIRI
Oblijeću moje riječi,
slogovi, slova, znaci,
oko nekog oblika
kao mali leptiri
oko svjetiljke noći,
ne sluteći, ne znajući
kako će proći.
I tako cijele noći.
A kad se jutro javi,
kad svjetiljke se zgase,
čarolija nestane ova.
Pod svjetiljkom mrtvi leže
mali leptiri mojih stihova –
krila sprženih.
(2. III. 1986.)
KASNI SATI
Kasni sati već su došli kraju
i prvi se svici prosuli na sag.
S pogledom nazad mniješ
moglo se je bolje,
no ne dade sudba, il’ veliki mag.
Zagledan u sebe misliš da su drugi
podsjekli ti rast, pa se zalud prosu,
ako je po jutru prepoznati dan.
Što mjera je svekolikog truda?
Uramljena fraza? Ili neki dar?
Na tezulji danâ
svi smo prah na vjetru
što po stazi pada da ostane trag.
Preostalo što je?
Zagledan kroz čašu motriš neki sjaj
što nije u tebi, ali jeste sjaj.
Ti zaista sav si sebe dao
kroz jednu bistru i žestoku kap.
Možda su drugi znali nešto bolje
pa se preko tebe prevalio val.
Nije to rješenje.
Tko u čašu svoju iskapljenu gleda
ko da je čaša svemirske osame,
kapi je svoje ispio zaludu.
U ruci svakoj što za čašom seže
bliješti i neke tuđe kapi sjaj.
Dodirnimo sada drugu svojom
čašom,
možda nam je isti zajednički kraj.
A svoje sumnje čuvajmo za sutra –
za neki drugi, pogodniji dan.
(27. IV. 1983)
Iz ciklusa
Kasni sati
(1983–1991)
MIRKO JIRSAK(1909–1999)
Pjesnik, prozaik, novinar i pedagog. Osnovnu školu pohađao u rodnoj Slatini, učiteljsku preparandiju u Osijeku. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu i Filozofskom fakultetu Karlova sveučilišta u Pragu studirao pedagogiju, filozofiju, hrvatsku književnost i bohemistiku (diplomirao u Zagrebu 1936). Za Drugoga svjetskoga rata i u poraću službovao kao profesor na učiteljskim preparandijama (Sremski Karlovci, Petrinja, Osijek). U poraću, osnivač časopisâ (Život i škola, Slavonija danas, poslije Revija), od 1956. novinar (suurednik kulturne rubrike Vjesnika, novinar u Večernjem listu. Od 1957. član je Društva hrvatskih novinara, od 1959. Društva hrvatskih književnika, od 1985. Hrvatskoga centra PEN-a. Bio tajnikom Društva hrvatskih književnih prevodilaca (1970–1974). Laureat je III. vinkovačkih pjesničkih susreta (1988).
Afirmirao se u tridesetim godinama 20. stoljeća pjesmama objavljivanim u tadanjim književnim časopisima i dvjema zbirkama stihova, koje objavljuje u vlastitoj nakladi: Pjesme (1929), Lice za oknom (1933). U poraću Drugoga svjetskog rata objavljuje zbirke Sa ruba ravnice (1953) i Most (1962). Kulminaciju pjesničke izražajnosti ostvario je, po ocjeni kritike, u poznijim godinama zbirkom Sadra i pijesak (1981). Od prvih proznih lirskih minijatura (Na rijeci, Bežika), s kraja pedesetih do kraja osamdesetih, postupno je gradio i prozni izraz, pišući kratke priče, pripovijesti i romane, koje povremeno (u fragmentima) objavljuje u književnim časopisima. Jedinim za života objavljenim romanom, Karnevalom cvrčaka (1974, dorađenim 1987, objavljenim kao 173. knjiga Pet stoljeća hrvatske književnosti) svratio pozornost kritike i čitateljstva i na svoj prozni izraz (scenska adaptacija D. Kekanovića, u režiji B. Mešega, HNK Osijek 1976). Pretežit dio proznog opusa ostavlja neobjavljenim.
Postumna knjižna izdanja: 101 pjesma, MH Ogranak Slatina, 2004; Ucjena, Proze. Hrašće, Drenovci 2009.
Stota obljetnica Jirsakova rođenja obilježena je okruglim stolovima u Drenovcima (22. svibnja 2009, u okviru 20. pjesničkih susreta) i u Slatini (5. studenoga 2009), u organizaciji Ogranka Matice hrvatske.
Predrag Jirsak
Klikni za povratak