Vijenac 421

Druga stranica

Književno-znanstveni kolokvij u povodu 90. obljetnice rođenja Ive Frangeša, DHK

Korifej stilske elegancije

piše Nika Štriga

Ususret 90. obljetnici rođenja Ive Frangeša, znanstvenika koji je trajno zadužio nacionalnu književnu historiografiju te ponudio nova rješenja i pristupe kanonskim djelima hrvatske književnosti, priređen je u Društvu hrvatskih književnika stručni kolokvij, okupivši suradnike, učenike i poštovatelje toga važnog teoretičara.

Priznat i višestruko nagrađivan, Frangeš, rođen 1920. u Trstu, nasljednik Antuna Barca na mjestu šefa Katedre za noviju hrvatsku književnost, član hrvatske i slovenske Akademije znanosti i umjetnosti, Matice hrvatske i Društva hrvatskih književnika, ostavio nam je u nasljeđe pozamašan opus romanističkih i kroatističkih studija, kritika, rasprava i eseja, kao i kapitalnu Povijest hrvatske književnosti (1987), simbol novoga, danas već uvriježeno, frangešovskoga razdoblja u književnoj znanosti.

Radovima desetak vrsnih predavača (K. Nemeca, D. Jelčića, V. Brešića, S. Botice, M. Muhoberac, B. Petrača) nastojala se predočiti svestranost i slojevitost djela Ive Frangeša, u pokušaju da se ne zanemari nijedan bitan aspekt njegova specifičnoga bavljenja književnim temama.

Govoriti o Frangešu istovjetno je govoru o začetku stilističke kritike i metode interpretacije u nas, upravo o revolucionarnom obratu od pozitivizma i sociologizma stare škole, inauguriranoj u Umjetnosti riječi pedesetih godina prošloga stoljeća, u okviru zagrebačke stilističke škole, koju je Frangeš, uz Aleksandra Flakera i Zdenka Škreba, i predvodio.

Na tome tragu, smatrajući književnost eminentno estetskim činom, o kojoj je, ukoliko jest umjetnost, moguće govoriti jedino ako je i sam govor o njoj umjetnost, nastaju brojne sudije (Stilističke studije, 1959; Nove stilističke studije, 1986) u kojima Frangeš ne pokazuje samo odanost velikim i kanonskim djelima, znanstvene uzore (De Sanctis, Croce, Barac), već i upućenost u suvremena znanstvena kretanja (Devoto, Auerbach, Spitzer).

Baveći se novijom hrvatskom književnošću, majstorski obrađuje ključne njezine veličine (I. Mažuranića, A. Kovačića, Leskovara, Kranjčevića, Matoša, Vidrića, Krležu, Andrića), ali promišljajući i prevođenje, i periodizaciju, i metodološke probleme, gradi kanon i mijenja sliku hrvatske književne znanosti, a malo-pomalo i hrvatske historiografije kao discipline.

Ostajući uvijek dosljedan u primjeni stilističkih načela, vjeran estetskim kriterijima, otkriva relevantna mjesta u samu djelu opovrgavajući biografski pristup, neovisno o autoru, žanru ili problemu, esejizirajući uvijek jakim afektivnim nabojem, stvara osebujan prepoznatljiv stil: objedinjenu jezičnu analitičku preciznost i stilsku eleganciju izraza, jedinstvenu paradigmu prožimanja znanosti i umjetnosti.


Vijenac 421

421 - 22. travnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak