Vijenac 419

Kazalište

Lutz Hübner, Pitanje časti, red. Maja Šimić, KMD Dubrovnik

Pitanje različitosti

piše Petra Jelača

Lutz Hübner, suvremeni njemački dramatičar čija smo djela imali prilike gledati kod nas, doživio je uspješnu premijeru teksta Pitanje časti u Kazalištu Marina Držića u Dubrovniku.

Riječ je o iznimno vješto pisanoj drami, namijenjenoj takozvanoj populaciji djece i mladih, odnosno tinejdžera, jer je zasnovana na stvarnoj, tragičnoj priči o ubojstvu šenaestogodišnje djevojke. No priča zahvaća i širi kontekst. Psihološki i dramaturški odlično prikazuje današnje tinejdžere, njihove sustave vrijednosti, ponajprije u kontekstu muško-ženskih odnosa. Također vrlo vjerno slika ambijent iz kojega potječe – maloljetničko ubojstvo dogodilo se naime 2004. u njemačkom gradu Hagenu, a protagonisti su četvero srednjoškolaca turskoga podrijetla, rođenih u njemačkom, odnosno zapadnom kulturnom krugu. Tematika imigrantskog života, sve češća u suvremenoj kulturi, filmu i dramskom pismu, sa svim poteškoćama i neobičnim situacijama u koje može gurnuti svoje pripadnike, ovdje je odlično prikazana i raščlanjena putem četiri dramska lika, dva mladića i dvije djevojke. Protuteža i dramaturški kontrapunkt im je sudski vještak, psiholog Kobert, iz čije se fokalizatorske perspektive djelomično sagledava odvijanje tragične priče, posebice motivacija i psihološki portret zločinca – mladića Cema. Zbog pitanja oskvrnute muške časti on ubija djevojku koja ga, nesvjesno se buneći i razbijajući nametnute joj okvire, tradicionalne ženske uloge imigrantice, provocira i odvaja seksualnu dostupnost od pozicije moći. To uništava osjetljivi narcistični ego mladića odgojena na nasadama donesenih, u ovom slučaju turskih, patrijarhalnih vrijednosti. Opasni sudar dvaju kultura i svjetonazora utjelovljen je u njoj, pa ona, gotovo kao neka suvremena tinejdžerska Antigona, postaje i njegovom žrtvom, dok fokalizator zapadnoga kuta gledanja, psiholog Kobert, pokušava razotkriti zašto je jedno lijepo popodne završilo tragično. Njemu je to nakraju posve jasno, pa iz njegova povlačenja sa scene, i iz uloge koju mu je sud dodijelio, proizlazi bitno pitanje drame, i redateljskoga koncepta: što s takvim različitostima? Kako na njih gledati u današnje doba liberalizma i kulturnog pluralizma?

Na takvoj se interpretaciji teksta temelji i vrlo dobra režija mlade redateljice Maje Šimić. Kompetentno i koherentno razrađuje svoju izvedbenu interpretaciju, ponirući vješto u psihologiju likova, služeći se pritom često videoprojekcijama. Njezin je redateljski rukopis dosljedan u ideji, mizanscenu i radu s glumcima, izričaj blizak svijetu mladih, a opet komunikabilan s raznim dobnim skupinama.

Edi Jertec (Cem) i Antonio Franić (Sinan) solidno su iznijeli svoje dramske likove, no više kao dijelovi cjeline nego kao samostalne glumačke osobnosti. Slično je i s Glorijom Šoletić (Ellena) i Helenom Kovačić (Ulli), pa su tako interpretacije ta četiri lika ostale na razini zadovoljavajućega, noseći redateljsku koncepciju i potencirajući sve bitne elemente dramskoga događanja.

Izdvojila bih pritom Ivicu Barišića, čija je kreacija lika psihologa i sudskog vještaka bila među boljima, pa je iz same činjenice njegove glume proizašlo i očekivanje još nekog događanja, odnosno značenja i pozicije njegova lika koje bi na samu kraju dodatno učvrstilo i poentiralo priču. To pitanje, odnosno odgovor, što uopće reći i zaključiti o tom događaju, Maja Šimić namjerno ostavlja otvorenim. Uz odmjerenu, u nekim segmentima i vrlo inovativnu režiju, odličnu scenografiju, u ovoj predstavi bitnu za mizanscen, kao i kostime, glazbu i videoprojekcije te dobro vođen ansambl, Kazalište Marina Držića dobilo je kvalitetnu premijeru suvremenoga dramskog teksta, koja nije namijenjena samo mladima. Dapače, raznovrsnoj bi publici taj tekst mogao mnogo reći o svijetu u kojem živimo.


Vijenac 419

419 - 25. ožujka 2010. | Arhiva

Klikni za povratak