Kad se dramski pisac danas prihvati teme droge, dilanja i nasilja u narkomanskom miljeu, vrlo je vjerojatno da će upasti u stereotip. Toliko je posljednjih godina producirano predstava, performansa i filmova o toj temi, da je jedva moguće zamisliti što bi se tu još nova moglo dodati. Ipak, čini se da i ovdje vrijedi slavni moto Tolstojevu romanu Ana Karenjina, čija parafraza glasi: svaka je ljudska sreća ista, a nesreća posebna i različita. Pa je onda do autorova umijeća i uvjerljivosti da stereotip pretvori u živu i dojmljivu scensku radnju s jakom individualnom porukom protiv zla i nesreće, a to može samo ako mjesto lokalnoga u konačnici preobrazi u mjesto univerzalnoga.
Mladi srpski dramatičar Dušan Spasojević (1980) diplomirao je na Akademiji braće Karić u Beogradu dramom Metak za sve, označivši je „dramom u 24 krnja prizora“. To upućuje na fragmentarnu strukturiranost dramskoga teksta, kakvu moderna dramaturgija gradi još od sedamdesetih godina prošloga stoljeća. U tom tipu dramaturgije i scenske izvedbe – koje nota bene svoje bliže korijene imaju u dokumentarizmu tzv. in-yer-face dramaturgy devedesetih godina prošloga stoljeća – od velike je i presudne važnosti životnost koju dokumentarna istinitost ne može posve nadomjestiti. Spasojević u tome uspijeva, njegovi su likovi strastveni i krvavi ne samo iznad nego i ispod kože.
Mračnu priču o endemskome društvenom zlu, koje uništava svakoga tko se iz bilo kog razloga nađe u njegovu ukletom krugu, redatelj je uz izvrsnu suradnju scenografkinje Ljerke Hribar postavio u univerzalni teatarski simultani prostor koji sugerira tjeskobu mučne jednodimenzionalne (ne)egzistencije. Ekspresivnu glazbu kompatibilnu svijetu drame skladao je Duško Rapotec Ute, a kostimi Ane Marije Prelog uspješno su svojim tamnim tonovima, uz jednu iznimku kao dobrodošli kontrapunkt, korespondirali s temeljnom potkom drame i njezinom scenskom provedbom. Ali sve to ne bi bilo dovoljno bez sustvaralačke suradnje redatelja s glumačkim ansamblom. U krugu kazalištaraca poznata je uzrečica da je točna glumačka podjela više od pola jamstva za dobru i uspješnu predstavu. A u ovom je slučaju devet dramskih uloga podijeljeno devetorima glumcima u upravo savršeno točno. Riječ je o dobro uigranu ansamblu koji posljednjih sezona nosi repertoar HKD teatra, što uvelike olakšava podjelu. Činjenica je da su se ovaj put dramski karakteri složili sa svim izvanjskim i unutarnjim značajkama svojih aktera kao malokad, i to pod vodstvom redatelja kojemu je to s njima bio prvi rad. Stoga u predstavi posebnu pomnju valja pokloniti glumačkim kreacijama.
Dražena Mikulića, koji tumači središnju figuru narkobosa ironična imena Svetac, već smo navikli gledati u ulogama više-manje brutalnih nasilnika gdje se cjelokupnim habitusom uvijek pokazao moćnim i uvjerljivim. U kreaciji Sveca nije bio tek jak u fizičkom izrazu, nego je uspješno razradio fine psihološke nijanse u odnosu sa svojim žrtvama i roditeljima. Uz njega je, metaforički imenovana kao Oko, jadna figura mlade žene kojoj je životna sudbina oduzela sve osim životinjskog nagona za samoodržanjem koji ispunja psećom odanošću gazdi – Svecu. Radeći ulogu usporedno s onom Lizistrate, Jelena Lopatić nije joj zbog toga oduzela ni djelić energije, jer je ona glumica potpuno predana teatru, uvijek je prezentna na sceni u apsolutnoj punini posvećenog angažmana. Usporedba izvedbene kreacije Lizistrate i Oka koja se nameće dodatno potvrđuje jednako moćnu nazočnost iskaza glumačkoga Ja bez obzira nalazi li se u koži jakog ili slaboga dramskog subjekta. Nenad Šegvić i Edita Karađole uvjerljivo su i vrlo zanimljivo glumački profilirali uloge Oca i Majke. U biti stereotipnu situaciju današnjih roditelja, nemoćnih pred (vlastitim ili od društva nametnutim) izborom koji ih često vodi u zlo bez povratka, Šegvić i Karađole odigrali su u uzornoj realističko-psihološkoj maniri, no prema dosadašnjim identičnim ulogama (primjerice, u nezaboravnoj predstavi o teškoj patologiji obiteljskoga nasilja Pet vrsta tišine u režiji Laryja Zappije). Majka je tu vanjski odlučna, sve do tjelesnog napadaja na sina narkomana, a u srcu duboko ranjena, dok je Otac izvanjski ravnodušan, a u nutrini bolno razoren. Prizor konačna rastanka Majke s kovčegom u ruci i Oca koji gotovo bez riječi čita novine izveden je magistralno. Još jedna metaforička uloga nazvana Grješka, u interpretaciji Andreje Blagojević, prolepršala je pozornicom kao lijep dašak svjetlosti koji se i sam napokon nužno utopi u sveopćoj tmini. Par Ivan (policajac koji se sam pretvori u nasilnika, a konačno upleten u Svečevu paukovu mrežu ispali metak sebi u glavu) – Štakor (teški ovisnik bez nade u povratak) izvrsno su, svaki u svome prepoznatljivom načinu, ostvarili Damir Orlić i Alex Đaković. U ulozi naivnoga Klinca uspješno je u HKD teatru debitirao diplomand osječke Akademije i netom angažiran glumac riječkoga Gradskoga kazališta lutaka Goran Guskić, a epizodu ucijenjene žene nemoćne da išta učini dobro je odigrala Marija Geml.
 Uvijek uvjerljiva Jelena Lopatić
 Uvijek uvjerljiva Jelena Lopatić
Repertoarni potez umjetničkoga ravnatelja HKD teatra Nenada Šegvića, usprkos gotovo nemogućim uvjetima djelovanja – samo jedna premijera u godini, i to s minimalnim sredstvima – pokazao se u svakome pogledu kao pun pogodak. Godinama prakticirajući mikroglumu u komornome prostoru, taj je glumački ansambl svoj stil doveo do zavidnih visina. Izborom pak teksta posvjedočen je nastavak izvedbene prakse koja težište postavlja na društveni angažman, i to na izrazito aktualnim i teškim problemima koji pogađaju jednako ljudsku zajednicu i pojedinca. Napokon, dovođenjem mlada redatelja možda se upustio u rizik, koji je poništen činjenicom da se Nemanja Ranković iskazao zrelim glede poznavanja kazališnoga zanata, kao i senzibiliziranim na životne probleme ne samo Srbije nego i svih država u tranziciji.
Poruka koju gledatelj ponese nakon izvedbe jest da u žrvnju pokvarenosti (= koruptivnosti), pohlepe za novcem i sloma svih moralnih vrijednosti neizbježno strada čovjek. Moglo bi se reći da je to opće mjesto, da je za takvu spoznaju dovoljno pratiti medije, no kad umjetnost, u ovom slučaju kazališna, tu istinu izreče svojim u bilo koji drugi medij neprenosivim jezikom, onda je osjetimo tvarno, svim svojim bićem, dakle – tijelom, dušom i duhom. Jer je kreativan čin, a ne suhoparan fakt.
Klikni za povratak