Vijenac 418

Glazba

200. rođendan pjesnika klavira

Tjedan u znaku Frédérica Chopina

piše Jana Haluza

Chopin ima dva rođendana: u službenim dokumentima zabilježen je datum 22. veljače, dok je on sam uvijek navodio da je rođen 1. ožujka, što je tvrdila i njegova majka. Svjetska glazbena javnost na čelu s Poljskom kao glavnim generatorom proslave prihvatila je izazov da se njegov 200. rođendan produlji na punih tjedan dana. U tom je tjednu njegova glazba odjekivala zemljom i svemirom: od dvorca njegove francuske ljubavnice George Sand, preko egipatskih piramida sve do svemirske letjelice Endevour. Uzletjela je iz baze Cape Canaveral (SAD) 8. veljače ove godine te zahvaljujući svojem kapetanu poljskih korijena Georgeu Zamki ponijela sa sobom u međunarodnu svemirsku bazu izvorni Chopinov rukopis Preludija u A-duru, op. 28, br. 7 te glazbu u izvedbi poljskoga pijanista Karola Radziwonowicza i britanskog orkestra Sinfonia Viva. U kratkom jednominutnom spotu njegova se glazba povezuje sa slavnom rečenicom Cypriana Norwida o Chopinu koja se ovih dana višestruko citirala: „Po rođenju Varšavljanin, po srcu Poljak, a po talentu stanovnik svijeta.“ Jedan od ekstremnih projekata na zemaljskoj kugli bili su mnogobrojni maratoni kojima su pijanisti dokazivali svoju strast, požrtvovnost i predanost prvom iskonskom romantiku u povijesti glazbe. Tako je u Varšavi između prve i druge verzije rođendana održan neprekinut slijed koncerata i recitala u trajanju od sveukupno 171 sata, u čemu je sudjelovalo više od 250 pijanista i pjevača izvodeći njegove minijature i solo pjesme. U Zagrebu je analogno tome u organizaciji Muzičke akademije, Hrvatskoga glazbenog zavoda i obnovljenog društva koji nosi poljsku inačicu skladateljeva imena Fryderik Chopin priređen maraton od 24 sata Chopina, u čemu su se između 21. i 22. veljače povezala dva večernja koncerta u kontinuiranu redoslijedu muziciranja ili preslušavanja najslavnijih Chopinovih interpretacija, što je u Hrvatski glazbeni zavod privuklo mnoštvo novih i starih štovatelja te glazbene ikone.

U petak, 26. veljače, napokon je i jedan hrvatski profesionalni ansambl obilježio obljetnicu, a svečanost je bila tim veća jer je uz Zagrebačku filharmoniju u prvom od njegova Chopinova koncerta nastupio legendarni američko-francuski pijanist rusko-srpskih korijena Eugen Indjić. On se u zahtjevnoj dionici mladenačkog djela nastala u Poljskoj, između enormne virtuoznosti i produbljene ekspresije, dokazao doista kao prvoklasni svjetski pijanist rijetke glazbene umjetničke perfekcije. Interpret precizna dodira, visoko je poštivao stil Chopinove glazbe i u pravoj maniri kozmopolita diskretno kombinirao razne pijanističke tradicije uz naglasak na sebi svojstvenoj gipkosti, lakoći i neopterećenu zvonkom tonu. Puno je gledalište oduševio i bravuroznim Debussyjevim preludijem Vatromet u dodatku. Sve je to bila središnjica sveukupno uspješna orkestralnog koncerta koji je spretno vodio maestro Pavle Dešpalj, između Weberove predigre Preciosa u uvodu i Beethovenove 7. simfonije u završnici. Bila je to velika čast imati u središnjem tjednu proslave priliku ugostiti Indjića kao vodećega svjetskog interpreta Chopina, kojemu je glazba poljskog romantika obilježila umjetnički put: „Zbog Chopina sam i počeo svirati klavir. Na televiziji sam vidio neki stari film iz 1930. o Chopinovu životu, u kojemu sam čuo Polonezu i Fantasie-Impromptu, njegove vrlo slavne skladbe. Bilo mi je osam godina i odmah sam poželio svirati klavir, ali u to doba osim Chopina nisam znao ni za koju drugu glazbu. U dobi od 23 godine osvojio sam jednu od nagrada na slavnom Chopinovu natjecanju u Varšavi, gdje je počela moja koncertna karijera.“

Drugi od dva Chopinova rođendana priredilo je također na podiju velike dvorane Lisinskog Poljsko veleposlanstvo u Hrvatskoj, na čelu s njegovom ekscelencijom Wieslawom Tarkom, u suradnji s Muzičkom akademijom u Zagrebu. Ali dok su studenti naše akademije privrženost Chopinu iskazali u noći iščekivanja prvoga Chopinova rođendana, drugi su u Zagrebu proslavili poljski umjetnici. Pred prepunom dvoranom izbor iz zbirke poljskih solo pjesama, op. 74, naizmjenice i u kombinacijama izvodilo je troje pjevača, tenori Leszek Swidzinski i Tadeusz Szlenkier te sopranistica Iwona Tober, uz pratnju sjajne pijanistice Joanne Lawrynowicz, koja je vrhunsko umijeće iskazivala i na pojedinim minijaturama. No bio je to tek prvi dio programa posvećen isključivo klasičnom tumačenju Chopinove glazbe: drugi je donio novo čitanje njegove baštine u tumačenju mladih glazbenika drukčijih stilskih težnja. Središnja osobnost večeri bio je jazz-pijanist Leszek Możdżer, inače sa završenom Chopinovom akademijom u Varšavi, koji je u desetominutnoj improvizaciji na Chopinove i vlastite teme znatno proširio zvuk Stainwaya na metalne trzaje i glissanda s pomoću metalnih pločica u utrobi klavira. U odnosu na intimno ozračje Chopinove glazbe u suprotnosti bio je završni program u stilu simfonijskog rocka, kojim se njegovim temama preagresivno bavio band Rock Loves Chopin uz neprimjerenu koreografiju na pola puta između sleta i bijeloga baleta plesne skupine Folies Dance Company. Izvođač na sintesajzeru, Tim Flavio, u obradi Junačke poloneze, op. 53 sjeo je na koncertni klavir i pokazao visoku razinu poljskih pijanista, čak i onih koji se bave stilovima izvan klasične glazbe.

U svijetu proslava Chopinova rođendana pokrenula se na ovogodišnjem MIDEM-u u Cannesu, najvećem svjetskom sajmu glazbe koji je na dodjeli nagrada Midem Classical Awards promovirao najbolje interprete Chopinove glazbe: za najboljeg izvođača u povijesti fonografije proglašen je rumunjski pijanist Dinu Lipatti, za najboljeg izvođača u protekloj godini ruski pijanist Nikolaj Demidenko, a svjetskom je slušateljstvu predstavljeno i novo čudo od djeteta na glazbenom obzorju, četrnaestogodišnji Kanađanin poljskoga podrijetla Jan Lisiecki, koji je nezaboravno izveo Chopinov 2. klavirski koncert. Chopinov tjedan u Varšavi uz spomenuti recital donio je i koncerte Varšavske filharmonije s vodećim pijanistima kao solistima: Murray Perahia, Ivo Pogorelić, Nelson Goerner, Janusz Olejniczak, Rafal Blechacz, Kevin Kenner, Daniel Barenboim, Nikolai Demidenko i Evgenij Kissin. Na završnoj večeri u dvorani Varšavske opere 1. ožujka, koja se putem Europske radijske unije prenosila diljem svijeta, pa tako i na 3. programu Hrvatskoga radija, i hrvatsko je slušateljstvo moglo uživati u izvedbama koje su ponudili slavni pobjednici Chopinovih natjecanja Garrick Ohlsson, Yundi Li, Dang Thai Son te Norvežanin Leif Ove Andsnes. Chopinova se godina nastavlja njegovom glazbom i sa zadovoljstvom iščekujemo subotu 17. travnja, kada će u ciklusu Lisinski subotom u Chopinovu 2. klavirskom koncertu nastupiti posljednji pobjednik Chopinova natjecanja, Poljak Rafal Blechacz.


Vijenac 418

418 - 11. ožujka 2010. | Arhiva

Klikni za povratak