Umjetnost po opipu
Naime, tradicija tzv. bulevarskog kazališta, koje samo zabavlja publiku, pritom joj ne dosađujući i ne docirajući, u nas nikad nije bila osobito jaka, nailazeći uvijek i na protivljenje i prezir ideologizirane ili samo intelektualno pretenciozne kritike. Pred kazalište, recimo od Pirandella i Brechta nadalje (disparatnost je para namjerna), postavljeni su ozbiljni zadaci, kojima se ono moralo konformirati. Drugim riječima, teatar je trebao postavljati pitanja, biti društveno zrcalo, ili se pak zatvoriti u sjajnu izolaciju hermetizma i nepronična, vrhunskoga artizma – koji doista nije za svakoga. Redateljsko kazalište populizmu je zadalo coup de grace, odbacilo i protjeralo bulevar daleko na margine, osim ako se nije moglo njime na sebi svojstven način poigrati. S vremenom, i publika se podijelila: ili je kazalište počela u strahu zaobilaziti, ili je pak slijedila tragove nametnuta mainstreama, pa i sama od kazališta očekivala jedino sudbinska, egzistencijalna pitanja – na koja su redatelji sugerirali vlastiti (rijetko jasan, a često nemušt) odgovor. Danas situacija nije više takva kakva je ovdje u pregrubim crtama opisana, te je bulevar uglavnom rehabilitiran. Čak se i prihvaća činjenica da postoji kazalište koje samo zabavlja, koje ne kazuje ništa od dubokih poruka zapretenih u mračan koloplet neodgonetljivih simbola i aluzija, kojemu je svrha upravo redundantna: glumačka vještina proizvodi užitak u čistoj igri, a taj se potom prenosi na publiku. I ta vrsta kazališta zaslužuje da je promatramo, vrednujemo i ocjenjujemo unutar njezinih parametara, ne tražeći od nje ono što ona nije, ne želi i ne može biti.
Shafferova Crna komedija, bez kapitalne, ali ne odveć originalne dosjetke – bila bi prelagana i prebanalna da zabavi. U njoj je sve zasnovano na nepogrešivu mehanizmu dobro skrojena komada – no autor ipak nije Oscar Wilde, te se njegovi pripadnici britanske (građanski pristojne do licemjernosti) srednje klase uvijek zateknu na krivome mjestu u krivi čas, i uz to – da bi faux pas imao jači učinak – govore ono što nikako ne bi smjeli reći. Je li to kakva satira ili kritika nekoga ili nečeg u društvu? Usudio bih se reći da nije: kao što znamo iz iskustva, ljudi su jednostavno takvi, a dramatičar nije umjereni moralizator, već se povodi za pravilima dobre (učinkovite) dramaturgije i ponajviše gleda kako komad privesti prihvatljivu, što će reći poentiranu, kraju. Nina Kleflin uložila je znatan napor da podmaže škriputav mehanizam farsičnih kola na nizbrdici; ona bi se ipak tu-i-tamo zaglavila, za što svoj dio odgovornosti snose i drugi – od glumaca do scenografa (Osman Arslanagić). Nije se odlučila za skretanje prema apsurdu, iako se takvo rješenje gotovo samo nametalo, te predstava čitavih svojih sat i četrdeset pet minuta ostaje u granicama pseudorealističnosti. Šteta, jer bi mali izlet oplemenio konstrukciju, koja ovako, predvidljivošću i repetitivnošću, povremeno stoji na samu rubu dosade. Bulevar, koji je sav konvencija, mora poštovati zakonitosti konvencije, slažem se – no nitko mu ne brani malu autoironičnu diverziju.
Glumački ansambl Komedije funkcionirao je u skladu s općim stilom komički ekspresivne glume kakav se njeguje u tom kazalištu: svoje likove pronašli su Vid Balog, Dražen Čuček, Dubravka Ostojić, pa i Ronald Žlabur. U drugih, onih koji nisu samo statirali (Nedim Prohić), bilo je ponešto burleskne ili sasvim artificijelne pretjeranosti (Mila Elegović, Željko Duvnjak, Nina Kaić), no ipak nikada u mjeri koja bi znatnije ili trajnije narušavala integritet cjeline. Što predstava jednostavno nije dovoljno smiješna, nije kriv nedostatan broj njihovih nespretnih padova ili sudara u konvencionalnoj tmini – ne, tomu je razlog, vjerojatno, u nedovoljnoj dinamici, koja u ovakvu tipu komada mora biti upravo zahuktala te sličiti Feydeauovom moćnom stroju, ili pak, mutatis mutandis, onoj koju je u svojim ranim filmovima (v. Indiana Jones) ostvarivao nitko drugi nego Steven Spielberg. Jedna scena apsolutno ne daje naslutiti drugu: suprotno tomu, ako je, kao u Crnoj komediji sve predvidljivo i očekivano, tada tek preostaje nada u gledateljevu nesnalažljivost ili neupućenost, ili pak na veliku pričuvu dobre volje.
Klikni za povratak