Nije teško u ovoj dihotomiji prepoznati Nie-tzsche-ove principe apolonijskoga i dionizijskoga, suprotstavljenost razuma i nagona, temeljnu podvojenost koja karakterizira ne samo svakoga pojedinca nego, čini se, i društvo u cjelini. Postojanje karnevala pokazuje da društvo (kao ni pojedinac) nije sasvim jedinstveno. Sastoji se od (najmanje) dva dijela, među kojima postoji neko neslaganje, i u razdoblju karnevala drugi, većinu vremena potiskivan dio, dobiva priliku nakratko vladati u izvanjskome svijetu.
Carl Gustav Jung rekao je da je zdravo i normalno društvo ono u kojemu se ljudi obično ne slažu. I premda neslaganje ne smije biti cilj (jer je slaganje jednako važno), tijekom karnevala otvorene su brane za njegovo izražavanje. Karneval je tako oblik protesta, a skriveni društveni sloj koji se otkriva kritizira politička, društvena, moralna i ina načela što uređuju naš svakodnevni život. Strogi principi suzbijaju naše nagone tijekom godine pa otuda i uživanje za karnevalskih dana u životnim radostima, na račun umjerenosti, radišnosti i trezvenoga gledanja na svijet.
Godina je tako podijeljena na kraći, karnevalski, i dulji, nekarnevalski dio, a budući da smo zakoračili upravo u kraći (ali slađi) dio godine, u ovome broju donosimo esej Mire Muhoberac o karnevalizaciji stvarnosti u kazalištu Marina Držića i njegovih sugrađana.
Vidra je svoje komedije temeljio na principu izokretanja svjetova gospodara i slugu, ludih i mudrih, i svojom je umjetnošću ostvarivao ono što nije mogao – politikom.
A odnosu politike i umjetnosti, koje uvijek prizivaju jedna drugu premda najčešće stoje u neprijateljskom odnosu, u središnjem razgovoru govori književnik Ivan Aralica. U opširnom intervjuu Aralica je otkrio mnoge zanimljive stvari, iz prebogata književnog i životnog iskustva, koje javnosti mogu približiti dio tajne koja obavija svakoga pisca.
Razgovor s Aralicom onima koji ne poznaju velikog pisca zacijelo će otkriti novu osobu u odnosu na medijski oblikovanu predodžbu raširenu među nekima od čitatelja. Čini se da su medijske slike koje imamo o poznatim književnicima ili umjetnicima nerijetko izokrenute i netočne, kao da su u medijima djelatna neka načela permanentne karnevalizacije. U tome smislu čini se da je gubitak jasnih načela i normi doveo do sve veće zbrke u svakodnevici, pa bi ljubitelji fraza možda rekli da nam je svakodnevica postala karnevaleskna, a karneval naša svakodnevica. Bez obzira bilo to točno ili ne, ne može se previdjeti paradoks suvremenoga stanja, koji se sastoji u tome da je gubitak političkih, društvenih i moralnih autoriteta doveo do toga da se nemamo komu smijati. Kako bi karneval zadržao snagu, mora postojati jasan poredak koji on izokreće, a izostankom strogoga reda i on gubi važnost. Zbog toga su nerazdruživi likovi povijesti književnosti kralj i njegova luda, vladar i lakrdijaš, premda se vode suprotnim principima. U tome je smislu granica između stvarnosti i karnevala danas sve manja, pa bi fraza o karnevalu koji nam je postao stvarnost bila prihvatljiva. Samo treba napomenuti da je svakodnevnost karnevala simptom novoga doba i da se zasad ne čini nimalo karnevalesknom.
Klikni za povratak