Vijenac 415

Glazba

HNK OSIJEK

Traviata u obnovljenom izdanju

Opera La Traviata Giuseppea Verdija 13. siječnja vratila se na repertoar HNK u Osijeku (piše Hrvoje Šimunović)

slika Prizor iz Traviate


Traviata Giuseppea Verdija na osječkoj pozornici proživljava drugu repertoarnu mladost. Iako je u povijesti te kazališne kuće izvedena u više od 350 izvedbi i u dvadesetak režijskih postava, povratak na scenu jednog od najizvođenijih opernih djela ponovno je okupio redovitu, ali i kazališnu publiku željnu premijernog ozračja. Riječ je o svojevrsnu nastavku rođendanske priče osječkog kazališta, jer je premijerna izvedba postavljena prije nešto više od dvije godine, u jubilarnoj stotoj sezoni. Prema riječima intendanta Božidara Šnajdera, važnost i ugled Verdijeve uspješnice pred HNK su stavili visoke zahtjeve, koje nije bilo teško ispuniti s otprije uhodanim ansamblom te postojećom scenskom i dekorativnom opremom. Dodaje kako je suvišno napominjati da je riječ o predstavi koja je dio čeličnog repertoara i koja se u mnogim svjetskim kazalištima izvodi stalno tijekom sezone. U odnosu na posljednje osječko uprizorenje, Šnajder ističe kako obnovljena izvedba ponajprije donosi pjevačke novine. Umjesto prvakinje mađarske državne opere Klare Kolonits i mladoga rumunjskog tenora Adorjana Patakija, uloge Violette i Alfreda u ovosezonskom postavu ponijeli su članica osječkog ansambla sopranistica Vesna Baljak te gost zagrebački tenor Miljenko Đuran, dok ulogu Alfredova oca Georgea Germonta tumači Vlaho Ljutić.

U raskoši pariških salona i živopisnih zabava, uzvišenoj i na trenutke pobjedonosnoj ljubavi pariške kurtizane i njezina mlađahna obožavatelja grubo se suprotstavljaju društvene predrasude i licemjerje. Tragični svršetak ljubavi i Violettina života bili su i ostali obilježjem te opere.

Priča o nesretnoj djevojci koja nalazi pravu ljubav pamti se, ali i gleda više puta, posebice ako postoji iskustvo s obiju strana kazališnog zastora, ističe Vesna Baljak, koja je Violettu prvi put igrala 1996.

Napominje kako je iskustvo u prenošenju emocija publici uvijek drukčije, a upitana da izabere poseban intimni trenutak, osječka sopranistica ističe redateljsku intervenciju Ivana Lea Leme u trećem činu. Dodir s publikom u prvom redu partera na samu kraju opere, priznaje, umjetniku daje poseban psihički naboj.

Od premijere 2007. Traviata nastavlja scenski život i u 103. sezoni osječkoga kazališta prema redateljskim zamislima Ivana Lea Leme. Dirigent je Peter Oschanitzky, scenu je osmislila Vesna Režić, a koreograf je Antun Marinić.

Prema mišljenju mnogih, to je reprezentativno djelo za pokazivanje mogućnosti bilo koje svjetske kazališne kuće, pa tako i za orkestar, zbor i plesnu skupinu Hrvatskoga narodnog kazališta u Osijeku.


Vijenac 415

415 - 28. siječnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak