Vijenac 415

Likovna umjetnost, Zadnja stranica

Ivica Bednjanec – retrospektiva, prosinac 2009 – veljača 2010, Galerija Klovićevi dvori, Zagreb

I strip je umjetnost

U retrospektivi se zapaža autorova sklonost crtežu, duhovitost i društvena satira njegovih stripova, koji su hrvatska verzija američkih Simpsona ili South Parka

slika Bednjančev dizajn ambalaže za hulahopke

Šezdesetih godina prošloga stoljeća pojavila se teorija kulture nazvana kulturalni studiji, koja je svoje interese usmjeravala proučavanju kulturnog života običnog, dapače i ispodprosječno obrazovana čovjeka. Zahvaljujući tomu područje interesa za likovnu umjetnost prošireno je na ilustraciju, strip i karikaturu. Klovićevi dvori već dugi niz godina pokušavaju afirmirati te oblike vizualne komunikacije kao vrijedne sastavnice likovne umjetnosti. Od izložbi ilustratora u bivšoj galeriji Gradec iz kojih se razvio Bijenale ilustracije, pa do nedavnih retrospektiva velikih hrvatskih crtača stripa i karikaturista: Maurovića, Reisingera i sad najnovije retrospektive Ivice Bednjanca, koju je organizirala Koraljka Jurčić Kos, Klovićevi dvori uz velika imena hrvatske i svjetske kulture predstavljaju kao jednako važne protagoniste u našoj literaturi o likovnosti često zanemarene izričaje: strip i ilustraciju.

Retrospektiva Ivice Bednjanca donosi nam raznovrsne likove tog strip-crtača, koji su široj publici najpoznatiji iz dječjeg časopisa Modra lasta. Osim što je niz godina (od 1968) surađivao baš na tom časopisu, Bednjanec je djelovao i kao dizajner i ilustrator.

Od dječjih do lascivnih stripova

Postav je izložbe tematski: prva izložbena prostorija posvećena je dječjim stripovima (odnosno pasicama, stripovima u tri sličice) Iverka i Durica, koje su od sedamdesetih do danas uveseljavale djecu. Nevinost i neposrednost humora tih stripova crtački su izraz pronašle u pojednostavnjenim zdepastim likovima, a postav je obogaćen projekcijama stripa s glasovnom sinkronizacijom i ružičastim dječjim balonima. Sljedeća soba pokazuje stripove s temom hrvatske povijesti: od uvijek popularnih historijskih stripova sa stvarnim događajima poput bitke za Sisak ili hvarske bune tu su i pustolovine osebujnih ličnosti iz naše povijesti i pučke kulture poput baruna Franje Trenka ili Petrice Kerempuha, prema kojima Bednjanec kao satiričar ima posebno prisan odnos. Zatim prelazimo u akcijske stripove s temama vesterna, meksičke revolucije (koju su popularizirali stripovi i filmovi o Zorou) te Narodnooslobodilačkoga rata, čiji je akcijski potencijal prepoznat i upotrebljavan u nizu jugoslavenskih partizanskih filmova. Dok razgledamo te uzbudljive table, prati nas zvučna kulisa epske zborske glazbe, koja sugerira kako napetost tako i srodnost stripa s filmom kao s još jednom masovnom pojavom, u kojoj je moguće pobuditi velike emocije ili prikazati uzbudljive akcijske prizore. Potom slijedi dvorana sa školskim klupama u kojoj je predstavljen Bednjančev ciklus stripova s tematikom života mladih (poput suvremenih teen serija i filmova). Stripove zaključuje Bednjančev možda najzanimljiviji ciklus: avanture Nježnoga, robijaša, a poslije i sportaša koji razotkriva i komentira društvo na ciničan i zabavan način. U hodniku možemo pratiti pasice „antierotskog“, ali svakako lascivnog stripa Gospodična Hausmajster iz sedamdesetih.


slika

Bednjanec kao dizajner

Dio u podrumu bivšeg isusovačkog samostana posvećen je Bednjančevu dizajnu i ilustraciji, a građu za njega sakupila je Branka Hlevnjak želeći istaknuti i taj vrlo zanimljiv dio njegova opusa. Prvo što možemo reći u dosad slabo istraženu području njegova dizajna jest afinitet crtežu i ustrajavanje na njemu u većini svojih grafičko-dizajnerskih ostvarenja. Primjerice u ediciji stručnih tehničkih knjiga u izdanju Chromosa i Katrana gotovo će se uvijek pojaviti crtež. Slike ljudi i životinja česte su, pa iako ponekad simplificirane i plošne kako to traže pravila oglašavanja i atraktivnog dizajna, uvijek teže realističnom prikazu. U tom kontekstu zanimljivo je pogledati njegove etikete za likere Segestice, koji su odbacili stilizaciju i estetizaciju često svojstvenu ambalaži alkoholnih pića u korist minucioznoga crteža (primjerice jedrenjaka). S druge strane, već od pedesetih Bednjanec pokušava uvesti minimalizam, plohu i čiste boje u svoje dizajnerske zadatke, bilo da je riječ o kombinacijama čistih boja ili poslije o siluetama koje se preklapaju, ali još zadržavajući prepoznatljiv lik (primjerice fascikl za udruženi zavod za osiguranje i reosiguranje ili plakat za XXX. balkanske atletske igre 1971). Jedna od najzanimljivijih invencija Bednjanca dizajnera jest ambalaža za hulahopke BHP, u kojoj su se njegov crtački stil i težnja za preciznom fizionomijom lika transformirali gotovo u ornament, u plošan prikaz, koji jamči neposrednost izraza, žene s obrisnim linijama u službi realizma. Ona djeluje i stilizirano i realno, pa se tako doima poput pin-upa transformirana u čiste linije iskustvom stripa. Rad na stripu pomogao mu je u zadacima koje je želio osmisliti realističnim, odnosno stilizirano realističnim crtežom, ali ni apstrakcija mu nije bila strana u kompoziciji plakata i omota za tehničke knjige, odnosno kataloge proizvoda njegova najvećeg naručitelja Chromosa (cjenici, katalozi boja …). U dizajnu se koristio i fotomontažama, u čemu se najviše ističe njegov dosjetljivi plakat za sunčane naočale Ghetaldus, na kojemu nizovi slova sugeriraju nasmijano lice s dodatkom naočala u kojima su, u dva stakla, prikazi nevolja osobe koja ih ne nosi i užitak osobe koja se odlučila za taj proizvod.


slika


Najzanimljiviji izlošci nalaze se na kraju podruma – to su Bednjančevi planovi za štandove Chromosa, Štamparskog zavoda Ognjen Prica i Ferimporta na različitim sajmovima. Nažalost, u postavu je učinjen propust pa su tako skice koje otkrivaju autorovu izvornu arhitektonsku misao te njegovu svestranost ostale bez legendi.

Sažimajući retrospektivu možemo zapaziti autorovu sklonost crtežu, koja prelazi i u njegova dizajnerska djela, te duhovitost i čak društvenu satiru njegovih stripova. Najzanimljiviji su strip u tom smislu avanture Nježnoga (izlazile su od kraja sedamdesetih u Kerempuhu, SN reviji i Modroj lasti), društveno-politički komentar aktualnih događanja i fenomena koji autorica teksta u katalogu Branka Hlevnjak uspoređuje s američkom satiričnom animiranom serijom Simpsoni, a tu svakako treba dodati i South Park, pogotovo jer je u doba objavljivanja u Kerempuhu Bednjanec pisao i satiričnu kolumnu u kojoj odaje sklonost zahodskom humoru. Stripovi o Nježnom imali su velik uspjeh i objavljivani su u Njemačkoj u časopisu Pardon.

Bednjanec možda nije najveći hrvatski crtač stripa, ali ova retrospektiva svakako je zaslužena zbog njegova velikog prinosa popularnoj kulturi hrvatske: od Durice, koju vole i prate najmlađi osnovnoškolci, preko likova iz Modre laste za one malo starije, pa sve do cinizma Nježnoga ili akcijskih pustolovina iz starije i novije hrvatske povijesti. Popularna kultura oblikuje svakodnevicu i razmišljanje velikoga broja ljudi, a karikaturisti, ilustratori i strip-crtači njezini su nositelji te je stoga upoznavanje s njima svakako važno za razumijevanje društva. Klovićevi dvori ovakvim izložbama potiču svijest o važnosti popularnih likovnih izričaja, koji su u nas nerijetko podcijenjeni.

Feđa Gavrilović

Vijenac 415

415 - 28. siječnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak