Vijenac 414

Glazba

Glazba na razmeđu godina u Lisinskom

Dan dvorane, Bal i Met

piše Miljenko Jelača

Glazba na razmeđu godina u Zagrebu imala je važno mjesto u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog.

Dan dvorane, 29. prosinca, ponudio je programe u velikoj i maloj dvorani. Središnji je koncert bio u Velikoj dvorani, na kojem su uz orkestar Zagrebačke filharmonije pod vodstvom Ive Lipanovića pjevali albanska sopranistica Inva Mula i hrvatski tenor Tomislav Mužek. Raspored je bio sastavljen šaroliko, pa je i ostavio šareni dojam. Filharmoničari su na početku uvjerljivo i angažirano odsvirali predigru Rimski karneval Hectora Berlioza. Nakon toga Inva Mula otpjevala je dvije Gounodove operne arije. Angažirano i dojmljivo ariju Margarete Ah! Je ris de me voir si belle en ce miroir te ariju Mireille Voici la vaste plaine iz istoimene skladateljeve opere.

Slijedio je niz pjesama i arija nešto lakšeg ugođaja. Popularna Cardillova kancona Core n’grato bio je prvi prilog Tomislava Mužeka, koju su slijedile Falvova Dicitencello vuie i Loncavallova Mattinata. Mužek je pjevao suzdržanim glasom koji nije bio onaj prirodni i zvonki atraktivni tenor kakvim je je Mužek prije pjevao.

Inva Mula je u tom ležernijem dijelu otpjevala Arditijev Il bacio, Delibesove Les filles de Cadix, a zaključila kanconom kojom je često blistao Mužek, De Curtisovom Non ti scordar di me. Publika je ipak na sve to bila zadovoljna i tražila još pa su otpjevani i dodaci, uz neizbježnu napitnicu iz Traviate u duo verziji Mula – Mužek koje je zaključila Inva Mula pjesmom Ne zaman t’asaj furije svog zemljaka Ceska Zadeja, napjevom koje Inva Mula, uz sve ostale, rado pjeva. Bio je to dopadljiv, ali očito prigodni koncert šarenih glazbenih bombona.

Velika dvorana potom je primila znatiželjnike na premijeru animiranoga filma Duga Joška Marušića. Mala dvorana u kojoj je obilježavanje Dana i počelo najprije je bila mjesto svečane dodjele nagrade hrvatske glazbene mladeži Ivo Vuljević, koja je ove godine pripala mladom dubrovačkom violinistu Marinu Marasu. Maras je primajući nagradu odsvirao i kraći koncertni program, uz glasovirsku pratnju Renate Hil s djelima Čajkovskog, Detonija i Brahmsa.

Nakon te svečanosti u Maloj dvorani je nakon stanke održan Glazbeni maraton mahom mladih glazbenika koji su pripremili HDGU, Muzička akademija i dvorana Lisinski. Svi su mladi zdušno glazbom slavili Dan dvorane i bilo bi nepravedno bilo koga posebno izdvajati, a sve ih nije u ovom okviru moguće nabrojiti.


Strauss za kraj

Zagrebačka filharmonija već nekoliko godišta Staru godinu ispraća 30. prosinca koncertom s glazbenim djelima bečke obitelji Strauss.

Otkako za dirigentskim pultom više nije mogao biti Vjekoslav Šutej, koji je glazbenim šarmom oplemenio i filharmonijske balove, najbitnije je bilo izabrati dirigenta koji će znati predvoditi svirku glazbe itekako zahtjevne za izvedbu, premda se doima lakom i veselom.

Ove godine izborom mladoga tridesetogodišnjeg britanskog dirigenta i skladatelja Benjamina Wallfischa Zagrebačka filhamonija je, što se čulo već od sama početka svirke, postigla pun pogodak i podarila uvjerljiv bal s glazbom Straussovih, oca i sinova. Wallfisch dirigent učenik je Sira Charlesa Mackerrasa i Bruna Weila, asistent i niza znanih dirigenta, na čelu s Valerijem Gergijevim, a već je šest godina uspješan autor glazbe za filmove, koju najčešće na snimanjima sâm dirigira; u svakom slučaju Wallfisch je glazbenik s mnogim talentima pred kojim je blistava karijera.

Odličnim izborom glazbe Straussovih, otpočete izvedbom uvertire Šišmiša Johanna sina, donio je i neke u nas rjeđe izvođene skladbe poput Furiozo galopa na motive Franza Listza Johanna oca, brzu polku Živjeli Mađari Johana sina, kao i njegovu Perzijsku koračnicu, pa veselu polku Im Krapfenwald’l ili živahni Izletnički cug (vlak).

Walffisch je glazbu Straussovih interpretirao angažirano, a posebno je bila uočljiva dinamički bogato razrađena, a često svirana Pizzicato polka. Završnica je pripala Na lijepom plavom Dunavu, kojim je Wallfisch, vrsno razrađenim, okrunio niz glazbenog veselja ukrašenog plesnim prinosima Mihaele Devald i Svebora Sečaka iz HNK te Matea Ivankovića, Petre Radošević, Ivana Lučića i Marka Šantića iz GK Komedija, u koreografiji i režiji Ljiljane Gvozdenović.

Na početku Filharmonijskoga bala ravnatelj ZF Miljenko Puljić i predstavnik HPB Franjo Sinković uručili su Nagradu za najbolju mladu glazbenicu u 2009.godini sopranistici Mariji Kuhar Šoša. Nagrada se sastoji od novčanog iznosa (kunska protuvrijednost 10.000 eura), umjetničke skulpture i koncerta s orkestrom ZF.

Nova glazbena godina 2010. otpočela je u Lisinskom HD prijenosom izvedbe opere Kavalir s ružom Richarda Straussa iz njujorškog Metropolitana.

Kako je istaknuta američka sopranistica Renée Fleming, jedna od najčešćih domaćica- voditeljica prijenosa iz Meta, nastupala u ulozi Maršalice, Kavalira s ružom je kao domaćin vodio Placido Domingo, s Renéee Fleming najdugotrajniji solist Meta, najavivši i svoj nastup u Verdijevoj operi Simon Bocanegra, koju ćemo također moći pratiti u Lisinskom.


Vijenac 414

414 - 14. siječnja 2010. | Arhiva

Klikni za povratak