Vijenac 412

Kazalište

Kazališni globus

Kad Liv Ullmann čita klasike

New York Tramvaj zvan čežnja/žudnja još od praizvedbe 1947. na Broadwayu postavlja se nerado. Marlon Brando je prije šezdeset godina obilježio pozornicu toliko da je svaka je nova produkcija bila osuđena na usporedbu s tom legendarnom predstavom, u kojoj je teško mogla dobiti. Sydney Theater Company ovih je predbožićnih dana došla u Brooklyn Academy of Music s viđenjem Williamsova klasika bez ikakva kompleksa i oborila i kritiku i publiku s nogu. Kritičari su ispisali panegirike kakvi se rijetko mogu pročitati, a jedino oko čega se ne mogu odlučiti jest pitanje što je superiornije, režija Liv Ullmann ili kreacija Cate Blanchett u ulozi Blanche DuBois. O reakcijama publike govori i podatak da su ulaznice za petnaestak izvedbi razgrabljene istoga trenutka kad su se pojavile u prodaji, a predstava koja traje više od tri sata svake večeri završava dugotrajnim ovacijama.

Intima Tajnih ispovijedi

Moskva – Rijetko se na sceni pojavljuju predstave koje ostavljaju dojam duboke, intimne redateljske ispovijedi. Ovih im se dana pridružila još jedna dojmljiva redateljska ispovijed: Tajne bilješke tajnog savjetnika Mihaila Levitina u kazalištu Hermitage. Levitin, jedan od ruskih kazališnih osobenjaka, čije su predstave potpisane snažnim redateljskim rukopisom, predstavu je utemeljio na Čehovljevoj noveli Dosadna priča. Rezultat je originalna, magična i snažna produkcija puna digresija, koje su uvijek prisutne u redateljskom rukopisu Levitina, koja je snažno obilježila moskovsku sezonu.

Gdje je

intelektualna publika?

Pariz – Suvremena francuska scena, ne samo komercijalna, preplavljena je mjuziklima, operetama i lakšim žanrovima, pa francuske scene, ne tako davno opsjednute intelektualnim dramama Sartrea, Anouilha ili Geneta danas odjekuju od popularnih nota američkih i engleskih mjuzikla uz dodatak ponekog vodvilja ili, u najboljem slučaju, drame Yasmine Reza. Francuski mediji složno žale za vremenima kvalitetne drame i publike ju je bila željna gledati. Danas publika želi smijeh i zabavu, nostalgično lamentiraju francuski kritičari, kojima ova božićna sezona, puna lakših žanrova, dodaje sol na ranu.

Jasen Boko


Podvala ludosti u HNK

SPLIT – Prema Pohvali ludosti Erazma Roterdamskog, Adamu i Evi, Kraljevu, Baladama Petrice Kerempuha, Hrvatskom bogu Marsu, Tisuću i jednoj smrti i drugim djelima Miroslava Krleže, Zatvorenim vratima Jean-Paula Sartrea i još ponekoj scenskoj klaustrofobiji Boris Senker sastavio je duodramski kabaret Podvala ludosti, koji će praizvedbu imati 17. prosinca u foajeu Hrvatskoga narodnog kazališta u Splitu. Najnoviji intertekstualni, referencijalni kalambur uglednoga teatrologa i kerempuha domaće dramske književnosti postavio je Georgij Paro, koji je ulogu pokojnika Fritza povjerio Trpimiru Jurkiću, a onu besmrtne Ludosti Kseniji Pohaska.

Hristo Bojčev u Rijeci

RIJEKA – Hrvatsko kazalište već dosta dobro poznaje rad Hrista Bojčeva, bugarskoga dramatičara osebujne biografije i zavidnog uspjeha. Nakon Pukovnika Ptice, vjerojatno njegove najveće uspješnice, postavljene u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu, a onda i Hanibala Podzemnog u Kazalištu Novi život, na redu je i treća njegova tužna komedija, ali ovaj put u Rijeci. Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca za 18. prosinca priprema predstavu Opća bolnica prema drami u kojoj se Bojčev opet bavi opsesivnom temom psihijatrije i pitanjem „tko je (ovdje) lud?“. Režije se prihvatio slovenski gost Matjaž Latin, a u novoj produkciji Drame riječkog kazališta liječnike i bolesnike, iako nije uvijek jasno tko je od njih tko, igraju Damir Orlić, Zdenko Botić, Dražen Mikulić, Alex Đaković, Jasmin Mekić, Jelena Lopatić, Andreja Blagojević, Zrinka Kolak, Predrag Sikimić i drugi. Dramaturginja predstave je Magdalena Lupi, scenografkinja Ljerka Hribar, a scenski pokret potpisuje Žak Valenta.

Put oko svijeta u 80 dana u ZKM-u

ZAGREB – Jedno od najpoznatijih djela Julesa Vernea u Zagrebačkom kazalištu mladih kao već tradicionalnu predstavu namijenjenu dječjoj publici u povodu nadolazećih blagdana, užurbano priprema neumorni redatelj Krešimir Dolenčić. Put oko svijeta u 80 dana zamislio je kao teatar iluzija, ismijavanje Engleza i posvetu engleskom humoru, najviše njegovu i dalje nedostižnu izdanku – Letećem cirkusu Montyja Pythona. Lutanje svijetom Phileasa Fogga izvest će, uz sudjelovanje dvadesetak polaznika Dramskog Učilišta ZKM-a, Filip Nola, Pjer Meničanin, Goran Bogdan, Jadranka Đokić, Urša Raukar, Marica Vidušić, Maro Martinović, Edvin Liverić i Danijel Ljuboja. Premijera je najavljena za 20. prosinca.

Igor Ružić

Vijenac 412

412 - 17. prosinca 2009. | Arhiva

Klikni za povratak