Vijenac 409

Glazba, Naslovnica

Bogata koncertna sezona sjeverozapadne Hrvatske

Tri komorna orkestra na visokoj razini

Jana Haluza

slika Moskovski virtuozi

Otvaranje dvorane Lisinski trima vrhunskim orkestrima, Petrogradskom filharmonijom, Moskovskom državnom kapelom i Varšavskom filharmonijom, bili su tek početak općenito kvalitetne koncertne sezone u sjevernom dijelu Hrvatske, koje se ne bi posramile ni velike svjetske metropole. Tako je tri dana nakon nastupa s pridruženim orkestrom u Hrvatskom glazbenom zavodu kao gost ciklusa Sfumato Zbora HRT-a nastupio zbor Ruske državne kapele (21. listopada), u Varaždinu je Varaždinski komorni orkestar otvorio svoju 16. sezonu u velikoj dvorani HNK (25. listopada), dok je ciklus atraktivnih koncerata komorne glazbe i world musica Forte fortissimo Koncertne direkcije Zagreb započeo u stilu početnih zagrebačkih programa, nastupom legendarnih Moskovskih virtuoza Vladimira Spivakova (26. listopada).

Tek što je Zagreb kom 4 završio, ponovila se prepuna dvorana Hrvatskoga glazbenog zavoda, s otvorenim produžetkom u pozadini i stajaćim mjestima sa strane, što se doživljava u rijetkim prilikama. Kao da je Festival Susanne Yoko Henkel i Dalija Despota otvorio sezonu masovne posjećenosti najstarije koncertne palače u metropoli, što je pak sasvim opravdao koncert najboljega ruskog zbora, Ruske državne kapele, koji je kao gost Zbora HRT-a u svečanom tonu započeo njegov ciklus HRT-a, u organizaciji tvrtke Artagent. Od prvoga je tona bilo jasno da je riječ o iznimno usklađenu vokalnom ansamblu, čije dionice nose tipične boje registara, uz čistu intonaciju i postojan koncentriran pjev bez vibrata. Svaka se od četiri dionice sastoji od dvanaest pjevača, čije su boje usklađene do savršenstva. Dok su u renesansnim djelima na početku interpreti i precizni maestro Sergej Veprincev pokazali savršenu kontrolu izražaja i suzdržaniju interpretaciju, toplije su boje zazvučale u djelima 19. i 20. stoljeća, Čajkovskog, Rahmanjinova i Česnokova. Na duhovni su se program iz prvoga dijela skladno nadovezale ruske narodne pjesme u punom vokalnom koloritu, iz kojega se u jednom trenu izdvojio sjajan tenor Jevgenij Vorobev. Za dodatak ansambl je uvježbao remek-djelo hrvatskoga zborskog stvaralaštva Zvira voda Josipa Štolcera Slavenskog, uz još dvije ukrajinske narodne pjesme u obradi suvremenoga ruskog skladatelja Rodiona Ščedrina. A u petak Zbor Ruske državne kapele izveo je dijelove liturgija Čajkovskog i Rahmanjinova u Bazilici Majke Božje u Mariji Bistrici, što je bio ekumenski događaj najvišega ranga.

U koncertnoj dvorani HNK u Varaždinu s nestrpljenjem se iščekivala nova sezona klasičnog koncertnog ciklusa Varaždinskog komornog orkestra. Već znamo da je taj ansambl svakim svojim koncertom privlači u Varaždin mnogobrojne ljubitelje vrhunskoga muziciranja iz Zagreba, koji tamo dolaze organiziranim autobusima. To se nastavilo i ove sezone, koja pršti atraktivnim programima i gostovanjima, počevši od prvog u suradnji s uvaženim hrvatskim skladateljem, dirigentom, glazbenim organizatorom i pedagogom, profesorom na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, Berislavom Šipušem koji ima dug popis zaduženja na našoj glazbenoj sceni. Za dirigentski nastup s Varaždincima odabrao je strastveno izvedenu Suitu za gudače Leoša Janačeka, novo djelo svoje splitske kolegice Olje Jelaska Pjesma o valovima za alt-flautu i gudače te 43. simfoniju zvanu Merkur Josepha Haydna, djelo s kojim je počeo prošle godine sezonu Hrvatskoga komornog orkestra i obilježio gostovanja u Samoboru i u Berlinu na zasad jedinom tamo održanu Festivalu hrvatske glazbe. U praizvedbi glazbe koja je najavila novu fazu u stvaralaštvu Olje Jelaska, u kojoj se ona oslobađa potrebe za novom zvukovnosti i akademskih okvira i prepušta lijepoj melodioznosti koja završava u duhu Ive Tijardovića, glavnu je riječ u toplom tonu duboke flaute imao svestrani flautist Dani Bošnjak. Premda najčešće u ruci ima najmanju i tonski najvišu flautu, tzv. piccolo, koju redovito svira kao stalni član Zagrebačke filharmonije, izvan matičnog orkestra muzicira na širokom spektru srodnih glazbala obitelji flauti, od obične, barokne, drvene, latinoameričke, kubanske sve do dublje alt-flaute sa za 180 stupnjeva zavinutim gornjim krajem.

Ciklus ekskluzivnih komornih koncerata Forte fortissimo KDZ u Velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog počeo je nastupom jednog od najvrednijih ruskih izvoznih kulturnih proizvoda, Moskovskih virtuoza, čime je završio svojevrstan neslužbeni prošireni tjedan ruske glazbe u Zagrebu (17–26. listopada). Nakon mnogo godina takva koncentracija vrhunskih ruskih ansambala otkrila je zagrebačkoj publici već na samu početku nove koncertne sezone da Rusija nije ništa izgubila od svoje raskošne tradicije muziciranja po najslavnijoj glazbenoj školi na svijetu te da je u novije doba dobila novi uzlet u vlastitoj sredini i na svjetskom tržištu. To svakako dokazuju Moskovski virtuozi, koji su pod vodstvom osnivača i umjetničkog voditelja, dirigenta, violinista i voditelja zaklade za pomoć potrebitim glazbenicima diljem svijeta Vladimira Spivakova ostvarili večer za pamćenje, što je publika nagradila dugotrajnim ovacijama na nogama. U širokoj paleti stilova, boja, agogika i artikulacija, večer je počeo upravo Spivakov virtuoznom kadencom na Stradivariju u duhovnom ozračju skladbe Fratres estonskog mistika i prijatelja ansambla Arve Pärta. Bez stanke nizali su se stavci lepršave Serenade Čajkovskog u vratolomnom tempu, dok su u Mozartovu Divertimentu prozračnim tonom glazbenici razbili predrasude o poslovičnoj težini ruskog gudala. Groteskni ulomak filmske glazbe Mala Danelijada suvremenoga gruzijskog skladatelja Gije Kančelija, koji je ove godine bio u Hrvatskoj kao gost festivala Rachlin i prijatelji u Dubrovniku, uveo je u ležerniji ton večeri. Slijedili su stavci Astora Piazzolle u novoj džezističkoj verziji za harmoniku i gudače, a u izvedbi sjajna stipendista Spivakovljeve zaklade, Nikite Vlasova. Zaigrani su Virtuozi, zahvalni publici na toplu pljesku, spontano nizali šarmantne dodatke: Šostakovičev Preludij, Brahmsov 5. mađarski ples, Gluckov Allegretto iz baleta Don Juan te Piazzollin Libertango.

Vijenac 409

409 - 4. studenoga 2009. | Arhiva

Klikni za povratak