Vijenac 409

Likovna umjetnost, Naslovnica

10. TRIJENALE HRVATSKOGA KIPARSTVA, Gliptoteka HAZU, listopad–prosinac

Solidna, ali nipošto odlična obljetnica

VANJA BABIĆ

slika Ming

Prošloga mjeseca otvoreno je deseto po redu izdanje Trijenala hrvatskoga kiparstva. Riječ je, dakle, o jubilarnu izdanju manifestacije koja je ustanovljena sada već davne nam 1982. te se otada, uvijek u pravilnom trogodišnjem ritmu, stalno održavao sve do danas. Od svojih početaka, Trijenale se suočavao s dvama osnovnim problemima.

Prvi problem istovjetan je i preostalim organizacijski srodnim mu izložbama poput Zagrebačkog salona, Salona mladih, Trijenala hrvatskoga crteža ili Trijenala hrvatske grafike, a on glasi: Treba li ustrajati na revijalnom prikazu ponajboljeg – za to je odgovoran ocjenjivački sud – stvaralaštva nastala u razdoblju od posljednje izložbe, ili cjelokupnu odgovornost valja prebaciti samo na jednog jedinog kustosa koji bi pozivao umjetnike po vlastitom nahođenju te na taj način kreirao izložbu s tezom? Pitanje se već pomalo otrcalo, ali još nije dočekalo konačan odgovor. Umjetnici i teoretičari koji zagovaraju tradicionalniji revijalni pristup ističu kako je on pravedniji i logičniji. Po njima svatko mora dobiti priliku konkurirati za izlaganje, a cilj takvih izložbi mora biti prikaz široka spektra autora odnosno njihovih djela. S druge pak strane, pristaše koncepcijske izložbe argumentiraju kako je takva izložba uvijek znatno zanimljivija i življa, dok su revije nedopustivo monotone i anakrone. I jedni i drugi djelomično su u pravu, a upravo zbog toga problem je još aktualan. A što reći za recentni Trijenale? Razgledavajući njegov postav i izložene radove, dojma sam kako je ocjenjivački sud – Daniel Kovač, Leonida Kovač, Nataša Ivančević, Vesna Mažuran Subotić i Vinko Srhoj (predsjednik) – pristao raditi reviju, ali su njegovi članovi, ili barem većina njih, zapravo pristaše koncepcijskoga pristupa. To se osjeća u prilično strogoj selekciji u koju nisu uspjela ući neka poznata imena, ali i u nastojanju da se podupru autori, a ne samo pojedinačni radovi. To drugo znači da je podosta umjetnika predstavljeno dvama ili više radova, koji u nekim slučajevima nisu ujednačene kvalitete. Isto tako, vidljiva je i stanovita naklonost prema mlađima, što samo po sebi zasigurno nije loše.

Drugi problem tiče se isključivo Trijenala hrvatskoga kiparstva, a on bi se mogao sažeti u pitanju: Što je danas skulptura i gdje su njezine granice? I ovdje postoje konzervativna i suvremenija gledišta, a posljednja su, srećom, posljednjih godina ipak posve prevladala. Ograničavati pristup mediju videa ili performansa uz argumentaciju kako oni ne posjeduju skulptorske karakteristike danas bi, naime, bilo posve besmisleno, pa čak i pogubno. Unatoč tomu, neki još smatraju kako skulptura ne može biti ništa drugo nego trodimenzionalan i umjetnikovom rukom izrađen objekt u prostoru. Trijenale je takva shvaćanja odbacio, pa se čini da taj problem na ovako rigidnoj razini prestaje izazivati veću pozornost. Dakako, sustavno i intelektualno poticajno propitivanje granica pojedinih medija itekako je poželjno.

Ovogodišnji je Trijenale podijeljen u tri dijela: velika središnja izložba, mala samostalna izložba laureata posljednjega Trijenala Daniela Kovača, a tu je još – s obzirom da je riječ o jubilarnom izdanju – i svojevrsna retrospektiva ranijih trijenala s prvonagrađenim radovima kao izlošcima te popratnom projekcijom koja dokumentira i sve ostale radove.

Osvrnimo se najprije na nagrađene autore i radove. Velika nagrada 10. trijenala otišla je u ruke mladom Predragu Paviću, još studentu Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Riječ je o doista zanimljvu i neobično zrelu uratku tjeskobna, ali i autoironična ugođaja. Umjetnik se vješto poslužio kombinacijom klasične figurativne skulpture – poliesterski autoportret u prirodnoj veličini – videom, zvukom i isprintima, a u osnovi multimedijalnoga projekta nalazi se kritika ovisnosti o tehnologijama, odnosno ukazivanje na problem otuđenosti koju takva ovisnost izaziva. U trima jednakovrijednim nagradama ocjenjivački sud zaigrao je na sigurno. Sokićeva električna stolica s elementima suprematizma ne može biti pogrešan izbor, a isto vrijedi i za Dekovićeve potopljene televizore – duhovita aluzija na elektronsku arheologiju, koja nužno mora doći nakon one industrijske – kao i za angažiranu i pomalo pretencioznu skulpturu-koncept Kristine Leko i Davida Smithsona, koji ukazuje na probleme imigrantskih zajednica, ali i na neaktiviranu i neprepoznatu kreativnost njihovih pripadnika. Autorski dvojac nagrađen je i nagradom A. I. C. A. Nagradu Mediteranskoga kiparskog simpozija dobio je u posljednje vrijeme vrlo cijenjen kipar mlađe-srednje generacije Ivan Fijolić. Još jedan zicer, rekli bismo. To ipak ne vrijedi za posebno priznanje koje je uručeno mladom Konanu Ognjenu Sediću. Njegov je rad pomalo sirov i ne posve artikuliran, ali posjeduje određenu energiju, a samim time i potencijal.

Duhovitom ironijom ugodno su iznenadili Nikolina Ivezić i Josip Horvat, a služeći se sličnom poetikom nisu podbacili ni Denis Krašković i Snježana Ban. Nije mi jasan rad Dubravka Kuhte, iako je u njega uložen dosta veliki trud, a grupa ABS nastavlja s konceptualnim problematiziranjem svega što ih okružuje, još trpeći od iste boljke – popratnih tekstova u kojima posežu za pretencioznim izrazima, a kada ih doista pažljivo pročitamo, vidimo nedosljednosti. Osim toga, jednostavne misli iskazuju se na nepotrebno zamršene načine. Dečki, zašto govoriti 118/236, kada može i ˝! Rad Windfucker Tihomira Matijevića simpatično je površan, duhovit i odlično postavljen u prolazu između dvije zgrade, za razliku od Monolitodroma Zdravka Milića, koji, iako proizvodi snažnu buku, nitko i ne opaža jer je smješten u pokrajnjoj i izoliranoj prostoriji. Pravo mu i budi, jer bi svojom bukom samo smetao susjednim radovima. A kuhar Žarko Violić na izložbu je, kladim se, ušao ponajprije zato jer je na otvaranju uvijek zgodno imati poneki performans. Ima još podosta dobrih i slabijih radova, ali prostor ne dopušta detaljniji osvrt.

Samostalna izložba Daniela Kovača pripada u solidna ostvarenja. Crne i ispražnjene police za knjige i kiosk djeluju pomalo zlokobno. Kovač nas upozorava na odsutnost sadržaja, problem itekako prisutan u suvremenom društvu. Ipak, taj rad slabiji je od onoga koji je nagrađen tri godine prije, ali to nije iznenađenje, a još manje tragedija.

Retrospektiva ranije nagrađenih radova ima i nema smisla. Možda može poslužiti kao ključ za iščitavanje trendova što su prevladavali u skulpturi tijekom proteklih četvrt stoljeća? Teško. Pa ipak, nije loše prisjetiti se nekih starijih ostvarenja te ih usporediti s recentnom produkcijom.

Deseti trijenale hrvatskoga kiparstva daleko je od savršene izložbe, ali nije ni fijasko. Takva izložba, zapravo, i ne može biti bitno drukčija. Osuđena je na solidnost i prosječnost. Kao takva, ipak je bolja od nedavno zatvorene izložbe Suvremenoga hrvatskog kiparstva.

Vijenac 409

409 - 4. studenoga 2009. | Arhiva

Klikni za povratak