Klasično djelo suvremene književnosti za djecu Ježeva kućica (1957), nevelika poema Branka Ćopića (1915–1984), nakon punih četvrt stoljeća vratilo se na 22. listopada na pozornicu agilna Zagrebačkoga kazališta lutaka. I to ne, valja odmah napomenuti, u kakvoj rutinskoj verziji, već u dramaturškoj obradi i režiji Božidara Violića, jednog od nekolicine velikih majstora koji su obilježili noviju povijest hrvatskoga kazališta.
Doista je Violić Ježevu kućicu zamislio i realizirao kao svojevrstan hommage djetinjstvu, i kao lutkarski scherzo: kao evokaciju djeteta koje je potisnuto u dubinu svakoga od nas, i koje tek u sretnim trenucima izviri na površinu te, u formalnom pogledu, kao mogućnost polusatnoga prepuštanja magičnome svijetu lutaka, boja, zvukova, svjetla i sjene. Parafrazirajući slavni Kunderin naslov, mogli bismo reći da je – u svjetlu naših svakodnevnih egzistencija – gotovo nepodnošljiva ta lakoća kojom se Violić poigrava svim sastavnicama scenske iluzije – stvarajući svijet kojemu smo nekoć bili stanovnici, a iz kojega smo potom izgnani. Ćopićeva struktura atipične basne zadržana je u potpunosti, i ne smeta što u njoj pouka nije izrijekom navedena; slično kakvoj indijskoj paraboli ili alegoriji, tajna je u samu putu, ne toliko u njegovu predvidljivu ishodu. Dramatizacija nije potpuna, jer bi drukčiji postupak umanjio učinak Ćopićeve duhovite poetske riječi. Tako prizore povezuje i komentira Pripovjedač (Željko Mavrović), stojeći ispred pozornice, što otvara mogućnosti za brzu i djelotvorniju igru samih lutaka, koje se bez dodatnih eksplikacija mogu prepustiti kolopletu zbivanja. Ježurka Ježić nadasve voli svoj skromni dom, i neće popustiti obasut primamljivim ponudama Lisice Mice, znajući da su one dvolične, a ni suočen s porugom ostalih šumskih stvorova – njegovo, da tako kažemo, domoljublje, kako je to Violić formulirao, jače je od svakog iskušenja. I tu se krije inherentna pouka, itekako aktualna, do koje će djeca doći bez dociranja i didaktike, slijedeći put scenskoga užitka.
Likovno su uspjele, umjereno karikaturalne i izražajne, lutke koje je kreirala Vesna Balabanić, a one se, vješto animirane rukama samozatajnih glumaca ZKL-a Đure Roića, Andreje Baković, Anđelka Petrića, Žarka Savića, Pere Juričića i Katarine Perica, kreću cijelom pozornicom usred maštovite šume (scenografija Ive-Matije Bitanga i Lea Vukelića), izbjegavajući relativnu dvodimenzionalnost (plošnost), koja obilježava mnoge lutkarske predstave. No, uza svu nadahnutost i sigurnost režije maestra Violića, ova Ježeva kućica ne bi bila ni upola toliko šarmantna i privlačna teatarska minijatura – bez kongenijalne glazbe Mate Matišića, koji se još jednom dokazao kao jedan od najboljih scenskih skladatelja, kako to komentatori vole reći, u regiji.
Sve u svemu, Zagrebačko kazalište lutaka otvorilo je sezonu s obećanjem i još jednom skrenulo pozornost na često zapostavljen i nedostatno cijenjen način teatarskoga mišljenja i iskaza. Sudeći po neposrednim reakcijama publike kojoj je u prvome redu namijenjena, čini se da će i ova Ježeva kućica barem nekima iz najmlađega naraštaja dodati koji stih, boju ili misao u djetinjstvo.
Klikni za povratak