PRIZOR IZ PREDSTAVE CRNAC TOMA JANEŽIČA
Izbornica ovogodišnjih, 24. Gavellinih večeri, dramaturginja Tajana Gašparović za prikazivanje od 17. do 30/31. listopada 2009. odabire hrvatske predstave u konkurenciji za nagradu; a tri inozemne predstave, pretpostavljam, izbor su organizatora. Iako bi Gavelline večeri trebale „okupiti najkvalitetnije i najznačajnije dramske predstave sezone“, mnoge će iznenaditi nedolazak nekih kazališta i sudjelovanje Zagrebačkoga kazališta mladih i riječke teatarske scene s dvjema predstavama.
Virovitičko kazalište u koprodukciji sa slovenskom kazališnom družinom Novi ZATO prikazuje Büchnerovu nedovršenu dramu o Woyzecku, koju potpisuje slovenski redatelj Samo M. Strelec. Na koji je način, nakon operne Bergove inačice, filmske Herzogove i mjuzikla Wilsonova i Waitsova, uz recentnu predstavu iz Melbournea u Kantorovoj režiji, priča o njemačkom vojniku iz provincije povezana sa suvremenom hrvatskom stvarnošću? Bolesno društvo, ali i narušeni obiteljski odnosi, u središtu su i predstave Polet, ZKM-a, prema tekstu Gillesa Granouilleta, u režiji Jean-Claudea Beruttija, učenika škole Narodnoga kazališta iz Strasbourga, koji u predstavi naglašava i nadrealističke elemente. Tematske silnice Woyzecka i Poleta kao da u spojene u tekstu Ne, prijatelj! talijanskih kazališnih autora koji se potpisuju kao Nino d’Introna i Giacomo Ravicchio. Braća i glumci Saša i Živko Anočić u režiji Renea Medvešeka uprizoruju priču o neprijateljskim vojnicima koji se nađu na krovu kuće, u izvedbi Kazališta Trešnja iz Zagreba. Hrvatska autorica Tatjana Gromača svoj tekst Crnac naziva avangardnim. „Prizori u obiteljskom albumu“ ponovno dozivaju rat, strah i tabue, malograđansku sredinu, ali iz vizure pripovjedačice i njezinih „krhotina sjećanja“, u režiji slovenskoga redatelja Tomija Janežiča u predstavi riječkoga HNK-a. Pripovjedač, ali ne Tatjanina nastavnica nego pisac Katurian Katurian, u središtu je priče crnohumorne komedije The Pillowman: u totalitarnoj državi uhićuju ga zbog sličnosti njegovih kratkih priča i bizarnih ubojstava djece… U Poletu je u sanatoriju sestra, a ovdje je u policijsku istragu uključen duševno bolestan brat. Irski pisac Martin McDonagh dobitnik je i ugledne nagrade Laurence Olivier; izvođen je i u Maloj sceni i u Kazalištu Požega, a na Scenu Gorica iz Velike Gorice postavila je tekst Čovjek od jastuka Saša Broz. Totalitarni režim u središtu je i Evite Kazališta Hotel Bulić iz Zagreba, u režiji Senke Bulić. Argentinski pisac, strip-crtač i dramatičar Raúl Damonte Botana Copi u Pariz dolazi 1962, bježeći od Peronova režima. Diktatorova žena, „prva dama Argentine“, nepoznata glumica Eva Duarte postaje Santa Evita. Uz elemente detektivske potrage, groteske, apsurda u predstavu su uključeni i Müller i Nietzsche.
Autorski projekt Filipa Šovagovića, i redatelja predstave Ilijada 2001, u izvođenju ansambla Kazališta Gavella, „oslikava hrvatsku stvarnost kroz dijaloge koji se doimaju poput stenograma situacija kakve nas svakodnevno zarobljuju“. I ruski redatelj Ogarjov, učenik slavnoga Vasiljeva, bavi se ratom, krivnjom i zarobljeništvom; u splitskom HNK-u postavio je Zločin i kaznu F. M. Dostojevskoga (na Gavellinim večerima gostuje u HNK-u u Zagrebu); u Splitu je režirao Ionescovu Ćelavu pjevačicu, u Gavelli Puškinovu Mećavu; uz Marulom nagrađenu predstavu prema Matišićevoj Svećenikovoj djeci u Puškinovu kazalištu u Moskvi režirao je i Gavranovu dramu Muž moje žene. Zagrebački pentagram, pet tekstova suvremenih hrvatskih autora na pozvanu zagrebačku temu u ZKM-u autorâ Filipa Šovagovića, Igora Rajkija, Nine Mitrović, Damira Karakaša i Ivana Vidića o hrvatskoj stvarnosti, ljudima, snovima i strastima postavio je Paolo Magelli, sve zastupljeniji redatelj na hrvatskim pozornicama. Predstava Menažerija nastala je pod krovom HKD-a Teatar Rijeka. Redateljica Anica Tomić i dramaturginja Jelena Kovačić ističu: „Razmišljale smo o obitelji. Ponovno... Ovoga puta bez ratne traume. Ovoga puta inspirirane posljednjim prizorima Williamsove Staklene menažerije.“ U kontekstu takva ipak postdramskoga obzora ili izbora možda je neobično stavljanje u okvir ovogodišnjih Gavellinih večeri igrokaza iz pučkoga života Ilije Okrugića Šokica, u režiji Dražena Ferenčine i Hrvatskoga narodnoga kazališta u Osijeku. Događaji iz 1848. i 1849. u šokačkom selu virovitičke županije i okolici Osijeka, ljubav mlade Janje u vrijeme borbe protiv Mađara i mađarizacije zatvaraju službeni program Gavellinih večeri, otvoren upravo virovitičkim Woyzeckom.
Izvan konkurencije gostovat će Zvezdara teatar iz Beograda, Srbija, s indikativnim naslovom Generalna proba samoubojstva autora i redatelja Dušana Kovačevića, Kamerni teatar 55, Sarajevo, Bosna i Hercegovina, s Držićem nagrađenom Žabom, dramom o hrvatskoj poslijeratnoj stvarnosti Dubravka Mihanovića u režiji Elmira Jukića i Teatrul Clasic, Arad, Rumunjska, s Moličreovim Tartuffeom, koji redateljski potpisuje Dan Vasile. I koji će, možda tartifovski simbolično, zatvoriti 24. Gavelline večeri, okupljene oko silnica obitelji, rata, traume. Kako će se te dramaturški dosljedno odabrane teme ostvariti u kazališnom smislu, pokazat će se na samu kraju listopada.
Klikni za povratak