Vijenac 408

Glazba

Nakon čišćenja Lisinskog

Čista, sjajna glazba

Miljenko Jelača

Najavljeni nastavak muziciranja u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog (od 17. listopada) donio je tri večeri glazbenih užitaka u subotu, nedjelju i ponedjeljak, dva iz ciklusa Lisinski subotom i jedan iz Svijeta glazbe, pa su dva velika ruska ansambla, Sanktpeterburška filharmonija, Zbor i orkestar Ruske kapele te Varšavska filharmonija, na planiranom mjestu, predavali zagrebačkoj publici svoju vrhunsku umjetnost.

Prvi od ta tri velika i dugo očekivana koncerta održala je, u punoj dvorani, odlična Sanktpeterburška filharmonija, najstariji ruski simfonijski orkestar osnovan još krajem 19. stoljeća (1882). Pod vodstvom već 21 godinu svoga šefa dirigenta Jurija Temirkanova, taj je odlični orkestar blistao u obama dijelovima koncerta. U prvom, kada je zajedno s izvrsnim i moćnim pijanistom Nikolajom Luiganskim izveo Koncert u c-molu za klavir i orkestar br.2, op.18 Sergeja Rahmanjinova te u drugom s deset ulomaka, koje je maestro Temirkanov izabrao iz partiture popularnoga Čajkovskijeva baleta Labuđe jezero. U Rahmanjinovljevu koncertu, koji je izvrsno interpretirao Nikolaj Luganski (u prvom stavku nadmećući se s orkestralnim, na trenutke čak i preglasnim sumuziciranjem), zajedništvo klavira i orkestra izvedbu je činilo privlačnom. Luganski je posebno oduševio slušatelje nadahnutim kreiranjem srednjega stavka Adagio sostenuto, kao i koncentracijom i snagom iznošenja glazbe u završnom Allegro scherzando. Deset poznatih i atraktivnih ulomaka iz Čajkovskijeva baleta Labuđe jezero izvrsnom je svirkom predao filharmonijski orkestar iz Sankt Petersburga osvajajući lijepom glazbom u odličnoj izvedbi, što je oduševilo slušatelje već žedne izvrsne glazbe, koju su dočekali tek sredinom listopada u Lisinskom.

Na taj pamtljivi koncert nadovezao se i nedjeljni nastup Zbora i orkestra Ruske kapele pod dirigentskim vodstvom Valerija Poljanskog. Prvi dio donio je izvedbu Zvona, rijetko slušane zborske simfonije za sopran, tenor, bariton, zbor i orkestar Sergeja Rahmanjinova u kojem su sa zborom i orkestrom solistički pjevali sopranistica Tatjana Fedotova, tenor Oleg Dolgov i bariton Aleksandar Kiseljev. Popularnošću glazbe očito je još više oduševio drugi dio koncerta, koji je otpočeo poznatim zvucima uvertire operi Ruslan i Ljudmila Mihaela Ivanoviča Glinke te nakon tri simfonijska zbora iz neizvedenih opera Modesta Petroviča Musorgskog (Pokraj hrama Eumenida, Senakeribov poraz i Isus Navin) zaključen Polovjeckim plesovima iz Borodinova Kneza Igora. Oduševljenju publike dani su i dodaci pa je i taj koncert usrećio publiku, koja nije željela otići iz Lisinskog.

U ponedjeljak 19. listopada u ciklusu Svijet glazbe koncertirala je Varšavska filharmonija pod ravnanjem Antonija Wita. Njihov raspored donio je program uobičajenog sadržaja, s uvodno sviranim Zlatnim kolovratom, op. 109 Antonína Dvořáka, potom popularnim Koncertom za violinu i orkestar u D-duru, op. 35 Petra Iljiča Čajkovskog, s kojim je svoj bogomdani glazbenički talent darivao ruski violinist Boris Brovtsyn. Varšavski filharmoničari s Antonijem Witom u drugom dijelu predano su tumačili Koncert za orkestar svoga velikog skladatelja Witolda Lutosławskog.

Zagreb je tim trima koncertima, opet u Lisinskom, došao na svoje te se počela ostvarivati propagandna najava o novim danima čiste glazbe (bez azthebesta) u Lisinskom.

Vijenac 408

408 - 22. listopada 2009. | Arhiva

Klikni za povratak