Vijenac 407

Kazalište

Deset godina Platforme mladih koreografa

Desetljeće plesa

slika

Ova je godina za plesače osobito posebna – sva je, naime, u obljetnicama. Prije ljeta proslavili smo 45 godina Studija za suvremeni ples, potkraj srpnja Festival plesa i neverbalnoga kazališta u Svetvinčentu slavio je deseti rođendan, a njegov organizacijski tim, na čelu s umjetničkom ravnateljicom i inicijatoricom Festivala Snježanom Abramović, prošli je utorak nagradila i struka – Udruga plesnih umjetnika Hrvatske. Nagradu je primila i koreografkinja i dugogodišnja plesna pedagoginja Zaga Živković, a dodjela se održala tijekom Platforme mladih koreografa – još jedne nezaobilazne plesne manifestacije koja je obilježila desetu obljetnicu rada.

Platformu su prije deset godina osmislile plesačice i koreografkinje Larisa Navojec i Tamara Curić, voditeljice plesnog centra TALA, kako bi svima omogućile da predstave svoje prve koreografske radove. Počelo je skromno, a razvilo se u važno susretište naših najvažnijih koreografa koji snage ogledaju s uglednim svjetskim umjetnicima suvremenoga plesa. Nekadašnji početnici, koji su na večeri Break a leg, pokazavši svoje prve uratke, probili led, danas su ugledni plesni umjetnici. Zato je upravo njima bila posvećeno Platformino rođendansko izdanje. Gledali smo retrospektivu nekih starih predstava, poput Solo me Nikoline Pristaš i Pravdana Devlahovića, OK Selme Banich, Sandre Banić Naumovski, Nina Bokana i Pravdana Devlahovića, ili Supersomethnig Larise Navojec, Roberte Milevoj, Andree Gotovine i Damira Klemenića, ali i one novijeg datuma kao što je primjerice Extract – Under construction Jasne Vinovrški i Trisolistice Irme Omerzo, u kojoj ta koreografkinja istražuje prostore isprepletanja filmske i plesne umjetnosti te fotografije. Plesni je film bio jedna od tema ovogodišnje Platforme pa smo tako, osim naših starih plesnih filmova koje su snimali primjerice Vera Maletić i Milko Šparemblek, vidjeli i suvremene švedske i portugalske plesne filmove. Namjera Platforme je, doznali smo od Larise Navojec, „potaknuti naše koreografe da kreiraju i snimaju plesne filmove“ te se organizatorice nadaju da će iduće godine na programu biti više naših suvremenih plesnih filmova. Nikolina Pristaš predstavila nam je pak softver za analizu plesnog materijala u radu u plesnom studiju, koji je Bad company razvijao, kako objašnjava Nikolina, „za potrebe analize i poboljšavanja nekih aspekata plesa u suradnji s novim tehnologijama“.

Što se tiče premijera, Ivančica Horvat duhovito se i vrlo energično poigrala svojom tridesetogodišnjom očaranošću plesom – od prvih plesnih koraka u dnevnom boravku do čvrstih profesionalnih spona s tom umjetnosti u novoj predstavi 1979 – 2009, a gledali smo i premijerne izvedbe Nensi Ukrainczyk (Malo), Johanne Chemnitz i Sonje Pregrad (Dishevelled), Roberte Milevoj (Material248) te Ivane Miletić (Hommage Bollywoodu).

U večeri Break a leg svojim prvim koreografskim radovima u kojima su pokazale sklonost eksperimentiranju predstavile su se poznate plesačice Darija Doždor i Ana Mrak (Redroomsession) te Martina Nevistić (WannaB.), a Darija Doždor i Ana Mrak proglašene su najperspektivnijim mladim autoricama.

Najposebnija gošća desete Platforme bila je australska koreografkinja s francuskom adresom Rosalind Crisp, čiji je koreografski jezik osobit po nevjerojatnu umijeću improvizacije. Nastupili su i Miguel Gutierez, Thomas Lebrun te Dalija Aćin, a publika je nagradila predstavu Out there Korejke Sun-a Lee.

K. K.

Vijenac 407

407 - 9. listopada 2009. | Arhiva

Klikni za povratak