Festival Mecklenburg – zapadna Pomeranija (Mecklenburg Vorpommern) treći je najveći ljetni glazbeni festival u Saveznoj Republici Njemačkoj, pored festivala Scheswig-Holstein i Rheingau, koji djeluju od 1986. odnosno 1987. Premda najmlađi, utemeljen 1990, taj festival traje najdulje – od 7. lipnja do 13. rujna – i ističe se najambicioznijim programom. S proračunom od 3,5 milijuna eura, koji je ostvaren 52 posto od strane raznih sponzora, 38 posto od prodaje ulaznica i 10 posto donacija, ove godine, kao i prethodnih, festival je ugostio najvažnije glazbenike svijeta te mlade perspektivne umjetnike, koji su koncertirali u dvorcima, palačama, crkvama, pristaništima, skladištima i drugim neobičnim mjestima te pod otvorenim nebom diljem područja sjeverne Njemačke.
Helene Grimaud, Bachove fuge uz projekcije Mata Hanneka
U 98 dana festivala izvedeno je 108 koncerata, koje je poslušalo oko 60.000 posjetitelja. Utemeljitelj festivala, a ove godine prvi put i ravnatelj, Matthias von Hulsen sa suradnicima koncipirao je program u kojem je najistaknutije mjesto imala pijanistica Helene Grimaud, zatim violinistica Viviene Hagner, violinist Daniel Hope, a održan je i već tradicionalan serijal Mlada elita (Junge Elite), u kojem su nastupali mladi umjetnici, te ciklus židovske glazbe.
Helene Grimaud posljednje desetljeće uživa status svjetske pijanističke zvijezde, a posebno u Njemačkoj. Na festivalu Grimaud prvi je put sudjelovala 2006, a na ovogodišnjem joj je posvećeno izdvojeno mjesto, stanovita posveta, s naslovom Portret Helene Grimaud, što je neobično ako se ima na umu da umjetnica ima samo 39 godina. Prvi koncert serije portreta održan je 28. lipnja u skladištu brodogradilišta Neptun u Rostocku, gdje je Grimaudova izvela Bachova djela iz opusa Dobro ugođeni klavir te Beethovenovu Klavirsku sonatu br. 30 u E-duru, op.109. Njezine interpretacije bile su grimaudovske, ali ono što ih je činilo još posebnijim bilo je ne toliko mjesto održavanja recitala koliko projiciranje fotografija iz ciklusa Šuma u pogledu (Waldeinblicke) glasovita umjetničkog fotografa Mata Henneka. Drugi koncert u toj seriji održan je u Koncertnoj crkvi (Konzertkirche) u Neubrandenburgu 4. srpnja, a na njemu je Grimaudova ostvarila dvije uloge. S Njemačkim simfonijskim orkestrom iz Berlina i pod ravnanjem Hansa Grafa izvela je Ravelov 1. klavirski koncert u G-duru – izvrsno i raskošno; a u drugom dijelu sve je iznenadila ulogom Perzefone u istoimenoj Gide-Stravinskijevoj melodrami u tri dijela iz 1933. U rijetko izvođenu društveno angažiranu djelu za naratora, tenora, mješoviti zbor, dječji zbor i orkestar, Grimaudova je nastupila kao naratorica uvjerljivo i dramski snažno, dočaravajući estetsku i ljudsku patnju, uz proslavljenoga tenora Tobyja Spencea te Zbor Ernst Senff i Dječji zbor iz Berlina uz pratnju istog orkestra i pod ravnanjem maestra Grafa. U trećem dijelu svog Portreta, 5. srpnja, Helene Grimaud nastupila je s jednim od najboljih njemačkih komornih orkestara – Bayerischen Rundfunks u staji na farmi u selu Stolpeu. I ovaj put u dvjema ulogama: kao pijanistica, te – prvi put – kao dirigentica. Skupa su izveli Bachov Koncert za čembalo u d-molu, Janačekov Koncertino te iznimno zanimljivu skladbu Kurir (Der Bote) suvremenog ukrajinskog skladatelja Valentina Silvestrova. Helene Grimaud još je jednom dokazala svoju suverenost, neobičan talent i varijacije interesa te, i ovaj put, ostavila posjetitelje očaranima.
Od 1995. okviru festivala održavaju se koncerti mladih glazbenika – Mlada elita – iz svih kategorija, a najuspješniji među njima odlaze s Festivala nagrađeni. Neki se nikad ne vrate, nestanu u velikom i burnom glazbenom svijetu; dok se neki vraćaju afirmirani. Jedna od njih je violinistica Viviane Hagner, koja je 1996. odnijela nagradu najbolje solistice, ove je godine koncertom otvorila festival, a zatim imala još nekoliko nastupa. Na otvaranju, Hagnerova je izvela Prokofjevljev Koncert za violinu i orkestar br. 2 u g-molu, op. 63 uz hamburški NDR simfonijski orkestar pod ravnanjem Thomasa Dausgaarda u Koncertnoj crkvi u Neubrandenburgu; a posebno je bio zapažen njezin nastup s Kentom Nagarom i Bavarskim državnim orkestrom (Baverisches Staatsorchester) 20. 1ipnja na konjskom trkalištu u Redefinu, gdje su cijelo poslijepodne u trima terminima izvodili Koncert za violinu i orkestar Uspomena na nekog Engelsa (Dem Andeken eines Engels) Albana Berga. U tim nastupima Hangerova je pokazala svu svoju virtuoznost kombiniranu s misaonošću i prozračnošću izvedbe na najdojmljiviji način.
Svjetski poznati violinist Daniel Hope održao je 12. srpnja koncert posvećen desetoj obljetnici smrti njegova mentora Yehudija Menuhina u štaglju dvorca Ulrichshusen, koji već petnaest godina služi kao koncerni prostor. Uz Hopea – koji je 2006. bio nagrađeni stalni umjetnik – sudjelovali su violinistica Lorenza Borrani i Europski komorni orkestar, a izveli su repertoar po čijem je izvođenju pokojni maestro bio slavan: Bachov Koncert za dvije violine i orkestar u d-molu BWV 1043, Vivaldijev Koncert za dvije violine, violončelo i orkestar u d-molu, op. 3 te djela suvremenih skladatelja A. Parta, P. Glassa, G. Kanchellija, B. Bartoka... U domaćoj atmosferi, daleko od konvencionalnih koncertnih dvorana, i taj je koncert ostavio dojam nezaboravne večeri dostojne uspomene na osobu kojoj je posvećen – velikom Yehudiju Menuhinu.
Ove godine u središtu festivala bio je ciklus židovske glazbe što je donio skrivena blaga židovske kulture i tradicije. U tu svrhu održano je devet koncerata u obnovljenoj sinagogi u Schwerinu te sinagogama u Goldbergu, Krakowu na moru i Hagenowu. Ciklus je započeo 21. lipnja programom pod naslovom Čarolija sinagoge (Zauber der Synagoge) u Schwerinu izvedbom sakralne glazbe – židovskih psalama, zapadnoeuropskih zborova i orgulja u interpretaciji Ansambla za sinagogsku glazbu (Ensamble für Synagogale Musik) iz Hannovera pod ravnanjem Andora Iszaka; a zaključen 30. kolovoza koncertom u crkvi Svetog Duha (Heiligen-Geist-Kirche) u Wismaru, na kojem su proslavljena sopranistica Anne Sofie von Otter i Daniel Hope izveli djela skladatelja nastradalih u logoru Terezin.
Festival je završen 13. rujna poslijepodne u crkvi Svetog Duha u Wismaru koncertom violinistice Julie Fischer, a uz klavirsku pratnju Martina Helmchena i ravnanjem Michaela Sanderlinga. Izvela je Mendelssohn-Bartholdyjev Koncert za violinu, klavir i orkestar u d-molu.
Klikni za povratak