Vijenac 406

Druga stranica

Urednički stupac

Kulturinkasatori

Andrija Tunjić

U ekonomski kriznim vremenima kultura je polje velikih očekivanja i velikih „obračuna“. Često postaje dežurni krivac za sve, naročito ako nije pod kontrolom etabliranih ukusa i veličina. Prošla dva tjedna zbog toga na udaru „društvene kritike“ našli su se i Matica hrvatska i Vijenac. Osobito su prednjačili komesari duha, a sada kulturinkasatori, koji su potvrdili da se demokracijom ne mijenjaju oni. Naprotiv, posvjedočili su da „prošlost nije nikada mrtva, čak nije ni prošlost“, rekao bi pokojni američki književnik William Faulkner.

Možda se prvi put susrećete sa sintagomom kulturinkasator, ali nije nova. Naime, riječ je o novom-starom soju, vrsti, sorti, staležu, kasti nama znanih osoba, no rijetko kada i javno obilježenih kulturnih mešetara, kojima kultura služi za vlastiti džep. Uglavnom imaju dobre veze s kulturnom birokracijom u kulturnim (čitaj umrtvljenim) institucijama. Bore se protiv svake kulturne promjene jer priznaju samo promjene što dolaze iz njihove pohlepe za naplaćivanjem ničega.

Sklopivši savez o „netalasanju“ kulturne ustanove i kulturinkasatori međusobno se ispomažu. „Spašavaju“ kulturu namještanjem poslušnika, koji im to poslije masno plaćaju velikim honorarima, titulama, funkcijama, ugledom i položajem u hijerarhiji koju su sami kreirali.

Dok mladi i istinski kulturni radnici nemaju posla, oni ubiru po nekoliko plaća (jednu u kulturnoj ustanovi u kojoj su zaposleni, drugu u nekom institutu ili uredništvu dosadnih časopisa, treću organiziranjem kojekakvih simpozija, četvrtu u svojoj firmi gdje zapravo rade), imaju pokoju izdavačku kuću ili kazalište, rade u državnim galerijama iz čijih fondova financiraju izložbe u svojima, a da ne bi plaćali poreze, sve registriraju na svoju djecu, priležnice ili rodbinu.

Nitko ne smije i ne može mimo njihovih akademskih, profesorskih, znanstvenih i kritizerskih istina. Traže i zahtijevaju da budu i ostanu kriterij za sve. Ljubomorni su i zavidni, čak i na sebe kada se uhvate u neslaganju sa svojom taštinom. Putuju po svijetu. Godinama sjede po stranim arhivima u kojima umjesto njih do važnih otkrića putem interneta dođu posve nepoznati, koji zbog njih nikada ne dobiju nikakvu stipendiju. I boje se smrti, jer znaju da će istog dana s njima umrijeti njihovo „veliko“ djelo koje ne trpi nikakve provjere.

Kulturinkasatori čine sve da budu zapaženi. Prvi izmisle probleme, koje kao samo oni mogu riješiti. Bezvrijednim proglase sve osim sebe i onda putem medija ili od usta do usta obezvređuju, tračaju i ogovaraju sve koji se ne slažu s njima. Koji ne postoje na nekakvim njihovim „kulturnim mapama“, na koje upisuju one koji im povlađuju i zdušno služe.

Riječ je o ljudima koji bi da ih se cijeni, a rade sve da ih se prezire. Laž im je osnovni proizvod, a manipulacija način djelovanja. Kao Čičikov, dobro unovčuju mrtve duše. Da se ne bi znalo i otkrilo tko je tko, imaju više imena i prezimena. I više biografija.

Tako rasute individue, ti kulturinkasatori, čak nude državne novce da ne izlazi Vijenac jer piše o njihovim marifetlucima. Dijele lekcije Matici hrvatskoj i meni, jer se ne nalazim na nekoj njihovoj kulturnoj mapi. Osobito se ističu dvojica sangvinika.

Jedan je kao urednik izdao deblju knjigu o sebi nego zajedno o Marinu Držiću i Marku Maruliću, a imao je veoma dobre udbaške veze u komunizmu te, priča se, ljubav prema denunciranju i doušništvu. Drugi je Nitko i Ništa. Više Ništa, kako je za dotičnika jednom rekao njegov duhovni otac Stipe Šuvar. Trag o sebi ostavlja u Balkan prolazu, sudskim presudama za mobing i praznim blagajnama.

Vijenac 406

406 - 24. rujna 2009. | Arhiva

Klikni za povratak