ipak, samo sam tebe volio
na nizbrdici plavim ljudima
jezgra čestita rođendan i skoru smrt
vrtoglavica
zavrti se sve od snova
propale čokolade i mladog bicikla
kad gledaš u lokvicu rutine
iz nje sjaje brojna lica
pomiješani portreti nekad i sad
došla je iz betonskog skloništa
iz podruma ispod tratinčica
imala je 16 godina
voljela je hrabre likove
htjela je poginuti ludo
kao junakinja s olovkom u jednoj ruci
s tipkovnicom u drugoj
zauzeti se za neku veliku stvar
kao Che Guevara ili Jeanne d’Arc
kao pankerica, darkerica bilo što
i spasiti Zagreb, sebe, mamu, brata
cijelu podrumsku obitelj
blijeda od rata zvukova uzbuna
sirena i dragog kamenja
otputila se u opasno jutro
asfalt nije nudio mirnu mladost
ušla je ravno u radionicu sjete
tijelom i očima rekla je da želi učiti
cijelo jutro bez straha je slušala poeziju
i gledala moje začarane motorne usne
pelinkovac i lokale bolesne od crnila
rekla je pokaži mi pravac
volim heroje koji znaju pisati
daruj mi jedan let
bezobrazne konfete
pozitivnu pjesmu koja nije dosadna
sve sam joj dao
ali nisam mogao umjesto nje
biti maratonac biti rijeka biti uporna
kapljica za oči svijeta
kiša snijeg sunce kalendari
prolazili su brzo kroz njezin mozak
vremenska prognoza učinila je svoje
većina mozgova ne može izdržati banalno
zov kamere politike taštine pustinje
zaboravila je let nevidljive ptice
divlje nebo bez granice Jeanne d’Arc
glazbu konfete bezobrazne ideje
moje pjesme moje usne moje snove
sada mašta o sangriji i tihom mužu
na mramornoj terasi
o anoreksičnim kanapeima
i glamuroznim veganskim salatama
okruženim uljudnim vodenastim različcima
nervoznim mimozama želim-biti umjetnicima
hipokritima-kiborzima bez poroka bez cigarete
bez krvi bez čistoće bez duše i svojstava
mašta o onima koji nude prebojane balone
privid uspjeha, rada i praznu Aleksandriju
vidio sam je danas
u istom gradu na istom mjestu
s povezom preko očiju
koji simbolizira povez preko očiju
nosila je histerični transparent
sušim se i imam demokratsko pravo
na psihičku bolest i suhoću kože
na mršavost i mršavi konceptualizam
televizija će i danas prenositi nju
kao popularnu dijetu i nesretno dijete
blijedo od ratova zvijezda
na crvenom tepihu zvanom vrtoglavica
pomrčina tikvice
svakome se može desiti
sumračno stanje.
to je dobro za psihijatre.
oni žive od sumraka i za sumrak.
od pomrčine do pomrčine
na suncu pišu knjige o tome.
svakome se može desiti, velim.
tako postoji muškarac
koji je došao u srijedu.
donio je knjige i tikvice.
narušio je intimu
tvrdih crnih koralja.
svašta sam rekla
tom gradskom kauboju.
ljuta sam, govorili su
moji amaro-podočnjaci.
nisam se htjela igrati.
ja sam koralj i bavim se
ljubavlju prema sebi.
rekla sam mu:
idi i ne griješi više.
u njegovim očima
blijedožutu tikvicu
prekrio je začuđeni mjesec.
znala sam,
s vremenom će se i on
naviknuti na pomrčinu.
shvatit će da koralji
nisu komunikativni i da
rijetko odlaze u samoposluživanje.
kruh, drogu i ljubav za sebe
nalaze u sebi.
noć opet kaplje.
pokvarena je božanska pipa.
opet ću staviti srebro na kapke.
ja sam urbana Saloma.
da sam barem afrička vuna.
opet ću plesati sama
u crnoj prozirnoj spavaćici.
odavno su pali svi velovi
s mojih očiju.
bože, to je zato jer sam morala
plesati s mravima.
da, opet ću staviti srebro na kapke.
ludog li dana!
muškarac s knjigama i tikvicama.
čista komedija zabluda.
to niti Borges ne bi smislio.
idu li uopće knjige i tikvice zajedno?
pa nije mi danas rođendan.
ako možda i jest, za dar žudim
zvučno umjetničko djelo.
recimo priču koja će barem
naslutiti moje postojanje,
koralje i alge u prostranoj
ali tijesnoj sobi mojeg djetinjstva.
ali ovo je urbano ognjište.
ima li uopće ovaj grad muškarca
koji ne poklanja prosječnost,
rutinske darove kaosa
prije odlaska na spavanje
u malu i veliku smrt.
ako ga ikada sretnem reći ću mu:
više nisam slatki automat autizma.
dođi! ja sam sada veliko veselje.
priđi! moje ime je grešnica.
uđi! ja sam plesačica i grijeh.
urbana kćerka
malo je reći
da su velike sobe njezin hobi...
kobna je privlačnost arhitekture.
u neizvjesnosti Venecije
i ona je posrtala
kao popularna psihička moda.
gotovo se utopila u jednoj
sporednoj ulici
punoj opojne tekućine.
pletenim jezikom pokušala je pjevati
mirno teku kanali
još mirnije teku suze
cvjetanje mora
doživjela je kao zanosni laici
akademski stupanj ništavila
uzviknula je: proljeće u vodi,
proljeće u vodi!
inteligentnim očima
otvorila je sezonu i šampanjac
na živopisnom engleskom
rekla je da me voli
ljepljive alge lijeno su visjele
niz njenu sudbinu
smijao sam se do dna
i poklonio ti dalekozor
za pozorno motrenje uzdaha
gondolu sam pretvorio u
događaj koji nisi mogla pomilovati
svojim nehajnim pristupom
bože, u tvojim očima cakli
još uvijek drobljeni asfalt
njime presvlačiš srce
i ostale temeljne rupe.
obnaženog pupka bez osjećaja
mamiš osamljene đake, frustrirane
studente, penzionirane prodavače
krava i prigodne mesare: stručnjake
za debelo meso, sela i gradove
bože, uozbilji se barem za Božić
što je to život
bolno je pitanje
za svaku urbanu kćerku
oznake na putu
ističu karirana proljeća
u kojima se ne snalaziš
puna raznobojnih prezervativa...
sanjaš paralizirani ljetni znoj
i ozbiljna noćna kupanja
s malo čudnog mlijeka na koži
sanjaš intelektualno lice s ožiljkom
ti, urbanizirana, stilizirana
kao da slutiš put do slave...
malo je reći
da si samo djevojka
samo orgazam i orhideja
u potrazi za svježinom
ti si urbana kćerka
sa usahlim roditeljima u mozgu
meka okidanja
standard
kad precizno lista asfalt
ljeto je najpotpunije doba
prvo
volim gradske i međugradske autobuse.
u njima katkada vlaže sjedišta.
tako sam ti jednom masirao ljubav sve do kutnjaka.
bus se zanio – šofer se čudio.
snažni osjećaji u stanju su učiniti sve moguće.
o tome pišu antologije: u njima mraz je
apstraktna imenica od koje ti nije zima.
drugo
u domu sportova gitarist Paco
lucidno razgovara s gitarom.
slijedim glazbu mokrim prstima.
miris tvojih gaćica upozorava koncert
da se svijet sastoji od mola i dura.
“užas, užas“
šapćeš obožavajući moju glazbenu pismenost.
ima li na svijetu išta ljepše od ovoga?
pitaš me mutnim postmodernističkim očima.
nema, dušo. ako si dobro ugođena gitara
padobranci svjetla mogu tada mirno raditi:
komponirati prolazne melodije u hodu
koji je za nigdje gdje stanuju slatki automati.
treće
koža je napeto srce. jedemo puls
dok bubnjar mudro siluje drumove.
slatki automati puni su romantičnog sadomazohizma.
kao i kornete ništa ih ne može spriječiti
da se rastope pri prvom lizanju.
zato volim Zagreb – grupnu slastičarnicu.
u njoj je sočni porno razvio tvoju dušu.
običnu kao što je onaj utorak
kad su padale improvizacije.
inje je ubrzano napustilo aortu jer više
nije bila djevica.
čak i u veljači korneti su kratkotrajni
topljeni glamour koji uvijek misli da je
ljeto na izmaku.
sve ostalo je psihologija gnojiva.
nema kraja.
ovo je samo topla pauza koja se smije
glačanje glečera
(requiem)
rastegnuto opijelo tijela dovršava put
(materijalističko čitanje tijela)
trupu ponestaje truposti
u nama sivi i tanki ćilimi leda.
kao istanjene magnetofonske plahte
istrošene harfine strune-tralje
talasaju se terasaste malje umora...
umaramo se sve glatkijim limom
(gdje su fine runske ralje međunožja?)
hladni pasteli noći: to su naši glečer-dodiri,
suhi štapići dosade
to su requiemske note zanovijetalice
crne ure njihalice, kazaljke hujalice
kurvice Vremena
gdje li je sad ritam tam-tama
krvna partitura erekcije?
ne možeš više raširiti ljubav
erektivnim drajfovima
postelja je bijela putanja lijesa
truli sanduk sjećanja
lutajuće rulanje smrti
smrtvljen hitac uzalud
na posljednjoj crti crvenog grafikona
postelja označava bijelu nevidljivu točku
rupicu kroz koju odlazi postojanje...
selca, selca,
ljubavi moja
Selca, otok Brač
i petogodišnji Melkior Milko
prve slike življenja
prva sreća
piše se 1953.
iz Radonje
u smiraj dana
ugledao sam
esenciju lirike, bijelu bajku
moja Selca
moju snažnu majku
brižna mater Katica
rođena Mošić
pazi da ja nemiran
i puno, puno živ
ne padnem s traktorske prikolice
na putu za raj...
na putu za raj još nejak
ali već od prvog trena
s morem i kaduljom u očima
od tada u meni je
sažetak mojeg Mediterana
plavo klasje Jadranskog mora
srebrno Biokovo
profinjeni stamen kamen
selačka pijaca
i crkva kao bijeli Amen
Selca, Selca, ljubavi moja
od tog dana
ja – po ocu i po materi
vrli potomak ribara, težaka te
svakovrsnih neposrednih proizvođača
i sâm zauvijek neposredan
za svaku Gospu od Karmena
svakog ljeta
duboko u sebi kažem
vječni refren mojega Mediterana:
Selca, Selca, ljubavi moja
kad god mi je teško
a to je često
ma gdje bio
uprem oči u ovo mjesto
i Svevišnjem kažem:
reci samo jednu riječ,
reci Selca
i ozdravit će duša moja
Selca, Selca, ljubavi moja
prošao sam
mnoge čudne škole
britkom burom
oplemenio književne forme
kao stari sveti Valentius
liječio obnevidjele bližnje...
nemiran i buntovan
plašio sam
svekoliku prosječnost
i jednoglasna zborna pjevanja
a ipak
svakog bih srpnja
na šesnaesti sedmega
duboko u sebi reka
Selca, Selca, ljubavi moja
zavirio sam u svašta
proteklih desetljeća
zaljubio se mnogo puta
u lijepu pjesmu
u meni zvuče čempresi
uspravni Nazorovi ditirambi
i krasna bračka imena
u meni zveče i svjetski glasnici
neba i zemlje
Isus, Sveti Augustin,
Schopenhauer i Buda,
Tin i Krišna, Hare Krišna
a ipak, i opet, i ovog srpnja
duboko iz sebe naglas ću reći:
Selca, Selca, ljubavi moja
(izbor autora)
Klikni za povratak