Vijenac 404

Druga stranica

DESET GODINA ŽIDOVSKE KULTURNE SCENE BEJAHAD

Kulturom do zajedništva

DESET GODINA ŽIDOVSKE KULTURNE SCENE BEJAHAD

Kulturom do zajedništva


Tijekom rata na prostoru bivše Jugoslavije javila se inicijativa za aktivnom ulogom i za pomoć mnogima kojima je pomoć bila potrebna. Vladimir Šalamon, poznati zagrebački liječnik gastroenterolog i internist Židov sefardskoga podrijetla, direktor Bejahada, pokrenuo je Bejahad, što na hebrejskom znači zajedno, kao susrete beogradskih i zagrebačkih Židova 1994. u Mađarskoj. Ti su se skupovi pokazali kao predčin današnjeg Bejahada, koji demonstrira tradicionalnu solidarnost i želju da se očuva jedinstvo Židova s prostora bivše Jugoslavije. Tim su se susretima 1998. godine priključili i Židovi Bosne i Hercegovine, Slovenije i Makedonije. Tako je stvoreno srce Bejahada.

Susreti pomažu memoriji ovdašnjih Židova. Na susretima se uz zajedništvo predstavljaju kulturni, kreativni i intelektualni radovi članova zajednice, ali i šire. Program i ovogodišnjeg Bejahada, desetoga po redu, bio je u znaku susreta kultura i religija. Započeo je susretom književnika Davida Albaharija (Calgary) i Abdulaha Sidrana (Sarajevo). Njih dvojica su se susreli i prvi puta u sklopu inicijative Kulturom do zajedništva, pokrenute prije nekoliko godina.

Bejahad je trajao od utorka 25. kolovoza do ponedjeljka 1. rujna. Prvoga dana u opatijskoj galeriji Šporer otvorena je izložba dvojice velikana hrvatske likovne umjetnosti. Izloženi su zadnji radovi – slike velikih formata Ede Murtića, nastale od 2002. do 2004. godine, te skulpture Dušana Džamonje, nastale između 2004. i 2008. godine.

Tema Balkan – teror kulture, na Bejahad je za isti stol posjela antropologa Ivana Čolovića i filozofa Žarka Puhovskog. Čolović, koji je prošle godine objavio knjigu Balkan – teror kulture, tvrdi da se desetljećima upravo kulturom branilo od svake vrste nasilja – zalagalo za umjetničke slobode, ustajalo u obranu pisaca proganjanih zbog verbalnog delikta – da bi devedesete godine i nacionalizam dovele do nasilja u ime nacionalnih kultura.

Puhovski je pak zastupao tezu kako je Balkan područje europskog nesvjesnog – unutrašnja negacija europske egzistencije. Balkan se smatra mjestom za koje se ne zna gdje se točno nalazi, a Europa je navodno određena. Dok se Europa skandalizira nad nasilnošću i prostaklukom Balkana ona sve ono što više ne smije – prebacuje na Balkan.

Završnica manifestacije pripala je sefardskoj kulturi i njenoj prisutnosti na Balkanu, a posebno u BiH. Iako će se u konačnici reći kako je vrhunac bio gala koncert pijanista Yefima Bronfmana održan u ponedjeljak 1. rujna u Kristalnoj dvorani Hotela Kvarner kao službeno posljednja točka programa, ipak je nedjelja 30. kolovoza za Sefarde na Bejahadu bila prava svečanost, ali i razlog za žaljenje jer je ipak riječ o kulturi koja izumire.

Međutim, nakon vrlo dobrog izlaganja profesora ladino književnosti i jezika Sarajlije Eliezera Papoa koji to predaje na sveučilištu Ben Gurion u Beer Shevi u Izraelu – ostaje nada da se neće zaboraviti jedna kultura koja je nastala na prostorima bivše Jugoslavije i Balkana poslije izgona Sefarda iz Španjolske i Portugala 1492. Ako sefardstvo nije pitanje nečije putovnice, ili nečijeg jezika, a ponajmanje nacionalnosti, onda nam ne preostaje drugo nego složiti se s profesorom Papom koji kaže kako je važno naše stanje svijesti, koje to prepoznaje.

Drago Pilsel

Vijenac 404

404 - 10. rujna 2009. | Arhiva

Klikni za povratak