Vijenac 404

Glazba

13. FESTIVAL GITARE U KASTVU

Gitaristička gozba

Maša Bogojeva Magzan

Ovogodišnji 13. Triglav, međunarodni festival gitare što se tradicionalno održava u sklopu manifestacije Kastafsko kulturno leto, još je jednom predstavio raznovrsne programe koje su nosila odabrana imena iz svijeta gitare. U zatvorenim i otvorenim prostorima prekrasnoga grada Kastva, u razdoblju od 17. do 19. srpnja 2009. održano je šest koncerata, koji su i ove godine reflektirali programski koncept festivala, a to je ekskluzivni presjek međunarodne gitarističke scene s repertoarom koji obuhvaća različite osobnosti i stilove gitare.

Prvu su večer festivala, pod naslovom Svjetovi zvuka u dijalogu, otvorili Tony Lakatos & Ferenc Snétberger, saksofonist i gitarist iz Mađarske. Uz izvanrednu pratnju cijenjenoga romskog džezista Tonyja Lakatosa na saksofonu, Ferenc Snétberger kastavskoj je publici predstavio svoj glazbeni svijet koji ideje crpe iz gipsy-jazza i flamenka, ali i klasične gitare i jazza. Druga je večer bila posvećena neuobičajenoj sintezi baroknoga Bacha i Bacha za 21. stoljeće. Program koncerta pod naslovom Bach uz svijeće … klasično – akustično – električno – povijesno! publici je predstavio dva potpuno različita pristupa interpretaciji Bachova sloga. U izvedbi Zagrebačkoga gitarističkog kvarteta u sastavu Tomisav Vasilj, Krunoslav Pehar, Melita Ivković i Mak Grgić, predstavljena je vrhunska izvedba Bacha kao dijela repertoara tzv. klasične glazbe. Njihova stilski besprijekorna i tehnički uzorna izvedba i meditativna atmosfera odlično su se sljubile s akustikom crkve Sv. Jelene Križarice u Kastvu. Nakon očekivana baroknog zvuka, u drugom dijelu koncertne večeri uslijedio je potpuno drukčiji pristup Bachovoj glazbenoj estetici. Bio je to nastup Renata Rožića, hrvatskoga gitarista i skladatelja koji živi i radi u Kölnu, poznata po svojim umjetničkim izletima i težnji novom shvaćanju stare glazbe. Rožić je na svojoj električno-akustičnoj gitari uz pratnju Indijca Raula sen Gupte na tabli predstavio Bacha u sasvim drukčijem kontekstu. Njegov inovativan pristup interpretaciji Bachovih suita za čelo nije rezultat eksperimentiranja ni puke potrage za novim zvukom, nego je svrha izlijetanja iz okamenjenih kanona izvedbe približavanje Bachu kao improvizatoru, koji u interpretaciji Bachovih tema i harmonijskih progresija Rožić kao poznavatelj Bachova opusa s iznimnim poštovanjem prati Bachovu formu i ne upušta se u pretjerana improvizacijska rastezanja, nego suptilno unosi suvremeni, svježi zvuk električno-akustične gitare i vlastita glazbena iskustva.

Ruševine velebne isusovačke crkve iz 17. stoljeća na kastavskoj Crekvini bile su fantastičan okvir za oba koncerta na završnoj večeri na kojoj je najprije predstavljena još jedna zvukovna kreacija iz glazbene radionice Renata Rožića. Bio je to crossover između jazza, klasike, funka i hip-hopa pod naslovom Black’n’ White. Družina hrvatskih i njemačkih glazbenika u sastavu: Renato Rožić – hi-end-gitara, Saša Nestorović –sopran i tenor-saksofon, Jan von Klewitz – alt-saksofon, Davor Križić – truba, Matija Dedić – klavir, Martin Gjakonovski – akustični bas, Simon Haehnel – DJ RESQ, Kruno Levačić – bubnjevi i Raul sen Gupta – tabla, kastavskoj je publici odsvirala maštovite aranžmane koji kombiniraju atonalni materijal, pitke melodije, funk groove i jazz-improvizaciju. Pritom je bilo zanimljivo čuti stapanje gramofona i scratcha s jazz-improvizacijom i modernom zvukovnom estetikom Antona von Weberna.

Na zaključnom koncertu ovogodišnjega Festivala gitare pod naslovom Telvin – kolorit…mijenjanje boja i raspoloženja…od Anatolije pravac Jazz nastupili su Erkan Ođur kvartet iz Turske u sastavu: Erkan Ođur – električna gitara, lutnja i gitara bez pragova, Baki Dayarlar – klavir, Ýlkán Denáz – električni bas i Turgut Alp Bekođlu – bubnjevi. Glazbeni virtuoz i inovator Erkan Ođur publici je u Kastvu predstavio svoje dvije glazbene strasti – jazz i tradiciju, ujedinjene na dvovratoj gitari koju je prilagodio izvođenju turskih makama, tradicionalnih melodija koje izlaze iz okvira temperiranog sustava. U izvođenju glazbe prepune suptilne dinamike, s finom dozom ornamentiranja, vibrata i mnogo mašte u improvizaciji, glazbenici su pokazali iznimno usklađenu komunikaciju. Kastavska je publika doslovno od prvoga do posljednjeg tona pomno pratila muziciranje sjajnih turskih glazbenika, među kojima se isticao bubnjar Turgut Alp Bekođlua, koji je svirao izvrsno, uravnoteženo i zaigrano. Vrhunska izvedba i glazbeni svijet osebujne estetike, osjećaja i sklada na pravi su način zaključili ovogodišnji Festival gitare u Kastvu.

Vijenac 404

404 - 10. rujna 2009. | Arhiva

Klikni za povratak