Vijenac 401

Glazba

Pogled u blisku budućnost

Stranputice Davora Žagara

Mirta Špoljarić

Pogled u blisku budućnost

Stranputice Davora Žagara

Dok neki veliki organizatori glazbeno-koncertnoga života u gradu Zagrebu šire, usavršavaju i nadograđuju svoju djelatnost, primjerice Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskoga, drugi bilježe stalni pad vrijednosnih kriterija kojima bi trebali ispunjavati svoju svrhu, kao oslonca kulturnoga života Zagreba i podučavanja svoga slušateljstva tim vrijednostima.

slika

Nedavno održana konferencija za novinare, koja je predstavila program Zagrebačkih ljetnih večeri te iduće koncertne sezone ciklusa Svijet glazbe i Forte fortissimo, nažalost, pretvorila se u gorčinom obilježenu farsu koja je javno razotkrila na koji način ta gradska agencija funkcionira.

Pod jalovom izlikom približavanja klasične glazbe širem slušateljstvu te traženja i regrutiranja mladih naraštaja koji će postati novi posjetitelji KDZ-ovih ciklusa, ta ustanova u posljednje vrijeme počinje prečesto žrtvovati upravo tu klasičnu glazbu u svrhu koju je na takav način nemoguće postići. Zorno je to pokazalo i nedavno smještanje koncerta Londonskoga simfonijskog orkestra u potpuno neprilagođen prostor Arene Zagreb, razvikano gostovanje za koje su ulaznice mahom podijeljene ili prodane po začudno niskim cijenama. Potencijalni glazbeni događaj godine time je potpuno izgubio na svojoj glazbenoj vrijednosti, koja u takvim okolnostima nije mogla ispuniti očekivanja.

Komercijalizaciju svojih odluka KDZ će nastaviti provoditi i u sljedećoj sezoni. Sva sreća, ciklus Svijet glazbe ostat će zasad netaknut i nastavit će tradiciju ugošćavanja velikih orkestara na sedam koncerata, među kojima Varšavske filharmonije i Budimpeštanskoga festivalskog orkestra.

No, izraženije su taknuli u ciklus Forte fortissimo, u okviru čije pretplatničke sezone će nastupiti Joan Baez i Ana Moura. U okružju nastupa Moskovskih virtuoza i Estonskog filharmonijskog komornog zbora takav je izbor, u najmanju ruku, čudan. To što obje umjetnice nose, svaka na svoj način, vrhunsku kvalitetu i prepoznatljivost i što se smatraju svojevrsnim vrhovima kvalitetnije popularne glazbe, koja privlači, recimo to tako, kultiviraniju publiku od nekih drugih popularnih zvijezda, nerazvidno je zašto bi to bio razlog uključivanja u ciklus koji je prepoznatljivo klasičan.

Dakako da je odlično da takve dvije vrsne izvođačice, dapače sasvim osebujne ličnosti koje pišu povijest popularne glazbe, ponovno imamo priliku slušati u Zagrebu, ali zašto to ne bi bilo riješeno koncertom izvan pretplate, za koji bi KDZ-ovi pretplatnici imali pogodnosti pri kupnji ulaznica? Uostalom, i dosad se radilo na takav način. I što to znači da se ciklus Forte fortissimo otvara i drugim glazbama, kako tvrde organizatori? Za te druge glazbe imamo niz komercijalnih agencija koje se bave isključivo takvim poslom i dobro to obavljaju.

Spomenimo i Zagrebačke ljetne večeri, koje traju do 24. srpnja ove godine, a koje su se u potpunosti otvorile tim drugim glazbama zajedničkoga nazivnika etno i world-glazbe, te sa samo dva koncerta klasične glazbe. Organizatori će reći da je »ljeti ljepše nešto lakše«, i to je sasvim opravdano stajalište, pa tu nemamo pravih argumenata ništa posebno prigovoriti. Jer nije riječ o specijaliziranom festivalu, nego o ljetnim večerima. Ali mnogo toga možemo prigovoriti potpunom ukidanju trećega KDZ-ova ciklusa, Piano pianissimo, za čiji neuspjeh od samo 57 prodanih ulaznica za čitav ciklus Davor Žagar, ravnatelj KDZ-a, okrivljava svoje producente kao one koji nisu znali obavljati taj posao.

Da ne bude zabune, on je to doista tako rekao. Kao da rad svih njegovih djelatnika i svaki korak koji KDZ čini nije njegova, i samo njegova, odgovornost kao osobe na čelu ustanove. Prebacivanje krivnje na vlastite djelatnike, kao neke strance s kojima on nema veze, vrlo je nekorektno ponašanje osobe koja obnaša takvu odgovornu funkciju. I to ne odgovornu glazbenim kritičarima, nego odgovornu umjetnicima i publici.

Kamo to hrvatsku kulturu i kulturu grada Zagreba vodi ovakav primjer odgovornoga ponašanja? I što će još KDZ ukinuti kao neisplativo? KDZ će uvijek moći organizirati boksačke mečeve na Trgu bana Jelačića i kvazispektakle u zagrebačkoj Areni. Je li i to razlog postojanja Koncertne direkcije Zagreb?

Mirta Špoljarić

Vijenac 401

401 - 16. srpnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak