Vijenac 401

Glazba

Sezona jazza

Raste broj jazz manifestacija

Neorganiziranosti sezone pripomogli su loše informirani mediji

Sezona jazza

Raste broj jazz manifestacija


Neorganiziranosti sezone pripomogli su loše informirani mediji

Ako je riječ o jazzu kao relevantnom dijelu naše kulture, percepcije za prošlu sezonu mogu, ali samo na prvi pogled, biti različite. Kad se saberu, i to samo ona najvažnija zbivanja na tom polju, stječe se ne bez razloga dojam o sve većem rastu broja najrazličitijih manifestacija jazza u Hrvatskoj. Ta činjenica ljubiteljima jazza koji se stalno tuže da u našoj kulturi ima premalo jazza takve adute svakako izbija iz ruke. No je li u toj kvantiteti sve tako idilično i kvalitetno, drugo je pitanje, a u tom segmentu dominiraju festivali jazza, kojih nema u nas malo, te bi se tu moglo govoriti i o svojevrsnu pretjerivanju. Tu valja poći redom u kojem treba zanemariti neka nevažna zbivanja.

Nakon serije malih prošlogodišnjih mahom primorskih ljetnih festivala (je li i takve potrebno nazivati festivalima?) u sezonu smo jazza ušli s 1. New Zagreb Jazz Meetingom, održanim namjerno potkraj rujna prošle godine te kako bi se obogatio kulturni život u Novom Zagrebu, što je bila temeljna misao vodilja organizatora Hrvatskoga jazz-kluba i Međunarodnog centra za usluge u kulturi u Trnskom. Potom će u Zagrebu tijekom listopada i studenog zavladati već uobičajena i prepoznatljiva festivalska gužva, koja je započela s održavanjem 18. međunarodnih dana jazza u Maloj dvorani Lisinski, ovaj put u terminu 21 – 24. listopada, u sklopu koje je održan i poseban koncert posvećen 85. obljetnici rođenja doajena našega jazza, gitarista, skladatelja i pedagoga Aleksandra Bubanovića. Slijedio je 9. Nş Jazz Festival, 5 – 16. studenog u zagrebačkom Studentskom centru, i projekt nazvan Gola glazba u Centru za kulturu – Trešnjevka, koji je u svoj program uvrstio i jazz. U tom se svakako pretrpanu festivalskom nizu našao i klupski Hrvatski Jazz Sabor, održan u B. P. Klubu 3 – 16. listopada te u ovom trenutku u nas najrazvikanija i programski jamačno najjača manifestacija jazza 4. zagrebački VIP jazz festival, terminski određen, istina, europskim turnejama i nastupima gostujućih umjetnika, pa je tako bio u Zagrebačkom kazalištu mladih predstavljen 5 – 8. studenog 2008. Tomu treba pridodati i manju desetodnevnu skromniju reviju jazza u Jazz-klubu u zagrebačkoj Gundulićevoj ulici. Izvan su metropole u tim mjesecima održani i Liburnia Jazz Festival u Opatiji od (4 – 6. listopada) i 14. Jazz Fair u Čakovcu (13 – 14. studenog). Nastupa potom zimsko festivalsko zatišje, prekidano pojedinim koncertnim nastupima. Prosinac je tako bio mirniji, festivala nije bilo, ali je bilo nekih drugih jazz-događanja. Na sam početak proljeća, 21. ožujka 2009, započela je terminski definirana Proljetna jazz-groznica poznata i kao Spring Jazz Fever u zagrebačkom B. P. Clubu. U Maloj dvorani Lisinski održana je 19. proljetna revija jazza Društva Hrvatskih skladatelja (29. ožujka – 1. travnja), a potom (2 – 4. travnja) i 4. Ghetaldus All Woman Jazz Festival, poznat i kao Jazzarella. No ni pokrajina ne želi zaostati pa je tako u osječkom hotelu Central održan 5. osječki međunarodni festival jazza (20 – 24. travnja), a pojavu nešto skromnijih manifestacija jazza bilježimo u Sisku i Petrinji. Petnaesti je jubilarni Međunarodni festival tradicionalnog jazza, u nas jedina programski profilirana mainstream jazzu i bluesu posvećena manifestacija, održana u Koncertnoj dvorani i Podrumskoj sceni varaždinskog HNK, 15. i 16. svibnja ove godine. Festivalska jazz-sezona u nas završava Liburnia jazz-festivalom, dispergiranim na raznim opatijskim prostorima, pa čak i na brodu (1 – 5. srpnja) te 5. međunarodnim festivalom jazza u Lepoglavi (24 – 28. srpnja), u sklopu kojega će biti organiziran i međunarodni seminar za limene puhače. Svemu navedenom valja pridodati i predvidivu ljetnu sezonu s nekoliko festivala jazza na Jadranu.

Taj s obzirom na veličinu Hrvatske impozantan broj svakakvih festivala jazza, od kojh neki i ne bi trebali u naslovu imati jazz, najopsežniji je segment u sferi te glazbe u nas.

Kad je već riječ o sezoni, onda se vrijedi osvrnuti i na sezone nekih naših korpusa termini kojih odgovaraju razdoblju od listopada do lipnja. Tu su najprije dva big banda, Big band Hrvatske glazbene mladeži pod ravnanjem Austrijanca Sigija Feigla, koji svakog mjeseca s novim programom i raznim stranim solistima muzicira u Studiju Bajsić Hrvatske radiotelevizije. I ove je sezone predstavio niz različitih programa. Tu je potom Big band Hrvatske radiotelevizije, sad već pod ravnanjem Saše Nestorovića sa svojim redovitim koncertnim programima, te napokon serija mjesečnih koncerata sezone Jazz klub Lisinski. Koncertna sezona uključuje i niz nastupa domaćih i stranih džezista koji nisu uključeni ni u jednu od navedenih. Tu valja spomenuti nastupe austrijskoga kvinteta Argentina pod vodstvom saksofonista Karla-Heinza Miklina u Rijeci, projekt Elvisa Stanića Jazz Extempore 2008, u Maloj je dvorani Lisinski nastup kvinteta modernog talijanskog trubača Enrica Rave, nekoliko koncerata trija Matije Dedića u zagrebačkom klubu Sax, potom nastup gitarista i skladatelja Renata Rožića, koji živi i djeluje u Kölnu, vokalistice Maje Savić s triom i kvartetom, riječkog alt-saksofonista Denisa Razumovića. Američki jazz-vokalist Bobby McFerrin okušao se i u području ozbiljne glazbe nastupivši u Lisinskom uz simfonijski orkestar, a basist Dubravko Vorih i njegov sastav The New Tribe nastupio je u klubu Sax.

Što se tiče diskografskih izdanja, u proteklih desetak mjeseci bilježimo nekoliko vrijednih izdanja. Naš internacionalac, gitarist i skladatelj Ratko Zjača u jednom od najpoznatijih njujorških studija snimio je svoj CD Continental Talk sa skupinom istaknutih američkih džezista, predstavljen u Zagrebu potkraj travnja ove godine. Pijanist Veljko Glodić i tenor-saksofonist Saša Nestorović predstavili su najprije u Trnskom, a potom i u dvorani Muzičke akademije, svoj disk, The Cool Jazz Duo. Pijanist i skladatelj Matija Dedić s izvrsnom je američkom ritam-sekcijom ostvario zapažen dvostruki disk From The Beginning, dok je nakon duljega vremena svjetlo dana ugledao i CD zagrebačkoga trubača, krilničara i skladatelja Ladislava Lacija Fidrija Memories, posvećen autorovu baladnom opusu. Gitarist i skladatelj Renato Rožić objavio je zanimljiv disk jednostavno naslovljen Jazz, gitarist, kontrabasist i saksofonist Dinko Stipaničev je s kvartetom koji njeguje gypsy jazz objavio disk realiziran u Njemačkoj, nazvan Swingin’ On A Blue Way, dok se riječki alt-saksofonist Denis Razumović Razz predstavio s kvartetom na disku nazvanim In Umbra. To i nije sve, već se pripremaju i novi diskovi pa u tom segmentu možemo biti i više negoli zadovoljni.

U jazz-segmentu edukacije u proteklih je desetak mjeseci održana serija programa u surdanji Hrvatskoga jazz-kluba i Međunarodnog centra za usluge u kulturi iz Travnog, nazvana kolokvijalno Jazz-slušaonica u kojima su uz teoretski dio s glazbenim primjerima nastupili i brojni naši vokalni i instrumentalni solisti, predstavivši uživo pojedine teme. Uz to vrijedi pripomenuti da je stigla i informacija kako će se u sklopu nastave na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji otvoriti kolegij za improvizaciju, koji bi vodio naš saksofonist Saša Nestorović. Nigdje se u tom kontekstu ne spominju i emisije jazza na radiju.

Svakako nepotpuna inventura jazz-sezone 2008/ 2009. ukazuje da suprotno brojnim mišljenjima i nije tako skromna kakvom se na prvi pogled čini premda je doista neorganizirana, čemu dosta pripomažu i ponekad loše informirani mediji, koji su jedva objavili nešto o dvjema, izborom ne baš najsretnijima prezentacijama našega jazza u Beču i njujorškom Lincoln centru.

Mladen Mazur

Vijenac 401

401 - 16. srpnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak